78 256 läst · 1 985 svar
78k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
6 % är ju väldigt få. Ungefär vad man kan vänta sig för ovanliga åsikter. 94% står alltså på andra sidan. Sällan man ser sån uppslutning kring ett ämne som ändå har varit föremål för debatt.BirgitS skrev:
EDIT: När jag funderar på det så tror jag inte på siffrorna. De är för extrema. Det måste vara problem med svarsfrekvensen eller nåt. Vi lever banne mig i ett multikulturellt samhälle numera, större åsiktsdiversitet kan förväntas.
Redigerat:
Så snart man inte tror på MP-falangens metoder så kallas man klimatförnekare. Det innebär dock inte att man har en avvikande åsikt om problemet.
MP, die Grüne osv väljer ut några fokusfrågor och skiter i helheten. Vi behöver en helhetslösning som folket accepterar. Att sänka ekonomin och gå tillbaka till stenåldern är inte en sådan lösning, inte heller att låtsas som att det regnar.
MP, die Grüne osv väljer ut några fokusfrågor och skiter i helheten. Vi behöver en helhetslösning som folket accepterar. Att sänka ekonomin och gå tillbaka till stenåldern är inte en sådan lösning, inte heller att låtsas som att det regnar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Jag googlade undersökningen och det var inga 6%, det var 2% i undersökningen med alla dess brister (svarsfrekvens o s v) som anger att detta är "helt felaktigt påstående":Claes Sörmland skrev:6 % är ju väldigt få. Ungefär vad man kan vänta sig för ovanliga åsikter. 94% står alltså på andra sidan. Sällan man ser sån uppslutning kring ett ämne som ändå har varit föremål för debatt.
EDIT: När jag funderar på det så tror jag inte på siffrorna. De är för extrema. Det måste vara problem med svarsfrekvensen eller nåt. Vi lever banne mig i ett multikulturellt samhälle numera, större åsiktsdiversitet kan förväntas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.gu.se/sites/default/files/2021-06/235-248 Oscarsson, Strömbäck, Jönsson.pdf
Att med klimatet som orsak straffskatta ihjäl folk i glesbyggd eller ja utanför sveriges största 15 städer egentligen där kommunal trafik är begränsad till helt oduglig ej fungernade cirkus och att dessa personer ska straffskattas för sitt resande där bilen är enda möjligheten för att välbeställda storstadsbor ska ha skattesubventionerad tesla eller annan skitdyr elbil rimmar rätt illa för dom flesta som inte är höginkomsttagare i storstad som tycker billig elbil är skitbra,, du skulle sitta på tunnelbanan din jäkla elbilsmupp..
Men vi har blivit överösta med miljömupps förslag en längre tid där den verkliga nyttan om man börjar kolla lite ofta är klart låg per investerad krona för miljön
Ville man göra nåt stort för miljön så skulle vi ju börja med att bygga ut tågtrafiken för godstrafik rejält för att minska utsläppen den vägen och få ner trafiken längs våra vägar. Att nästan allt i sverige utom en liten liten del transporteras på lastbil är ju inte så genomtänkt, det går rätt fort att få ihop lönsamhet att snabbare och billigare transportera gods genom sverige
Men miljöfolket har fullt upp att straffskatta privatpersoner och den ena grejen dummare än den andra görs som med låg miljönytta som sätter många privatpersoner i skiten, särskillt dom med lite lägre inkomster utanför storstäderna.
nej sanningen är att dom inte törs ta bort där det skulle behövas dyrare vägtullar i storstäder där fungernade lokaltrafik finns men det är impopulära beslut som drabbar dom själva så där händer inte mycket.. samma med flyg och dess dumpade priser.. att tåg från stockholm till göteborg är betydligt dyrare än flyg till london gör ju att systemet är trasigt.. billigare inrikes järnväg så det blir konkurrenskraftigt och dyrare miljöskatter på flyget.. framförallt få bort inrikes flyg för att spara nån löjlig timme restid..
