D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej djac.
Jag ryckte bara helt planlöst ett av dina inlägg, så bry dig inte om att försöka spåra bakåt vad och varför jag citerat, ty den kopplingen finns inte.

Men jag hade på TV4 nu, och nyss stod Ola Rosling från gapminder och berätta om det som gapminder, han och hans far brukar berätta om.
Och i en kort passus meddelade han att subventionerna för fossilt idag ligger på 7 billioner $ per år.

Jag tänkte bara meddela det, glädja dig lite med ytterligare stöd.

Själv har jag, som du säkert vet, ställt mig vid sidan om denna diskussion, bara lurkat och kollat skuggfäktningen med lite popcorn.

edit:
Ni (du och nötegårdaren) behöver inte ta detta som ett startskott till en ny vända - kan jag tänka ... Så låt gärna detta inlägg stå obesvarat.
Ja, vi är inte överens om ordval etc men det spelar mig egentligen ingen roll vad folk vill kalla saker.

Man kan inte vara för permanentande av fossilläget och samtidigt tex önska kärnkraft på bred front, detta kan inte hända så länge fossil energi är så billig och lättillgänglig.
 
L lat skrev:
Ahh, så du menar att om en amerikan erbjuder sig att betala 1 bilj $ så får jag 1.000 mdr $, men om jag bjuder 1 bilj $ så behöver jag i verkligheten bara betala 1 Mdr sek.
Nej, jag menar att det beror på vilket språk ni pratar. Engelska eller svenska, "en biljon dollar " = 10^12 dollar, "a billion dollars" = 10^9 dollar

På samma sätt, "A billion Swedish krona" = 10^9 SEK.

Det är språket som styr betydelsen av biljon/billion inte vilken valuta man pratar om
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Nej, jag menar att det beror på vilket språk ni pratar. Engelska eller svenska, "en biljon dollar " = 10^12 dollar, "a billion dollars" = 10^9 dollar

På samma sätt, "A billion Swedish krona" = 10^9 SEK.

Det är språket som styr betydelsen av biljon/billion inte vilken valuta man pratar om
Nu vet jag inte vad som sas på TV4 men siffran påminner om detta, https://www.imf.org/en/Topics/climate-change/energy-subsidies
 
D djac skrev:
Nu vet jag inte vad som sas på TV4 men siffran påminner om detta, [länk]
Inte jag heller, men jag vet vad biljon betyder på svenska 🤣

Men från din länk
Globally, fossil fuel subsidies were $7 trillion or 7.1 percent of GDP in 2022, reflecting a $2 trillion increase since 2020 due to government support from surging energy prices.
Så närmre 10^13 dollar, så definitivt biljon/trillion och inte miljard/billion
 
D
A ajn82 skrev:
Inte jag heller, men jag vet vad biljon betyder på svenska 🤣

Men från din länk

Så närmre 10^13 dollar, så definitivt biljon/trillion och inte miljard/billion
Ja, jag ville inte diskutera TV4-grejen men aldrig sett en så låg siffra gällande fossilsubventioner som diskuterades, men 7an är ju samma så inte omöjligt att de är relaterade.
 
D djac skrev:
Ja, jag ville inte diskutera TV4-grejen men aldrig sett en så låg siffra gällande fossilsubventioner som diskuterades, men 7an är ju samma så inte omöjligt att de är relaterade.
För sådana här estimat anser jag man ska räkna siffrorna som samma om de har samma storleksordning, så det tycker jag de är i det här fallet
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så dina argument mot det Sabine för fram är i sammanfattning:

- Det spelar ingen roll om kärnkraft kostar 10X eller 3-4X mer än andra kraftverk att bygga, det är för dyrt i alla fall.
- Vi behöver ingen mer elproduktion för vi kan se på det låga elpriset 2019 att det inte behövs.
- Japans erfarenheter av att bygga kärnkraftverk på kortare tid är inte övertygande för det skedde på 90-talet.
- Inget påtagligt i regulations kring byggprocessen av kärnkraft kan rationaliseras för regelverket är det bästa möjliga som kan utformas eller det kan i alla fall inte förenklas på något påtagligt sätt.

