Claes Sörmland
P paralun skrev:
Men nu tror jag på ett "kosläpp" och samordnaren får fullt upp.
[länk]
Jag tycker det mer låter som att kommunfolket i artikeln är entusiastiska men ensamma.

Sundström i Uddevalla:
– Vi kan inte sitta som fågelungar och vänta på att bli matade med lösningar, utan vi får tag i detta själva.

Låter inte som att det dirigeras av regeringen direkt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker det mer låter som att kommunfolket i artikeln är entusiastiska men ensamma.

Sundström i Uddevalla:
– Vi kan inte sitta som fågelungar och vänta på att bli matade med lösningar, utan vi får tag i detta själva.

Låter inte som att det dirigeras av regeringen direkt.
Jo men även kommuner är helt beroende av elhandelsavtalet om de ska bygga. Annars blir det en omöjlig kalkyl i likhet med för Vattenfall. Men EU är ju inget man vill nämna i Sverige.
Men jag tror nu på ett "kosläpp", äntligen!
 
P paralun skrev:
Jo men även kommuner är helt beroende av elhandelsavtalet om de ska bygga. Annars blir det en omöjlig kalkyl i likhet med för Vattenfall. Men EU är ju inget man vill nämna i Sverige.
Men jag tror nu på ett "kosläpp", äntligen!
Nämn en kommun som har ekonomiska muskler att ens... ja fan vet vad oavsett elhandelsavtal. Tycka o vilja är en sak, ekonomi och verklighet något helt annat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Nämn en kommun som har ekonomiska muskler att ens... ja fan vet vad oavsett elhandelsavtal. Tycka o vilja är en sak, ekonomi och verklighet något helt annat.
Jag tror att Linköping skulle kunna bygga SMR, det kommunala bolaget Tekniska verken brukar göra miljardvinst och elen skulle väl kunna användas i inom kommunens egna verksamhet och bolag och därmed inte vara utsatt för elprisets svängningar utan borde kunna säljas för fast pris på ett 20 årigt avtal.

Hur mycket beräknas blykallas reaktor kosta?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, vad behövs för att det ska byggas ny kärnkraft?
Det är en bra fråga, och som har ett enkelt svar.

1. Ni halar fram kapital.
2. Ni genomför.

Ungefär så. Svaret är ganska enkelt.

Kapital tar ni från era besparingar. Ni är ganska många så det är enkelt för er att få ihop kapital.

Sedan är det bara ett företag som ni kapitaliserat som krävs och att ni tillsätter styrelse och VD. Sedan ordnar dom genomförandet.

Så det är väldigt enkelt.

Den stora svåra frågan är varför ni inte redan har gjort detta.
Det är helt obegripligt.

Finns inga hinder. Krävs bara lite initiativ från er.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D daVinci skrev:
Kapital tar ni från era besparingar. Ni är ganska många så det är enkelt för er att få ihop kapital.
Jag hade gärna gått samman med 100 000 andra och satsat 100.000SEK och köpt R1 för 10 miljarder.

Jag är klart mer tveksam att satsa 100.000 SEK med 1 miljon andra och låtit bygga R5.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
D daVinci skrev:
Den stora svåra frågan är varför ni inte redan har gjort detta.
Det är helt obegripligt.
Kanske för att det är svårt att ens hitta över en miljon Svenskar som ens har en möjlighet att hala upp 100.000 kr. Och sen ska de även vilja.

Eller ska vi försöka hitta 6 miljoner Svenskar som halar upp 20.000 kr var istället.

Nästan varje förvärvsarbetande Svensk ska satsa 20000 för att öka Sveriges elproduktion med 6%, och nästan allt kommer exporteras. Jaja, det låter som att det kommer bli en rusning av folk som tycker plånböckerna är för tjocka... :)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske för att det är svårt att ens hitta över en miljon Svenskar som ens har en möjlighet att hala upp 100.000 kr. Och sen ska de även vilja.

Eller ska vi försöka hitta 6 miljoner Svenskar som halar upp 20.000 kr var istället.

Nästan varje förvärvsarbetande Svensk ska satsa 20000 för att öka Sveriges elproduktion med 6%, och nästan allt kommer exporteras. Jaja, det låter som att det kommer bli en rusning av folk som tycker plånböckerna är för tjocka... :)
Menar du att man som delägare av en elproduktionsanläggning i i dag inte skulle få köpa elen själv till ett bestämt pris? Jag uppfattar att vindkraft för kanske 25 år sen såldes ofta i andelar till privatpersoner som sedan fick köpa el till förutbestämt pris i förhållande till hur många aktier de köpt, det borde gå att göra likadant nu.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade gärna gått samman med 100 000 andra och satsat 100.000SEK och köpt R1 för 10 miljarder.

