Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det mycket mer än just kärnkraftssäkerheten som driver tidsåtgång.

Mycket av tiden konsumeras utav miljöbalken.
Men det är fortfarande en liknande fråga, men inte samma, är vi beredda att minska det demokratiska inflytandet genom att pillra på en del lagar för att vissa, eller alla, projekt ska kunna genomdrivas snabbare.

Själv svarar jag JA för alla slags projekt som jag själv gillar (inkl att få bygga ett enormt garage längs tomtgränsen).
Jag svarar dock NEJ för alla slags projekt som jag inte gillar.
min åsikt är rak och tydlig.
Man behöver inte nödvändigtvis försämra kvalitén för att det ska kunna gå snabbare. Se t.ex. på SVKs arbete med att snabba upp byggandet av kraftledningar, där man gjort enkla saker som att genomföra flera steg i processen parallellt.
 
K krfsm skrev:
Man behöver inte nödvändigtvis försämra kvalitén för att det ska kunna gå snabbare. Se t.ex. på SVKs arbete med att snabba upp byggandet av kraftledningar, där man gjort enkla saker som att genomföra flera steg i processen parallellt.
Nej inte är det kärnsäkerheten som är utmaningen utan att det måste byggas upp helt nya leveranskedjor.
Det mesta las ju ner i väst speciellt i nom EU och tysk industri kommer knappast att vara framtidens leverantör. Vi själva la ner det mesta, ABB-Atom (sålt), Stal-Laval och Uddcomb osv.
Nu får man tampas med Kina och Ryssland för att köpa komponenter.

Om vi tar OPG så kom de till en milstolpe med vav av bränsleleverantör.
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/SMR-fuel-supply-chain-grows-as-agreements-signed

Sen får man då nu stöd från även EU för att påskynda en utveckling, jag själv skulle gärna vilja se ett europeiskt projekt.
https://energy.ec.europa.eu/topics/research-and-technology/small-modular-reactors_en

Sen under COP28 så knöt kärnkraftsindustrin närmare band till varandra, Net Zero Pledge
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Net-Zero-Nuclear-Industry-Pledge-backed-by-120-com
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns det väl rätt goda idéer kring. Som:
  • Jämkning av nationella krav så att inte variationer i krav kräver variationer i design mellan exempelvis Frankrike, Finland och Storbritannien.
  • Typgodkännande av reaktormodeller.
  • Industriellt byggande av SMR.
  • Ändrade processuella krav enligt miljöbalken; inget speciellt för kärnkraft, det behövs även för allt från vindkraft till gruvindustri.

Fundera lite på om du verkligen försöker se motpartens bästa argument eller inte.
Nu går man "följa John" med amerikanska NRC när det gäller amerikanska reaktorer, då är de flesta relevanta frågeställningar redan besvarade och det blir enbart en anpassning. Svårigheten är ju hela processen.

Exempel på BWRX-300 licensieringen och alla dokument som måste tas fram
https://www.nrc.gov/reactors/new-re...ties/pre-application-activities/bwrx-300.html
Här har man då kommit långt och är i slutspurten. Brittiska Rolls-Royce gör samma sak i England.

I Kanadas OPG-projekt så samarbetar då Kanadas myndighet med NRC för snabbaste process.
https://www.neimagazine.com/news/ne...ulators-complete-reports-on-bwrx-300-11083328

Svenska SSM följer garanterat det här noga.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det mycket mer än just kärnkraftssäkerheten som driver tidsåtgång.

Mycket av tiden konsumeras utav miljöbalken.
Men det är fortfarande en liknande fråga, men inte samma, är vi beredda att minska det demokratiska inflytandet genom att pillra på en del lagar för att vissa, eller alla, projekt ska kunna genomdrivas snabbare.

Själv svarar jag JA för alla slags projekt som jag själv gillar (inkl att få bygga ett enormt garage längs tomtgränsen).
Jag svarar dock NEJ för alla slags projekt som jag inte gillar.
min åsikt är rak och tydlig.
och även om vi inte bygger här så kanske det snabbar på alla långsamma byggen i andra länder, sambandet är spikrakt även i de fallen!
 
Estland ett steg närmare att bygga sina BWRX-300.

"Den estniska regeringens arbetsgrupp för kärnenergi har kommit fram till att införandet av kärnenergi i landet skulle bidra till att uppfylla klimatmålen och öka energisäkerheten, med små modulära reaktorer (SMR) som anses vara de mest lämpliga för landet."

