Storsockret
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ahhh, är det ost i stavform? Trodde det var pommes först :)
Icas rivna eller skivade mozzarella fior di latte, har gått ifrån dom blöta bollarna då jag tycker detta blir bättre och man slipper torka :)
 
  • Förpackning av riven mozzarella, Fior di Latte, 300g, italienskt, för pizzor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Icas rivna eller skivade mozzarella fior di latte, har gått ifrån dom blöta bollarna då jag tycker detta blir bättre och man slipper torka :)
Den ska jag kolla efter nästa gång!
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
Dan1891 Dan1891 skrev:
Den ska jag kolla efter nästa gång!
Det finns andra varianter också, tror att cucina är nyckelordet, dvs mer fast ost. Vi har provat Galbanis också men har fastnat för Icas
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag läste riven mozzarella "för de lata" och tyckte det var fyndigt att sälja in sin produkt med finess. Men det kanske heter så på riktigt?
 
  • Haha
Bastiann
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
[länk]
Det jag brukar använda är identiskt förutom olivoljan.
Bara mjöl, vatten, salt och jäst.

<Edit>
Ingen Fior di Latte i närheten av Borlänge vad jag kan se. 🤔
 
Redigerat:
  • Gilla
Storsockret och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
FredrikR FredrikR skrev:
Det jag brukar använda är identiskt förutom olivoljan.
Bara mjöl, vatten, salt och jäst.
Tycker den blir fantastiskt lättarbetat
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Pizzasöndag!

Höjde upp arbetsställningen en aning
[bild]


Dags för utbak
[bild]


In med skiten
[bild]

En lite för välgräddad Margherita åt sambon
[bild]

Och en kebabpizza med lite för tjocka kanter åt mig
[bild]


Men gott var det :)
Blev klart impad övver att du fick pizzorna så runda och fina och med lika bred kant. Det krävs en mästare för det verkar vara fallet vara att du är!!!
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Blev klart impad övver att du fick pizzorna så runda och fina och med lika bred kant. Det krävs en mästare för det verkar vara fallet vara att du är!!!
Fina ord, men någon mästare är jag absolut inte. Började försöka på allvar i somras och det var inte förrän jag hittade nuvarande degrecept i slutet av augusti som pizzorna blivit konsekvent runda. Det är helt degens förtjänst, för nu går det att göra precis som youtube visar vid utbaket, till skillnad från tidigare deg som bara sprack och drev mig till vansinne 😂
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Storsockret
Kan man ha för många pizzaugnar? Frågar åt en kompis 😳

Bilens bagageutrymme med en ihopfällbar stol, en boll och synliga snörester på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade en liten fundering med kring jäsning av degen. Vanligtvis brukar jag jäsa degen i rumstemp 12h innan jag delar upp den i mindre burkar och jäser vidare i kylen tills det ska användas. Kommer det bli skillnad om man delar upp det redan i steg 1? Dvs dela upp degen i rätt storlek, låta den jäsa i rumstemp och sen bara ställa in burkarna i kylen? Kanske behöver sträckas en gång till efter första jäsningen?
 
  • Älska
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
AXS
Storsockret Storsockret skrev:
Kan man ha för många pizzaugnar? Frågar åt en kompis 😳

[bild]

Hade en liten fundering med kring jäsning av degen. Vanligtvis brukar jag jäsa degen i rumstemp 12h innan jag delar upp den i mindre burkar och jäser vidare i kylen tills det ska användas. Kommer det bli skillnad om man delar upp det redan i steg 1? Dvs dela upp degen i rätt storlek, låta den jäsa i rumstemp och sen bara ställa in burkarna i kylen? Kanske behöver sträckas en gång till efter första jäsningen?
Risk för ojämn jäsning om du delar direkt. Det kommer nog fungera okej, men om det finns tid kan du ju iaf låta hela degen stå några timmar.
 
  • Gilla
Storsockret och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
AXS AXS skrev:
Risk för ojämn jäsning om du delar direkt. Det kommer nog fungera okej, men om det finns tid kan du ju iaf låta hela degen stå några timmar.
Jo tid finns det, tänkte köra lika lång jäsning men det kändes smidigare att inte ta fram och olja in stora deglådan. Jag testade iaf så får jag se om dagens pizza blir ett nyårsfiasko eller inte 😅
 
  • Älska
AXS
  • Laddar…
Storsockret
Storsockret Storsockret skrev:
Jo tid finns det, tänkte köra lika lång jäsning men det kändes smidigare att inte ta fram och olja in stora deglådan. Jag testade iaf så får jag se om dagens pizza blir ett nyårsfiasko eller inte 😅
Kan konstatera att det inte vad nån hit. Eller ja, den råkade också få jäsa för länge i rumstemp. Men nej det var svårt att få loss ur burken, kanterna ville inte riktigt resa sig. Så fortsätter nog som vanligt nästa gång.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.