Men vi har blivit överösta med miljömupps förslag en längre tid där den verkliga nyttan om man börjar kolla lite ofta är klart låg per investerad krona för miljön
Ville man göra nåt stort för miljön så skulle vi ju börja med att bygga ut tågtrafiken för godstrafik rejält för att minska utsläppen den vägen och få ner trafiken längs våra vägar. Att nästan allt i sverige utom en liten liten del transporteras på lastbil är ju inte så genomtänkt, det går rätt fort att få ihop lönsamhet att snabbare och billigare transportera gods genom sverige
Men miljöfolket har fullt upp att straffskatta privatpersoner och den ena grejen dummare än den andra görs som med låg miljönytta som sätter många privatpersoner i skiten, särskillt dom med lite lägre inkomster utanför storstäderna.
nej sanningen är att dom inte törs ta bort där det skulle behövas dyrare vägtullar i storstäder där fungernade lokaltrafik finns men det är impopulära beslut som drabbar dom själva så där händer inte mycket.. samma med flyg och dess dumpade priser.. att tåg från stockholm till göteborg är betydligt dyrare än flyg till london gör ju att systemet är trasigt.. billigare inrikes järnväg så det blir konkurrenskraftigt och dyrare miljöskatter på flyget.. framförallt få bort inrikes flyg för att spara nån löjlig timme restid..
Ja, man skulle kunna börja hushålla med skattemedel istället för att slösa på allt möjligt som inte har med samhällskontraktet att göra (exempelvis migration, integration, bistånd, FN, homoforskning, stöd till främmande kulturföreningar/religiösa samfund, det kommunala utjämningsstödet till städer, presstöd i alla dess former, partistöd i alla dess former, DO, pseudovetenskap, dialogpoliser, subventionerad vindkraft, HYBRIT/Green Steel, religiösa friskolor, lyxhotell till fängelser (kriminalvård blir straffinrättningar), tolkar, högbetalda offentliga juridiska ombud, 50% av alla myndigheter osv)D Daniel 109 skrev:
Jag tycker det är bra att Tidöregeringen och SD lyckats sänka priserna på bränslen. Inte kommer jag att köra en meter längre för det men jag sparar några hundralappar varje gång jag tankar...
Högst intressant, vilken motor var det? Jag är inte så kunnig på Volvos modeller och ett intensivt googlande ger inget svar.Tomtom79 skrev:Ja, och fattigare blir man om man jagar den sista procenten hela tiden. Minns ett besök hos en Volvohandlare för ett antal år sedan. De hade ett antal motorvarianter där den minsta fanns i en standard och en supersnål. Den kostade visserligen 40 000:- mer än standard men var ju det snålaste man kunde åstadkomma då!
Vill minnas att skillnaden var 0,42 till 0,40 liter bensin per mil. Jag frågade försynt hur många mil man måste köra för att det skulle löna sig och efter en stunds räknande insåg säljaren att det (med dåtidens pris) skulle ta 200 000 mil att spara in prisskillnaden. Han kunde inte riktigt garantera att bilen skulle klara det så diskussionen tog slut där.
Samma sak ser man i miljödebatterna idag, det viktiga är inte vilket resultat man lyckas uppnå utan hur stor uppoffring man gör för att nå det (förhoppningsvis inte negativa). I brist på uppenbara stora fiender får man uppfinna väderkvarnar.
Det är inte vi som enskilda medborgare som ska göra skillnaden. Hela den här diskussionen är som mötet i Rivendell där alla bråkar med varandra pga av att oljebolagen fått oss att tro att det är vi som ska göra skillnaden. Vi kan försöka så mycket tills vi stupar, men det är bara när man pekar ut den verkliga boven i dramat som man kan göra skillnad. Jag har för mig att det var ExxonMobile som började med climate shaming i sina annonser för att slippa ta ansvar själva. Och när man ser hur mycket alla containerfartyg drar med alla billiga prylar vi konsumerar, så är det bara löjligt att börja med åtgärder som reduktionsplikt. Men att ge sig på de stora drakarna är ju knappast lämpligt, för vilken styrelse kommer man då få sitta i när man slutat inom politiken?