"I februari 2023 meddelade estniska Fermi Energia att man hade valt GE Hitachi Nuclear Energys BWRX-300 SMR för potentiell utplacering i det baltiska landet i början av 2030-talet."

https://world-nuclear-news.org/Articles/Estonian-report-backs-nuclear-s-climate-goals-pote

Om Linda som de kallar reaktorn
https://fermi.ee/en/bwrx-300/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Och så fick vi en kärnkraftssamordnare!

"Regeringen har utsett Energiföretagens kärnkraftsexpert Carl Berglöf till nationell samordnare för utbyggnad av kärnkraft. I rollen som kärnkraftssamordnare kommer Carl Berglöf att driva och samordna insatser för kärnkraftens utveckling nationellt och vara regeringens kontaktpunkt för ärenden som rör kärnkraft. "


Troligen mycket viktigt och vi slipper Ebbas virriga tankar.

https://www.energiforetagen.se/pres...erglof-blir-regeringens-karnkraftssamordnare/
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P paralun skrev:
Och så fick vi en kärnkraftssamordnare!

"Regeringen har utsett Energiföretagens kärnkraftsexpert Carl Berglöf till nationell samordnare för utbyggnad av kärnkraft. I rollen som kärnkraftssamordnare kommer Carl Berglöf att driva och samordna insatser för kärnkraftens utveckling nationellt och vara regeringens kontaktpunkt för ärenden som rör kärnkraft. "


Troligen mycket viktigt och vi slipper Ebbas virriga tankar.

[länk]
Dessvärre skall han avlägga sin slutrapport i slutet på 2026.. vill det sig illa i nästa val så nyttjar nog herr Helldén det som prima dasspapper på regeringskansliet.
 
D Dayangel skrev:
Dessvärre skall han avlägga sin slutrapport i slutet på 2026.. vill det sig illa i nästa val så nyttjar nog herr Helldén det som prima dasspapper på regeringskansliet.
Nej det här ska vara ett levande uppdrag och inget rapportskrivande.

"Berglöfs uppgifter blir framförallt att fungera som en kontaktyta för alla som vill bygga ny kärnkraft. Från energibolag till kommuner och andra intressenter. Han ska också följa och analysera hur kärnkraftsutbyggnaden går och föreslå åtgärder om processen behöver skyndas på."

https://www.di.se/nyheter/regeringen-har-utsett-karnkraftssamordnare/
 
Var inte samordnare vad regeringen Löfven tillsatte om allt möjligt som den själv inte ville ta i? Jag har respekt för Carl Berglöf, men är skeptisk till att regeringen sparkar den politiska bollen från sig. Ebba Busch har ju därtill redan en politiskt sakkunnig kärnkraftsexpert i Maja Lundbäck.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var inte samordnare vad regeringen Löfven tillsatte om allt möjligt som den själv inte ville ta i? Jag har respekt för Carl Berglöf, men är skeptisk till att regeringen sparkar den politiska bollen från sig. Ebba Busch har ju därtill redan en politiskt sakkunnig kärnkraftsexpert i Maja Lundbäck.
Det finns inget alternativ. Regeringskansliet kan inget om kärnkraft och kan naturligtvis heller inte bygga kärnkraft. Det offentliga klarar i princip inte av att utföra någon verksamhet sedan många många år.

Så nu behöver någon fråga de som faktiskt kan bygga kärnkraft vilka lagändringar som snabbt måste göras för att det hela inte ska fasta i byråkratin. Detta är Carl Berglöfs jobb, att ta upp beställningar på ändringar av miljöbalken, PBL o s v. Från pressmeddelandet:

"Samordnaren blir en kontaktpunkt för intressenter och aktörer på området och kommer samverka med dessa i syfte att öka etableringstakten av nya reaktorer."

Betyder: Regeringskansliet känner ingen som kan något om detta.

"Mot bakgrund av att det är flera decennier sedan ny kärnkraft byggdes i Sverige kan det uppstå behov av åtgärder som hittills inte har förutsetts. Arbetet med att snabbt identifiera sådana åtgärder underlättas om regeringens och andra aktörers pågående arbete kan analyseras på ett sammanhållet sätt och i förhållande till vidtagna, pågående och aviserade åtgärder. Samordnaren ska därför löpande stödja Regeringskansliet med att följa upp och analysera hur arbetet med utbyggnaden av kärnkraft fortskrider samt identifiera behov av kompletterande åtgärder."

