Dottern vill ha en prynadsbokhylla till sitt rum, men vill inte ha en traditionell sådan, utan en inspirerad av något hon hittade på nätet.
Installerade en äldre version av SketchUp åt henna och fick senare tillbaka detta:
Materialet är hyllplan av limträ (furu), vi börjar med 18mm, djupet 250mm på allt utom underdelen som blir 400mm med någon form av luckor, hur och vad TBD... Visar det sig att 18mm slår sig för mycket får vi se om vi skall gå upp en dimension. Ytskikt blir hårdvaxolja.
Det blir diverse "I", "L", "U" och lådor med lucka, samt något "T" (hylldistanser så som sedda uppifrån).
För att få mer stabilitet så sinkar vi alla L, U samt lådorna (i princip ett U fast med lucka). T-na får bli träpluggade.
Vi har börjat med beställa en sinkmall - Leigh B975 Fast sinkmall - vi kunde ha byggt en egen men här valde vi en genväg.
Nästa steg har varit grovkapning av alla hylldistanser
De är sedan slipade med 240-papper
Och dottern har nu en försvarlig trave med byggbitar
Vi kommer att bygga ett litet provisorium med en IKEA Bonde underdel för att se hur varje hyllplan i sig kommer se ut, detta i väntan på leverans av sinkmallen
Hyllplanen skall kapas till lite olika längder enligt skissen. Slipning och oljning tänker jag försöka lämna över till beställaren 😅
Installerade en äldre version av SketchUp åt henna och fick senare tillbaka detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Materialet är hyllplan av limträ (furu), vi börjar med 18mm, djupet 250mm på allt utom underdelen som blir 400mm med någon form av luckor, hur och vad TBD... Visar det sig att 18mm slår sig för mycket får vi se om vi skall gå upp en dimension. Ytskikt blir hårdvaxolja.
Det blir diverse "I", "L", "U" och lådor med lucka, samt något "T" (hylldistanser så som sedda uppifrån).
För att få mer stabilitet så sinkar vi alla L, U samt lådorna (i princip ett U fast med lucka). T-na får bli träpluggade.
Vi har börjat med beställa en sinkmall - Leigh B975 Fast sinkmall - vi kunde ha byggt en egen men här valde vi en genväg.
Nästa steg har varit grovkapning av alla hylldistanser
Logga in
Skapa konto
De är sedan slipade med 240-papper
Logga in
Skapa konto
Och dottern har nu en försvarlig trave med byggbitar
Logga in
Skapa konto
Vi kommer att bygga ett litet provisorium med en IKEA Bonde underdel för att se hur varje hyllplan i sig kommer se ut, detta i väntan på leverans av sinkmallen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hyllplanen skall kapas till lite olika längder enligt skissen. Slipning och oljning tänker jag försöka lämna över till beställaren 😅
Produkter som diskuteras: "träpluggade"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Snygg design och väl utfört arbete. Blir kul att följa.
Jag tackar å beställarens vägnar!AndreasLarsson89 skrev:
Den blev förvånansvärt stabil redan i provstaplingen med lösa delar.
Då detta bara är mitt andra finsnickeri så kommer utmaningen kring de övre hyllplanen som säkerligen inte kommer hålla sig helt plana trots att de har legat hemma och torkat i ett par månader. Min tanke har varit att låta alla moduler vara lösa så att det går att möblera om genom att flytta dem i sidledes, men det finns en risk att vi kommer behöva plugga och limma i framkant - det blir för mig precisionsarbete på ny nivå 😬
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 487 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 487 inlägg
Nja, tittar du på skissen så är det bara det nedersta vänstra hörnet som jag har funderingar kring. Prototypen som vi staplade är med helt okapade hyllplan så den lämnar vissa utmaningar till Newton och tyngdlagarna. Just nu pågår granskning av hyllplan, och förmodligen kapning i kväll.M MathiasFr skrev:
I väntan på att vaxet härdar så planeras det lite för fortsättning.