(Representerar jag dina argument korrekt?)
...Representerar jag dina argument korrekt?...

...Det spelar ingen roll om kärnkraft kostar 10X eller 3-4X mer än andra kraftverk att bygga, det är för dyrt i alla fall...

nja nästan, men det gäller inte byggkostnaden i sig, utan produktionskostnaden för elen inklusive kapitalkostnaderna och jag gjorde en jämförelse när elpriset steg trefalt i SE3 vilket ledde till djup kris i folkhemmet och både krav och löften på utbetalning utav elstöd

Sabine säger att kärnkraftselen är 2-3 gånger dyrare än från andra kraftslag och skämtar bort det som en närmast ovidkommande skillnad – inte trodde jag att acceptansen och intresset var så utbrett över att få betala trefalt för elen, redan ett år efter de historiskt höga elpriserna

...Vi behöver ingen mer elproduktion för vi kan se på det låga elpriset 2019 att det inte behövs...

nej verkligen inte, vad får du det ifrån? det är ett genomtokig tolkning från din sida

...Japans erfarenheter av att bygga kärnkraftverk på kortare tid är inte övertygande för det skedde på 90-talet...

ja, det är lite förvånad över att lyfta fram just vad Japan gjorde förut – det har nu snart gått 15 år sedan Japan senast anslöt en ny reaktor på nätet, så varför gå ända till Japan? ni kunde väl lika gärna prata om tiden det tog att bygga de svenska eller franska reaktorerna på 70- och 80-talet?

om vi tittar på mediantiden för att bygga de reaktorer som gått i kommersiell drift under de senaste åtta åren – som helt domineras utav ryska och kinesiska reaktorer – så ligger den på 8.6 år

därtill finns något dussintal reaktorer under pågående byggnation som borde varit klara vid det här laget, men som inte är det och har en förväntad byggtid på över tio år – hitintills

...Inget påtagligt i regulations kring byggprocessen av kärnkraft kan rationaliseras för regelverket är det bästa möjliga som kan utformas eller det kan i alla fall inte förenklas på något påtagligt sätt...

det var du som skrev ...vi måste skära i reglerdjungeln kring byggnation av kärnkraftverk. Finns viljan att bygga så finns viljan också att skära i denna fördyrande regelsoppa... så då antog jag att du hade en uppfattning om vad som bör rationaliseras och förenklas – och i bästa fall med en beräkning över hur stor tids- och kostnadsbesparingen kommer bli, men så var det tydligen inte
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Claes Sörmland
harka harka skrev:
det var du som skrev ...vi måste skära i reglerdjungeln kring byggnation av kärnkraftverk. Finns viljan att bygga så finns viljan också att skära i denna fördyrande regelsoppa... så då antog jag att du hade en uppfattning om vad som bör rationaliseras och förenklas – och i bästa fall med en beräkning över hur stor tids- och kostnadsbesparingen kommer bli, men så var det tydligen inte
Haha, inte menar du på allvar att detta är så enkla frågor att någon kille på ett internetforum sitter med en färdiga förslag hur vi ska minska regelkrånglet för att få upp produktiviteten vid kärnkraftsbyggnation.

Vi lagstiftar efter omfattande utredning. Det fungerar så att regeringen pekar med hela handen att nu ska reglering bort och att vi är beredda att minska något på säkerheten för att uppnå detta. Sen tar man in villiga expertutredare som föreslår praktiska ändringar i utredningen. Sen skriver regeringen en proposition som går på remiss. Sen till riksdagen via lagrådet för beslut.

Det vi kan diskutera här är om vi vill att det ska hända eller inte. De som tillhör gruppen som inte gillar kärnkraft vill naturligtvis aldrig att denna process ska sättas i verket. De vill maximera krånglet så att kärnkraft förblir för dyrt för att bygga.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
En stor reaktor tar för lång tid att bygga för att vi ska ta oss ur det här röd/gröna dilemmat vi hamnat i.
För lång tid? Det tar den tid det tar. Eftersom det är bråttom får man snabba på.
P paralun skrev:
Så vi i väst bör nog hålla oss ifrån stora reaktorer och istället satsa på serietillverkade SMR reaktorer.
Absolut inte! Det finns ingen motsats här. Stora och små reaktorer har olika tillämpningar och kompletterar varandra. Om det är bråttom har vi inte tid att vänta på SMR, för det tar ännu längre tid att få inkopplat och i produktion än fullstora reaktorer.