Betyder: Regeringskansliet har inte en jäkla aning vad som krävs för att det ska bli kärnkraft. De har viljan men ingen kunskap. De behöver input omedelbart vad de ska göra.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var inte samordnare vad regeringen Löfven tillsatte om allt möjligt som den själv inte ville ta i? Jag har respekt för Carl Berglöf, men är skeptisk till att regeringen sparkar den politiska bollen från sig. Ebba Busch har ju därtill redan en politiskt sakkunnig kärnkraftsexpert i Maja Lundbäck.
Jo men mycket sannolikt så behöver man någon som jobbar enbart med kärnkraft.
Det vimlar ju av tunga ärenden hos Romina samt Ebba B.
Sen nästa vecka så bryter det nog ut "krig" mellan partierna och sedan vankas det EU-val i Juni.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inget alternativ. Regeringskansliet kan inget om kärnkraft och kan naturligtvis heller inte bygga kärnkraft.
Klart det finns alternativ, och jag påstår inte heller att regeringskansliet och dess personal borde ansvara för att bygga kärnkraft, men att skapa politiska förutsättningar för att så ska kunna ske är Klimat- och näringslivsdepartementets jävla uppgift. Klarar det inte den är det enligt min uppfattning inte rätt väg att gå att skapa en ytterligare semipolitisk organisation, utan då måste man ändra i regeringskansliet – eller regeringen.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Klart det finns alternativ, och jag påstår inte heller att regeringskansliet och dess personal borde ansvara för att bygga kärnkraft, men att skapa politiska förutsättningar för att så ska kunna ske är Klimat- och näringslivsdepartementets jävla uppgift. Klarar det inte den är det enligt min uppfattning inte rätt väg att gå att skapa en ytterligare semipolitisk organisation, utan då måste man ändra i regeringskansliet – eller regeringen.
Problemet den här regeringen har är att den är sent framförhandlad med olika partier med olika intressen. Man var typ överens om att ta makten från S men där stannade det.

Mina fem cent:

Det har inte varit en Anders Borg som suttit och planerat de första mandatperioden i detalj. Ingen har gjort det hårda arbetet som krävs för förändring. Så nu har man lyckats ta makten, äntligen anställt lojala medarbetare (de var säkert inte lätta att locka med tanke på sunkiga SD och risken för arbetslöshet efter nästa val) och lyckats identifiera vilka av de icke politiska tjänstemännen som är användbara och sonderat departementen. Det fanns ju inga planer på kärnkraft tills nyligen så myndigheterna kan heller inget i frågan. Kanske är t o m delar av medarbetarna i grund och botten emot kärnkraft (jag tänker på t ex Naturvårdsverket och Energimyndigheten).

Vad göra med denna insikt om du sitter där som statsråd eller statssekreterare efter ett år? Jo det enda enda man begriper och kan - nätverka. Hur gör man det? Jo man plockar in någon som känner någon.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet den här regeringen har är att den är sent framförhandlad med olika partier med olika intressen. Man var typ överens om att ta makten från S men där stannade det.

Mina fem cent:

Det har inte varit en Anders Borg som suttit och planerat de första mandatperioden i detalj. Ingen har gjort det hårda arbetet som krävs för förändring. Så nu har man lyckats ta makten, äntligen anställt lojala medarbetare (de var säkert inte lätta att locka med tanke på sunkiga SD och risken för arbetslöshet efter nästa val) och lyckats identifiera vilka av de icke politiska tjänstemännen som är användbara och sonderat departementen. Det fanns ju inga planer på kärnkraft tills nyligen så myndigheterna kan heller inget i frågan. Kanske är t o m delar av medarbetarna i grund och botten emot kärnkraft (jag tänker på t ex Naturvårdsverket och Energimyndigheten).

Vad göra med denna insikt om du sitter där som statsråd eller statssekreterare efter ett år? Jo det enda enda man begriper och kan - nätverka. Hur gör man det? Jo man plockar in någon som känner någon.
Njau, nu har man mer än sannolikt väntat in att EU reviderar sitt elhandelsavtal och tillåter CfD avtal även för kärnkraft. Sen ska då hela energiplanen Net Zero Industry Act, NZIA avtalas.
Investeringar i ny planerbar elproduktion har ju varit okalkylerbara med befintligt elhandelsavtal.

https://www.euractiv.com/section/el...orm-leaves-options-open-for-coal-and-nuclear/
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Njau, nu har man mer än sannolikt väntat in att EU reviderar sitt elhandelsavtal och tillåter CfD avtal även för kärnkraft. Sen ska då hela energiplanen Net Zero Industry Act, NZIA avtalas.
Investeringar i ny planerbar elproduktion har ju varit okalkylerbara med befintligt elhandelsavtal.

[länk]
Hur länkar du det till att de idag utsåg sin samordnare? Över ett år efter att regeringen tillträdde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.