Beställt sinkmall från SweDendro, lite fördröjning i leveransen på grund av inventering nere i Växjö, men nu skall den vara på väg, vi får se om den kommer till helgen...
Beställt cyklon på Fruugo, skall monteras på gamla asksugen som ändå inte används, inspiration från
https://www.byggahus.se/forum/threa...are-fran-kina-nagon-som-provat.229321/page-14
Fräsning av sinkning skulle nog komma att fylla vanliga dammsugaren flera gånger om, borde ha beställt cyklonen när skissande påbörjades, nu blir det lite i elfte timmen tyvärr.
Beställt sinkmall från SweDendro, lite fördröjning i leveransen på grund av inventering nere i Växjö, men nu skall den vara på väg, vi får se om den kommer till helgen...
Beställt cyklon på Fruugo, skall monteras på gamla asksugen som ändå inte används, inspiration från
https://www.byggahus.se/forum/threa...are-fran-kina-nagon-som-provat.229321/page-14
Fräsning av sinkning skulle nog komma att fylla vanliga dammsugaren flera gånger om, borde ha beställt cyklonen när skissande påbörjades, nu blir det lite i elfte timmen tyvärr.
Jag röstar också för infällda för att behålla det i samma plan som övriga delar av hyllan.
Renoverare
· Göteborg
· 101 inlägg
Lägger också min röst på infällda.
I väntan på cyklonen för kommande sinterskarvar i överdelen, så har vi - jag - funderat på hur underdelen skall byggas.
Eftersom furu-utseendet är en del av kravbilden så fortsätter vi med limfogskiva, däremot funderar jag på att gå upp en dimension till 28mm.
Nästa fundering är kring fogningen, först hade jag tänkt sinterfogar där med, men jag lutar mer och mer mot att bara träplugga.
Skissandet har fortsatt i Sketch-up, och där har hon tänkt sig utanpåliggande dörrar (två dörpar, dvs totalt fyra st) i underdelen , men med 28 mm gods i stommen så finns det möjlighet att fräsa in spår för att behålla samma utseende som för luckorna i överdelen. Komer nog återkomma med en diskussion kring gångjärn för dessa - på överdelen är det fortförande pianogångjärn som är tanken.
Eftersom furu-utseendet är en del av kravbilden så fortsätter vi med limfogskiva, däremot funderar jag på att gå upp en dimension till 28mm.
Nästa fundering är kring fogningen, först hade jag tänkt sinterfogar där med, men jag lutar mer och mer mot att bara träplugga.
Skissandet har fortsatt i Sketch-up, och där har hon tänkt sig utanpåliggande dörrar (två dörpar, dvs totalt fyra st) i underdelen , men med 28 mm gods i stommen så finns det möjlighet att fräsa in spår för att behålla samma utseende som för luckorna i överdelen. Komer nog återkomma med en diskussion kring gångjärn för dessa - på överdelen är det fortförande pianogångjärn som är tanken.
Hittade inspirationskällan - Jorge Zalszupin, polsk arkitekt och designer verksam i Brasilien på 50-60-talet.
Vi gör en besparing på cirkus 800kSEK mot marknaden, men lite av besparingen får väl hänvisas till materialvalet - jacaranda torde betinga ett hyffsat lpm-pris 😀
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi gör en besparing på cirkus 800kSEK mot marknaden, men lite av besparingen får väl hänvisas till materialvalet - jacaranda torde betinga ett hyffsat lpm-pris 😀
Utanpåliggande blir enklare att få snyggt med pianogångjärn, men jag är bara byggaren, inte brukaren 😀J juanxxx skrev:
Börjar fundera på om vi skall göra en komplett prototyp av "lådorna", har ju en limfogskiva över som skulle kunna kapas upp och skruvas/pluggas ihop. Det kapade pianogånjärnet går att återanvända på den egentliga modulen sedan.
Sinkfogning är sinkad av att kina-cyklonen sitter fast någonstans mellan där och här, oklart var. Jag tror att vi kommer behöva cyklonen för spånsugningen då det är för många fogar för att hålla på och pilla med såg och stämjärn.