Den största skillnaden mellan fullstora reaktorer och SMR är att SMR ännu inte finns kommersiellt tillgängliga.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett problem är att vi har låtit kärnteknologi gått i stå.
Skulle det funnits en levande kärnkraftsindustri och forskning i väst under de senaste 40 åren skulle SMR kanske redan varit färdigdesignade och delvis testkörda, och nu varit på väg att kommersialiseras i stor skala. Annars hade vi åtminstone tagit fram sådana snabbare.
Exakt. Nu är det bara realistiskt att satsa på att bygga fullstora reaktorer.

Av det enkla skälet att det är endast sådana som finns att köpa. Att det dessutom är precis det som saknas och exakt vad som behövs för att ersätta nedlagda reaktorer är oxo ett avgörande skäl.

Under tiden fram till detta är klart är det mycket klokt att satsa på forskning och utveckling av SMR och annan framtida teknik. SMR förefaller kunna bli ett utmärkt komplement till fullstora reaktorer när de så småningom blir tillgängliga på marknaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror fortfarande att det är kostnader och tveksamt investeringscase som är största boven.
Definitivt. Pris för reaktorn, tid (=räntor under byggtiden) och risk (=hur mycket ränta vill långivarna ha).

Idag stötte jag på en intressant video om vad som gör Rosatom så stora, och en av aspekterna var att de kunde erbjuda billig finansiering (via ryska staten). Typ 3% ränta, kontra ungefär 8-9% ränta för t.ex. Hinkley Point C. Jag tror Vogtle har legat högre ändå (10-12% har jag för mig). Lite som skillnaden mellan att finansiera sitt hus med bolån kontra kreditkort.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte släppt tanken på att de är små modulära reaktorer som är framtiden. Det kan kapa en hel del kostnad att bygga i lämpliga lokaler och på serieproduktionslikt vis. Och framförallt kanske det kapar osäkerhet vid investering.
Och krfsm gav en del bra inspel, till denna reaktorstorlek så blir turbinsträngen också billigare (per MW) då man kan välja befintliga och inte behöver skapa en helt specialgjord.
Och att även standardisera allt annat som går, t.ex. ventiler och rörsystem etc.
Här är en kort presentation om tankarna kring just det här när det gäller BWRX-300.

En intressant aspekt som tas upp där är att enligt deras erfarenhet så blir stål billigare när man skalar upp reaktorstorleken, men betong blir det inte. Han nämner också att de skalade storleken efter vad som ger de billigaste turbinerna. Dvs samma som i gaskraftverk. Ytterligare en sak är att de inte skalade ner vissa säkerhetssystem, som därför inte behövde byggas lika komplicerade som i de större reaktorerna. Dvs mindre betong att få plats med allt i.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jo lägger inte mer möda på det här med stora reaktorer, väst spelade bort korten och SMR är den ända vägen som jag ser det.

Kanadas bygge av BWRX-300 fortskrider och jag är ganska säker på det närmar sig en serietillverkning för GE-Hitachi så att siffrorna klarnar för EU's kraftbolag inkl att EU's elhandelsavtal revideras och tillåter CfD även för kärnkraft. Kan det bli ett "kosläpp" i vår med ett flertal beställningar?

Kanada har egentligen mycket lika förutsättningar som Sverige.

Om OPG Darlington
https://www.opg.com/projects-services/projects/nuclear/smr/darlington-smr/

Läge November
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, inte menar du på allvar att detta är så enkla frågor att någon kille på ett internetforum sitter med en färdiga förslag hur vi ska minska regelkrånglet för att få upp produktiviteten vid kärnkraftsbyggnation.