Båtfrakt är inte en stor källa till utsläpp. Men visst bör alla utsläppare betala koldioxidskatt. Det ska kosta att släppa ut oavsett var eller hur.
Med tanke på hur mycket som transporteras så är det lite. Det är ett mycket effektivt sätt att transportera på. Sannolikt släpper din bil som du tar till Ica för att hämta paketet från Kina mer än båten från Kina gjorde.
De har inget med vandra att göra. Det är ju just konsumtionen det är fel på, inte att du bidrar mer när du hämtar paketet. Att skeppa alla dessa mängder varor är ju det som är fel. Det må vara billigt, men det är alltid någon som betalar för det i slutändan. Hade alla haft samma förutsättningar så hade det inte varit så billigt.D Daniel 109 skrev:
Ocenangående stora fraktfartyg har det absolut lägsta utsläppet av CO2 per kg fraktgods bortsett från elektrisk järnväg.
Men jag håller verkligen med om att de bör få börja betala för sina utsläpp, likaså flyget.
Men jag håller verkligen med om att de bör få börja betala för sina utsläpp, likaså flyget.
Click bait-sänkning?K Kasken skrev:ÄNTLIGEN!!
De som prompt vill försöka rädda klimatet genom att plåga sin egen privatekonomi kan ju fortsätta blanda in HVO100 eller etnaol manuellt vid pump.....
Men jag hittar otroligt lite info ang detta, förutom click-bait ang sänkning på flera kronor hos de flesta gammelmedia....
Augusti 2021 ändrades landets "standardbensin" från E5 till E10 för att möjliggöra utökad inblandning av etanol i bensinen, kommer denna benämning nu återgå till E5??
Till 2027 skall ju även inblandningen upphöra helt, så då blir ju denna sifferbingo överflödig helt?
Sverigedemokraterna själva(!) sade att man skulle sänka med tio kronor (detta vid en tid då dieseln kostade cirka 22 kronor). Är det Click bait så är det ju knappast från "gammelmedia" utan från Sverigedemokraterna själva. Fast det visste vi ju från början, och fortfarande, att man därifrån mest jagar populistiska poäng genom att ljuga, fabricera sanningen och hitta på. Gäller för övrigt en stor del av högern.
Minns ni löftena om elskatten som skulle sänkas?
Den har nu höjts två(!) gånger sedan valet var avklarat.
Nåväl. Jag tankar gärna mer HVO100, om tillgängligheten var högre. Det är inte rimligt att ta stora omvägar för att hitta HVO100. Borde finnas på varje mack tycker jag.
Dessutom missar många här, väldigt många, flera saker:
Ett är skatten. Skatteintäkterna är extremt viktiga och vi har i dag problem i skola, vård, omsorg där skattepengarna skulle kunna göra stor nytta. Likaså borde vi strypa och backa all privatisering (något högern också har en stor förkärlek för).
Det andra är att fossila medel används i extremt hög utsträckning, för att du skall kunna köpa din bil (batteribil - hyckleriets hyckleri), för att du skall kunna köpa din dator, för att du skall kunna köpa din telefon, för att du skall kunna handla på nätet, för att du skall kunna nyttja Facebook, Instagram, Twitter med mera, för att du skall ha vägar att köra på, för att du skall få dina räkor, dina chips och ditt godis med mera till affären, för att...
Debatten blir jäkligt ensidig och att sänka drivmedelspriserna likt gjorts nu är egentligen helt fel väg att gå.
Har folk skral ekonomi?
Vad sägs om att satsa där det verkligen gör nytta, som, mat. Sedan Jimmie Åkesson och Co kommit in i finrummet har matpriserna ökat 25%. Varför har man inte gjort något där?