Jag är klart mer tveksam att satsa 100.000 SEK med 1 miljon andra och låtit bygga R5.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske för att det är svårt att ens hitta över en miljon Svenskar som ens har en möjlighet att hala upp 100.000 kr. Och sen ska de även vilja.
Flamanville 3 verkar landa på motsv ca 200 mdr SEK.

Men aktiebolaget skulle låna upp det mesta. T ex genom att emittera obligationer.

Hushållen har drygt 2665 mdr SEK på sina bankkonton. 10 mdr är mindre än 0.4% av det.
Om ca hälften av hushållen var kärnkraftsanhängare så skulle dom behöva langa upp ca 0.8% av det dom har på sina bankkonton för att komma upp i 10 mdr.

Och det är väl inte så att alla kärnkraftsanhängare är helt egendomslösa. (Det skulle tala emot kärnkraft).

Jag tror i alla fall att kärnkraftsanhängarna har kapital att starta upp ett kärnkraftsbolag. Det är nog mer viljan som saknas.
 
Nu importera Sverige över 1000 MW
Så nu måste miljöpartiets anhängare ut och dra runt vindsnurrorna, så vi får ström 🤡
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Nu importera Sverige över 1000 MW
Så nu måste miljöpartiets anhängare ut och dra runt vindsnurrorna, så vi får ström 🤡
Iaf 2000MW av 14000MW installerat.... 500MW saknas från kärnkraften.
Den gröna ekvationen...
 
  • Två personer pratar nära vindkraftverk. En ordlek med energiproduktion och vindstyrka. Humoristisk, ironisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Det finns massa saker jag tror på och skulle vilja ska fortsätta finnas utan att jag är villig att satsa egna pengar på dem. Kraftproduktion skulle jag väl i och för sig kunna tänka mig att äga del i, men väldigt mycket sådan bedrivs av statliga aktörer, svenska som utländska.

Uniper är väl helstatligt tyskt (det hade varit uteslutet för min del ändå, med bara tyska staten som huvudägare) medan Fortum väl bara är delägt av finska staten. Vattenfall är helstatligt.

Att någon annan än de tre aktörerna skulle släppts in på den svenska kärnkraftsmarknaden så länge som vi hade det etableringsförbud vi hade utanför Forsmark, Ringhals och Simpevarp håller jag för uteslutet. Det ryktas ju att ett konsortium exempelvis försökte köpa upp R1 när staten bestämde sig för att lägga ner det, men den gubben gick förstås inte.

Förhoppningsvis får vi nu med en mindre kärnkraftsfientlig opinion och politik politiska förutsättningar för att kärnkraften ska kunna få verka på den svenska marknaden under rimliga villkor. VI får väl se hur det går, en regering sitter ju trots allt bara fyra år och kärnkraftsfobin är ju svår hos många, väljare såväl som politiker.

Hur man än vänder och vrider på det har jag dock svårt att se att svaret fram till nu bara skulle varit "show me the money". Snarare har de politiska hindren varit så stora att de finansiella inte ens testats.
 
G GA Anderson skrev:
Nu importera Sverige över 1000 MW
Så nu måste miljöpartiets anhängare ut och dra runt vindsnurrorna, så vi får ström 🤡
Och vad ska kärnkraftskramarna göra när kärnkraften inte funkar, koppla träningscyklar till nätet?

När ska du förstå att det inte bara var Miljöpartiet som ville/vill ha bort kärnkraften utan även vanliga borgerliga Svenson.
Ödelandskapet runt Chernobyl skrämmer fortfarande många.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Nu importera Sverige över 1000 MW
Så nu måste miljöpartiets anhängare ut och dra runt vindsnurrorna, så vi får ström 🤡
Ja, titta. Sverige exporterar till Finland. Som vanligt.
Och importerar från Norge, Danmark och Tyskland.

Danmark är nettoexportör nu.

Och så räddas vi av Tyskland. Undras om Tyskland gör rätt och vi fel?

EDIT:
Dagspriset i SE3, SE4 och DK2 är 193 öre/kWh.
I Tyskland 91 öre/kWh.

I Finland är det 890 öre/kWh. Vad är det för genidrag dom har gjort i Finland?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.