Vi lagstiftar efter omfattande utredning. Det fungerar så att regeringen pekar med hela handen att nu ska reglering bort och att vi är beredda att minska något på säkerheten för att uppnå detta. Sen tar man in villiga expertutredare som föreslår praktiska ändringar i utredningen. Sen skriver regeringen en proposition som går på remiss. Sen till riksdagen via lagrådet för beslut.

Det vi kan diskutera här är om vi vill att det ska hända eller inte. De som tillhör gruppen som inte gillar kärnkraft vill naturligtvis aldrig att denna process ska sättas i verket. De vill maximera krånglet så att kärnkraft förblir för dyrt för att bygga.
jo tack, jag vet hur svensk lagstiftning fungerar och att du inte vet hur byggtiderna ska kortas, bara att du vill att dom ska kortas

det var inte intrycket jag fick när du med ditt inlägg ville förmedla motargument till kärnkraftmotståndarnas klent underbyggda påståenden och deras spridande av myter – jag utgick från att du och Sabine hade en plan och inte bara en youtubevideo – så vem är det som kommer med klent underbyggda påståenden och spridande av myter?

för det vore intressant att få veta hur vi ska få byggtider i väst som är neråt häften av de vi sett i närtid förekomma i Kina och Ryssland

och varför är byggtiden numera dubbelt så lång för ryska och kinesiska reaktorprojekt som de var i Japan för tjugo år sedan – är det kärnkraftsmotståndarna i Kina och Ryssland som vill maximera krånglet och har åstadkommit dessa fördröjningar?

...regeringen pekar med hela handen att nu ska reglering bort och att vi är beredda att minska något på säkerheten för att uppnå detta...

menar du att Tidöpartierna är beredda att minska på säkerheten i våra kärnkraftsanläggningar för att kunna genomdriva sitt kärnkraftsprogram?

ska vi lösa ett globalt dilemma genom att tillsätta en svensk utredare som med svensk lag sänker den svenska kärnkraftsäkerheten?

din argumentation inleddes med ...Sabine Hossenfelder går igenom dåliga argument emot kärnkraft. T ex att de nödvändigtvis måste ta väldigt lång tid att bygga eller vara orimligt dyra att bygga - myter som sprids av kärnkraftsmotståndare även i den svenska debatten...

och nu är det nere på att du är glad för att det kanske ska tillsättas en svensk utredning som sänker säkerheten

bara svammel alltså
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Apropå BWRX-300 och Christer Dahlgren så tycker jag den här intervjun var väldigt givande. Den är lång och det var en del small talk i början, men de sista 2/3 hade en hel bunt med intressanta aspekter kring såväl teknik som regleringar.
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
harka harka skrev:
hur byggtiderna ska kortas
Det finns det väl rätt goda idéer kring. Som:
  • Jämkning av nationella krav så att inte variationer i krav kräver variationer i design mellan exempelvis Frankrike, Finland och Storbritannien.
  • Typgodkännande av reaktormodeller.
  • Industriellt byggande av SMR.
  • Ändrade processuella krav enligt miljöbalken; inget speciellt för kärnkraft, det behövs även för allt från vindkraft till gruvindustri.
harka harka skrev:
bara svammel alltså
Fundera lite på om du verkligen försöker se motpartens bästa argument eller inte.
 
  • Gilla
GlennB och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
harka harka skrev:
ska vi lösa ett globalt dilemma genom att tillsätta en svensk utredare som med svensk lag sänker den svenska kärnkraftsäkerheten?
Nu är det mycket mer än just kärnkraftssäkerheten som driver tidsåtgång.

Mycket av tiden konsumeras utav miljöbalken.
Men det är fortfarande en liknande fråga, men inte samma, är vi beredda att minska det demokratiska inflytandet genom att pillra på en del lagar för att vissa, eller alla, projekt ska kunna genomdrivas snabbare.

Själv svarar jag JA för alla slags projekt som jag själv gillar (inkl att få bygga ett enormt garage längs tomtgränsen).
Jag svarar dock NEJ för alla slags projekt som jag inte gillar.
min åsikt är rak och tydlig.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.