Unikt namn
kisumisu kisumisu skrev:
Idag går det snart inte ens köra över hastigheten längre oavsett bil utan att det blir dyrt med böter som följd.
Jag håller inte med... Har upplevt max en handfull laserkontroller under 20+år med körkort.
Desto fler fartkameror, men som mycket sällan verkar vara igång.

Kör framförallt inom Stockholms län med enstaka längre årliga turer. Så det kan ju vara annorlunda på annat håll i landet.
 
  • Gilla
DalKype och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag håller inte med... Har upplevt max en handfull laserkontroller under 20+år med körkort.
Desto fler fartkameror, men som mycket sällan verkar vara igång.

Kör framförallt inom Stockholms län med enstaka längre årliga turer. Så det kan ju vara annorlunda på annat håll i landet.
Du vet ju aldrig vilken som råkar vara igång. Enda säkra är väl att skruva loss regplåtar...

Förut fanns inte kameror alls ovanför Sundsvall. Nu är våran lilla väg flera kameror tror jag räkna till 8st på 5mil.
Vägen är dessutom 110 några hundra meter för att plötsligt bli 80 med kamera, sen igen 110 och samma visa.....helt idiotiskt. Brukar köra 80 hela vägen, ingen ide gasa upp till 110 och kanske råka missa kameran. Blir ju tom mer än böter om man kör mer än 30 över tillåten hastighet.

Framtiden

https://carup.se/ny-superkamera-tar-fortkorare-i-stan-och-pa-motorvag/

Hit finns det tyvärr pengar att satsa, sedan är pengarna slut när det istället skulle kunnas göras bättre och säkrare vägar.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H
kisumisu kisumisu skrev:
Du vet ju aldrig vilken som råkar vara igång. Enda säkra är väl att skruva loss regplåtar...

Förut fanns inte kameror alls ovanför Sundsvall. Nu är våran lilla väg flera kameror tror jag räkna till 8st på 5mil.
Vägen är dessutom 110 några hundra meter för att plötsligt bli 80 med kamera, sen igen 110 och samma visa.....helt idiotiskt. Brukar köra 80 hela vägen, ingen ide gasa upp till 110 och kanske råka missa kameran. Blir ju tom mer än böter om man kör mer än 30 över tillåten hastighet.

Framtiden

[länk]

Hit finns det tyvärr pengar att satsa, sedan är pengarna slut när det istället skulle kunnas göras bättre och säkrare vägar.
Där kameror finns. Då vet man att vägen är felbyggd.

Man ser aldrig kameror på 2 filig 110 väg.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
H H-Thomasson skrev:
Där kameror finns. Då vet man att vägen är felbyggd.

Man ser aldrig kameror på 2 filig 110 väg.
Inte än men läs länken jag länkade till.

Håller annars helt med dig dom miljonerna som kamerorna kostar skulle man åtminstone kunnat bygga nån väg säkrare eller kanske ha riktiga poliser som bekämpar även andra brott.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Där kameror finns. Då vet man att vägen är felbyggd.

Man ser aldrig kameror på 2 filig 110 väg.
Mja, är väl mest en policyfråga?
 
Kameror i mina trakter brukar finnas vid korsningar på landsvägar, dvs där hastigheten tillfälligt sänks från 90 till 70 för att minska olycksrisken i korsningen. Tycker det är ganska vettigt faktiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A ajn82 skrev:
Kameror i mina trakter brukar finnas vid korsningar på landsvägar, dvs där hastigheten tillfälligt sänks från 90 till 70 för att minska olycksrisken i korsningen. Tycker det är ganska vettigt faktiskt.
Vettigt i vissa fall ja, andra kan man undra. Förstår du vägar där 300meter är 110, sen 80 kanske 1km därefter 110 igen osv?

Sen är det ofta vägar där det är 50km/h 30km/h begränsningar, kameror ser man inte röken av och majoriteten kör 70km/h på 50 vägarna.

