mr.Ola mr.Ola skrev:
Det var mellan 15-20 cm från gamla golvnivån ner till det riktiga valvet och där låg även en del av 110 gjutjärnsröret nedtrampat, detta gjorde att jag fick ett litet titthål ner i matkällaren för ett ögonblick!
Låter ganska så lika som i mitt fall :) mitt hus är också från -64 :) jag har förvarnat frugan om att vi eventuellt kan få lite hål ner till tvättstugan, men det får bli ett senare bekymmer :) stammen ska ju ändå bytas till källaren så där blir det ju hål oavsett :p
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Idag har det sista av eps-betongen bilats ur. Nu syns alla rör. Dök upp ett extra avloppsrör också som jag misstänker är från en gammal bidé. Pluggat med en plastpåse och sedan på med flytspacklet enligt konstens alla regler 😂
Söndrig glaslampa bland grått grus och stenar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är alla vattenrör framme i alla fall och imorgon är det dags att börja bila fram avloppen :)
Renoveringsområde med exponerade rör och kablar, ojämnt betonggolv, och en sopkvast i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
39x och 11 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Allt var inte bättre förr...
Kämpa på!
 
Lyfte ut 40 m2 källargolv i småbitar från min 30-talshus. Eländigt jobb, men väldigt bra när det var klart. Väl vart arbetet. Du är på god väg mot det roliga! Att bygga nytt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Idag blev det lite bilande i ca 2 timmar. Har frilagt alla rör utom 110-stammen från toaletten :) gäller att ta det lite piano då avloppet och vattnet till köket fortfarande är i drift.

Här ser man vikten av att spola rent gamla rör då och då. Sist jag spolade denna var nog 3-4 år sedan. Och det var värre beläggning ju längre in man kom. Sista metern innan den gick på stammen så var ungefär 80-90% av röret igensatt. En person rengör smutsig hink i arbetsmiljö, med träspon och verktyg synliga runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen hittade jag detta lilla fina rosthål i kröken mellan golvbrunn och kök:
Bild av en gammal, smutsig betongyta med mögel, rörledning och kablage. Tecken på fuktskador synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hög tid att byta ut dessa rör, jag kan verkligen inte förstå att man inte gjorde det 2012 när man renoverade badrummet 🤯

Renoveringsarbete, uppbrottet golv, byggdam, rörledningar synliga, takbjälkar, eluttag, sladd, verktyg, rörklippare, dammig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kunde man väl ge sig fan på… gick ner i källaren till vår just nu enda toalett strax efter att jag var färdig med bilningen.

Tror fan inte att det blir stopp i stammen från den muggen då. Var bara till att skära loss toalettstolen och ta fram spolslangen…

Nåja, nu är det löst. När badrummet på övervåningen är färdig ska jag åka hyra den största bilmaskinen cramo har och riva ur varenda millimeter gjutjärnsrör som finns kvar i det här huset 😂
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Idag blev det bara liten stunds bilande och sedan en förberedelse för tillfälligt avlopp från köket :)

Upptäckte dock att stammen inte går rakt ned i tvättstugan som jag trott utan har en böj på sig. Så stammen går ut ca 25cm utanför badrummet under golvet, så vi får se hur det här går 😂kommer med största sannolikhet få bila i taket nerifrån källaren och den ser jag inte fram emot 😅
 
  • Renovering, rörmokararbete, avtäckt golv och vägg, gult rör, verktyg, byggmaterial, dammigt, oordning, hemförbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Jonas_123 och 3 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Idag blev det bara liten stunds bilande och sedan en förberedelse för tillfälligt avlopp från köket :)

Upptäckte dock att stammen inte går rakt ned i tvättstugan som jag trott utan har en böj på sig. Så stammen går ut ca 25cm utanför badrummet under golvet, så vi får se hur det här går 😂kommer med största sannolikhet få bila i taket nerifrån källaren och den ser jag inte fram emot 😅
Du kan inte göra ett nytt hål i valvet ner till källaren för att dra ner stammen? Så slipper du bila ovanför huvudet och laga tak känns riktigt jobbigt att få det snyggt. :) När jag gjorde om badrummet med ingjutet rör i valvet så bilades det nya rännor och lades en annan enklare väg. Risken för genomslag är ganska stor om man ska bilda bort röret, säg att valvet är 15-20cm och röret minst 110 + flänsar, då blir det närmare 150mm på sina ställen. Då blir det inte mycket kvar av valvet när det ska bilas där.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Du kan inte göra ett nytt hål i valvet ner till källaren för att dra ner stammen? Så slipper du bila ovanför huvudet och laga tak känns riktigt jobbigt att få det snyggt. :) När jag gjorde om badrummet med ingjutet rör i valvet så bilades det nya rännor och lades en annan enklare väg. Risken för genomslag är ganska stor om man ska bilda bort röret, säg att valvet är 15-20cm och röret minst 110 + flänsar, då blir det närmare 150mm på sina ställen. Då blir det inte mycket kvar av valvet när det ska bilas där.
Taket i sig är egentligen inget bekymmer :) idag är det tvättstuga, men det ska bli verkstad i framtiden så jag har inget krav på att taket i det rummet ska vara fläckfritt. Idag kommer röret ner invid väggen och det fortsätter jag gärna med :) sen ska ju gamla rören bort också, jag vet inte riktigt varför, men jag känner att jag inte vill lämna kvar några gamla delar utan allt ska bort som inte används :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hoppsan, där blev det till att behöva spackla tak när allt är färdigt 😂 Hål i en vitmålad vägg med exponerade rör och kabelfästen. Slitet, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det provisoriska avloppet på plats och gamla stammen är kapad och nedplockad från vinden :) Renovering eller reparation, guldränselslang, verktyg, rörmokarens arbetsplats, rör, sönderbruten betonggolv, trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörarbete, halvfärdigt, träväggar, rörverktyg, byggkaos, öppen avloppsrörledning, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopparröret bredvid är avrinningen från det gamla expansionskärlet på vinden som plockades bort 2016 :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Så, nu är det bara röret till köket som sticker iväg under väggen som jag ska försöka få ur imorgon, sen är det dags att börja med stammen :) Renovering pågår, gul slang längs vägg och golv, trävägg, gråt cement, verktyg och röravfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hejsan hoppsan, kom precis ner till tvättstugan för att ställa undan lite verktyg, blev en aning paff när en väldigt stor del av putsen låg på backen 😂det här är nog eftersläpningar från den fuktskada som tidigare ägaren hade när diskmaskinen läckte i några veckor för det här är mitt under diskmaskinen.

Nåja, det är bara lite mer jobb 😅
 
  • Skadat tak i ett teknikrum med rörledningar, belysning och vitvaror. Behov av reparation synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
väldigt stor del av putsen låg på backen
Det där fixar målaren med lite spackel! 😂
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där fixar målaren med lite spackel! 😂
Problemet är ju att det är jag som är målaren också 😂

Varje gång något sånt här händer så måste jag lära mig ett nytt yrke för att kunna åtgärda det 😆
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Problemet är ju att det är jag som är målaren också 😂

Varje gång något sånt här händer så måste jag lära mig ett nytt yrke för att kunna åtgärda det 😆
Du kommer vara så gott som fullärd när du är klar med huset, den här omgången 🤠
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.