Vad sägs om att se till att frukt och grönsaker blir billigare? Att våra svenska bönder blir mer konkurrenskraftiga? Att vi kan ha vatten i kranen till rimligt pris (vissa dear av Sverige har extremt dyrt vatten)
Utbildning är som sagt var viktig, men var är satsningarna där? (ingenstans)
Hur är det med jämlik vård och barnomsorg? Finns inte längre.
Alla barn i behov av särskilt stöd, vad har hänt där? Gått utför fullkomligt.
Hur är det med psykiatrin för barn, unga och även vuxna? Käpprätt åt helsike.
Läkemedelsberedskap? Existerar i princip inte.
Övrig beredskap såsom mat och bränsle och kemikalier? Nope, händer knappt något där heller.
Kollektivtrafik?Priserna går upp och turtätheten försämras.
Och så vidare.
Man borde med andra ord ha satsat stenhårt på dessa fronter i stället då det har långt mycket större effekt för samhället. Men nej, man vill jaga billiga poäng hos medelklass och överklass, emedan de som har det sämre ställt får det sämre.
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Vägtrafiken står för en stor del av utsläppen. Att då börja diskutera lösningar i from av minskade utsläpp borde vara en självklarhet. Själv har jag löst det i form av att långpendla i en mikrobil. Men se det vill många inte höra. Ena sidan säger ”-Rör inte min V8 SUV!”. Andra sidan skriker ”-Förbjud privatbilismen” där de står med sina trendiga elcyklar och dricker en veganlatte.
Det vi behöver om samhället skall fortsätta fungera och vi inte skall sjunka ner i ett latinamerikanskt tillstånd är tråkiga lösningar där alla får avstå en del komfort. Men jag tycker mig se få sådana förslag. Det handlar om att inte köpa exotisk mat, minska på långresorna, ställa in shoppingresor till London, gå omkring i enkla slitstarka kläder i stället för att slänga 30% av reakläderna som köptes på ett infall, köpa mat på röda lappar, sluta dricka importerad alkohol och i ställa köpa öl på det lokala bryggeriet, ersätta Sälenresan med att vandra i skog och mark, skrota spabadet utanför villan, acceptera lite kallare inomhus och sova med ett tjockt täcke och en miljard andra grejer.
Och även att lappa och laga på det som finns i stället för att instinktivt köpa nytt. Men denna mindrekultur uppskattas extremt lite, speciellt av den urbana medelklassen som brukar prata om miljövänlighet.
Det vi behöver om samhället skall fortsätta fungera och vi inte skall sjunka ner i ett latinamerikanskt tillstånd är tråkiga lösningar där alla får avstå en del komfort. Men jag tycker mig se få sådana förslag. Det handlar om att inte köpa exotisk mat, minska på långresorna, ställa in shoppingresor till London, gå omkring i enkla slitstarka kläder i stället för att slänga 30% av reakläderna som köptes på ett infall, köpa mat på röda lappar, sluta dricka importerad alkohol och i ställa köpa öl på det lokala bryggeriet, ersätta Sälenresan med att vandra i skog och mark, skrota spabadet utanför villan, acceptera lite kallare inomhus och sova med ett tjockt täcke och en miljard andra grejer.
Och även att lappa och laga på det som finns i stället för att instinktivt köpa nytt. Men denna mindrekultur uppskattas extremt lite, speciellt av den urbana medelklassen som brukar prata om miljövänlighet.
Redigerat:
Helt rätt, och att planera sina resor. Låt säga, som i vårat fall, att du skall besöka en sjukvårdsinrättning med ditt barn (med bil i detta fall) och du passerar mataffär - passa på att handla mat samtidigt, i stället för att göra två resor, en för sjukvård och en för mat.
Kan du gå eller cykla i stället för bilen? Gör det. De flesta av våra inköp sker ett par kilometer bort, alltså för de flesta lämpligt gångavstånd. Ryggsäckar och en gammal sittvagn gör att vi får med oss mycket på en tur- och returpromenad.
Finns kollektivtrafik? (något de smart nog (NOT) drog in till denna affär för ett tag sedan) Ta det då i stället för bil.
Semestertider?