T ex här ett exempel
Skärmdump från mobil med väg, skog, vägskyltar, och navigationsappens knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

70km/h, ingen korsning eller bebyggelse...rak väg.

En skärmdump från en mobil visar Google Street View av en landsväg omringad av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis efter kameran 50km/h bebyggelse börjar.

Väg, gruskanter, skyltar, bil, navigation gränssnitt, träd, moln, telefon statusikoner, klar dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En korsning vars man blir ofta omkörd på när man håller 50. Alternativt har bilar som häckar precis bakom en.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
För info till alla som skrivit att brodern får ställa ner laddströmen i bilen. Man inte ställa laddström i alla bilar.
Framförallt så drar köket uppemot 10 ampere själv när man är igång med matlagning för 9 personer och säkringarna är på på just 10 ampere, huvudsäkringarna är nog på 16, men med fullt ös i köket räcker det inte till en bil som inte går att koppla ihop med vår Tibber. Så som sagt, när allt väl var klart med matlagningen gick det bra.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Då vet du mer om @Anna_Hs hus än jag gör. 😉
Mer än vad jag gör också faktiskt. Jag inbillar mig nog bara att säkringarna går när vi använder allt i köket samtidigt som torktumlaren går 😆
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
kisumisu
Anna_H Anna_H skrev:
Framförallt så drar köket uppemot 10 ampere själv när man är igång med matlagning för 9 personer och säkringarna är på på just 10 ampere, huvudsäkringarna är nog på 16, men med fullt ös i köket räcker det inte till en bil som inte går att koppla ihop med vår Tibber. Så som sagt, när allt väl var klart med matlagningen gick det bra.
16A är i minsta laget.

Jag har 20A och här går också säkringen om fel faser belastas för mycket.

Sen beror det ju mycket på om man snedragit. Dvs att en av huvudsäkringar belastas för mycket alltså för mycket inkopplat på.

Men belastar man t ex 16A med 10A+10A+16A = 36A.
En viss överbelastning tål säkringar. Men inte allt för mycket och inte allt för lång tid. T ex just billaddning belastar säkringen helatiden tills batteriet fullt eller uppnått den procenten man vill ladda till. När t ex en ugn i köket går på termostat värmer bara en viss tid. Samma med disk o tvättmaskin, råkar båda t ex samtidigt värma vatten så belastar dessa mer men är inte helatiden full effekt.
 
Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Mer än vad jag gör också faktiskt. Jag inbillar mig nog bara att säkringarna går när vi använder allt i köket samtidigt som torktumlaren går 😆
Är det en 1-fas eller 3-fas billaddare?
 
K karlmb skrev:
Är det en 1-fas eller 3-fas billaddare?
3-fas tibber till vår egen bil, så den ställer ner när elförbrukningen inne är hög. Fick stänga av VVB härom natten för att den skulle ladda fullt. Vet inte om brorsans funkar med den, han har inte Tesla och det var vanligt eluttag han laddade på då, vilket tyvärr var samma fas som hela köket.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fick stänga av VVB härom natten för att den skulle ladda fullt.
Duschar ni hela natten?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
3-fas tibber till vår egen bil, så den ställer ner när elförbrukningen inne är hög. Fick stänga av VVB härom natten för att den skulle ladda fullt. Vet inte om brorsans funkar med den, han har inte Tesla och det var vanligt eluttag han laddade på då, vilket tyvärr var samma fas som hela köket.
Elbil verkar besvärligt. Jag tankade fullt min dieselbil idag, med min förbrukning så håller det sig ca 6 veckor.
 
Anna_H Anna_H skrev:
3-fas tibber till vår egen bil, så den ställer ner när elförbrukningen inne är hög. Fick stänga av VVB härom natten för att den skulle ladda fullt. Vet inte om brorsans funkar med den, han har inte Tesla och det var vanligt eluttag han laddade på då, vilket tyvärr var samma fas som hela köket.
Och ni har 1-fas spis o ugn antar jag? Ja då är det förstås svårt med en uttagsladdare om man inte kan välja ett eluttag på rätt fas.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.