Semestra inom Sverige. En bilresa inom Sverige är bättre än en flygresa till något annat land, såväl utsläppsmässigt för resa men även för mat och boende och dessutom gynnar du svensk inhemsk marknad.
Mat? Köp kort datum i första hand. Dessutom i många affärer billigare. Matsvinn är en extremt stor post hos svenskarna, såväl utsläppsmässigt som ekonomiskt.
Handla på nätet kan vara bättre än att själv resa iväg, det beror på, men se i så fall till att du inte köper en ask ibuprofen utan samla ihop dina inköp så att du verkligen nyttjar transporten så effektivt som möjligt, och välj inte hemleverans. De flesta har i dag tillräckligt nära ombud och paketlådor så att det går utmärkt att promenera.
Och samåk när det är möjligt.
Tyvärr är jag beroende av bil för att kunna ta mig till och från jobbet, och flyttar vi närmre blir frugan beroende av bil till sitt jobb, men jag försöker att jobba få och långa dagar för att åka så lite som möjligt och blir alltid lika glad då bilen gått ner i sovläge efter fem dygn av att inte ha använts.
Och sänk temperaturen lite hemma. Över 20 grader är faktiskt för de allra flesta helt onödigt. Det finns kläder, kläder som du såklart skall använda och som ovan nämns, laga och fixa.
Gäller för övrigt allt. Laga och reparera. Det är mindre miljösvinigt att hålla din befintliga diesel-/bensinbil vid liv så länge som möjligt än att köpa en ny batteribil till exempel. Och när bilen till slut är beyond repair - kanske har den förolyckats i en trafikolycka?, så köp helst en begagnad, och om du köper en ny så åter igen - planera för att ha den så länge som möjligt. Ja, tänk 20 år nu. Inte de normala 3...
Kan du gå eller cykla i stället för bilen? Gör det. De flesta av våra inköp sker ett par kilometer bort, alltså för de flesta lämpligt gångavstånd. Ryggsäckar och en gammal sittvagn gör att vi får med oss mycket på en tur- och returpromenad.
Finns kollektivtrafik? (något de smart nog (NOT) drog in till denna affär för ett tag sedan) Ta det då i stället för bil.
Semestertider?
Semestra inom Sverige. En bilresa inom Sverige är bättre än en flygresa till något annat land, såväl utsläppsmässigt för resa men även för mat och boende och dessutom gynnar du svensk inhemsk marknad.
Mat? Köp kort datum i första hand. Dessutom i många affärer billigare. Matsvinn är en extremt stor post hos svenskarna, såväl utsläppsmässigt som ekonomiskt.
Handla på nätet kan vara bättre än att själv resa iväg, det beror på, men se i så fall till att du inte köper en ask ibuprofen utan samla ihop dina inköp så att du verkligen nyttjar transporten så effektivt som möjligt, och välj inte hemleverans. De flesta har i dag tillräckligt nära ombud och paketlådor så att det går utmärkt att promenera.
Och samåk när det är möjligt.
Tyvärr är jag beroende av bil för att kunna ta mig till och från jobbet, och flyttar vi närmre blir frugan beroende av bil till sitt jobb, men jag försöker att jobba få och långa dagar för att åka så lite som möjligt och blir alltid lika glad då bilen gått ner i sovläge efter fem dygn av att inte ha använts.
Och sänk temperaturen lite hemma. Över 20 grader är faktiskt för de allra flesta helt onödigt. Det finns kläder, kläder som du såklart skall använda och som ovan nämns, laga och fixa.
Gäller för övrigt allt. Laga och reparera. Det är mindre miljösvinigt att hålla din befintliga diesel-/bensinbil vid liv så länge som möjligt än att köpa en ny batteribil till exempel. Och när bilen till slut är beyond repair - kanske har den förolyckats i en trafikolycka?, så köp helst en begagnad, och om du köper en ny så åter igen - planera för att ha den så länge som möjligt. Ja, tänk 20 år nu. Inte de normala 3...