För info till alla som skrivit att brodern får ställa ner laddströmen i bilen. Man inte ställa laddström i alla bilar.
 
S
K karlmb skrev:
Ät det 3fas så blir det ju lägre ström på enskild fas. Borde knappast störa huset så mkt om han ställer på 6-8A.
Han krämar väl på max när det är gratis hos syrran.
 
  • Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Borde knappast störa huset så mkt om han ställer på 6-8A.
Det är omöjligt för oss att veta. 8A är trots allt halva strömmen av mångas huvudsäkringars märkström.
 
  • Gilla
Håkan V och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Ät det 3fas så blir det ju lägre ström på enskild fas. Borde knappast störa huset så mkt om han ställer på 6-8A.
Ja men han kör väl med 16A.

Märkte själv också det här med riktig elbil.

Absolut kan och skall man sänka effekten men det är inget som sker automatiskt bara för att man har 3 fas laddning. Dvs om man inte har lastbalansering.

Har själv faktist funderat på hur göra den dagen man har båda typerna av bil.
Om man helt enkelt får fibbla i bilen eller krypa till korset och skaffa balansering eller återgå till chuckoladdning på hybriden.

Hybriden som jag äger tar ju bara emot enfas dvs riktig sölig ladda på annat än 16A. Tom det kan tyckas söligt ibland. Medans en riktig elbil som tar emot trefas gör det inte så mycket om laddboxen ger ut bara 6A per fas.

Sedan beror det ju alltid på hur bråttom man har räknade ut att en Kia EV6 tar ca 7h ladda från tomt fullt med full kräm hemmaladdning. Sänker man effekten med hälften tar det 14h osv osv...men okej med elbilen kommer man också betydligt längre än med hybriden så de här händer väl sällan. Hybriden får man ju ladda konstant då man kommer bara 5mil. Sen att ladda hybriden 8-9 timmar för att bara komma 5mil känns ju surt.

Men helt klart skulle jag sänka effekten märkte när jag laddade elbilen att centralen blev lite varm fast det kanske normalt? Inte så att man brände sig men kändes ändå rejält varmt.
 
Redigerat:
S
kisumisu kisumisu skrev:
Ja men han kör väl med 16A.

Märkte själv också det här med riktig elbil.

Absolut kan och skall man sänka effekten men det är inget som sker automatiskt bara för att man har 3 fas laddning. Dvs om man inte har lastbalansering.

Har själv faktist funderat på hur göra den dagen man har båda typerna av bil.
Om man helt enkelt får fibbla i bilen eller krypa till korset och skaffa balansering eller återgå till chuckoladdning på hybriden.

Hybriden som jag äger tar ju bara emot enfas dvs riktig sölig ladda på annat än 16A. Tom det kan tyckas söligt ibland. Medans en riktig elbil som tar emot trefas gör det inte så mycket om laddboxen ger ut bara 6A per fas.

Sedan beror det ju alltid på hur bråttom man har räknade ut att en Kia EV6 tar ca 7h ladda från tomt fullt med full kräm hemmaladdning. Sänker man effekten med hälften tar det 14h osv osv...men okej med elbilen kommer man också betydligt längre än med hybriden så de här händer väl sällan. Hybriden får man ju ladda konstant då man kommer bara 5mil. Sen att ladda hybriden 8-9 timmar för att bara komma 5mil känns ju surt.

Men helt klart skulle jag sänka effekten märkte när jag laddade elbilen att centralen blev lite varm fast det kanske normalt? Inte så att man brände sig men kändes ändå rejält varmt.
Beror på körmönster men väldigt ovanligt att man behöver ladda från tomt till fullt övernatten.
Jag har 16A huvudsäkringar och brukar ladda trefas 11A nattetiid och räcker för att kunna smartladda de billigare timmarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Beror på körmönster men väldigt ovanligt att man behöver ladda från tomt till fullt övernatten.
Jag kommer runt 50 mil med min bensinare. Jag tror aldrig det har hänt att jag har behövt tanka med kortare mellanrum än en vecka.

Det verkar ofta bara vara laddångesten som slår till. Fölk kan inte hantera att bilen bara är 70% laddad på morgonen.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kommer runt 50 mil med min bensinare. Jag tror aldrig det har hänt att jag har behövt tanka med kortare mellanrum än en vecka.
Men då räcker det ju att man kör en sträcka på typ 45 mil för att man ska behöva tanka två gånger samma dag om man startar med låg bränslenivå. Kör man exempelvis 2500 mil/år tankar man väl i princip alltid minst en gång i veckan med bil av din typ? Att du sällan kör längre sträckor och antagligen kör relativt lite per år betyder inte att alla andra har detta körmönster.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att du sällan kör längre sträckor och antagligen kör relativt lite per år betyder inte att alla andra har detta körmönster.
Givetvis. Men har man såna behov ska man kanske inte ha elbil?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ja annat var det på den tiden när man körde Jagga med V12. Dubbla tankar 2*60 liter.
Det var tider det.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men då räcker det ju att man kör en sträcka på typ 45 mil för att man ska behöva tanka två gånger samma dag om man startar med låg bränslenivå.
Ska man köra 45 mil så får man givetvis se till att starta med fullt i tanken. Man kör väl inte 30 mil dagen innan då och låter sen bil att ladda/tanka?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ska man köra 45 mil så får man givetvis se till att starta med fullt i tanken.
Ja det var lite det jag menade. Startar man resan med att tanka så får man tanka två gånger samma dag bara för en "halvlång" resa på 45 mil, vilket blir rätt långt från "Jag tror aldrig det har hänt att jag har behövt tanka med kortare mellanrum än en vecka".

Jag kör inte speciellt mycket men för mig händer det då och då att jag tankar flera gånger samma dag och ofta att jag gör det flera gånger samma vecka. Å andra sidan kan det "hemmavid" vintertid ibland gå ett par-tre veckor mellan varje tankning. Körmönstren varierar som sagt, både mellan olika individer och för en och samma individ beroende på diverse faktorer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror jag uttryckte mig slarvigt.

Det jag ville ha sagt var att med 45 mils räckvidd kommer man långt. Om man på en natt bara kan ladda 70% hemma så är väl inte det en katastrof?

Om det är en katastrof så ska man kanske inte ha elbil.
 
  • Gilla
Raimo T och 7 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
För info till alla som skrivit att brodern får ställa ner laddströmen i bilen. Man inte ställa laddström i alla bilar.
Men i alla boxar.. Liksom poängen med dem.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är omöjligt för oss att veta. 8A är trots allt halva strömmen av mångas huvudsäkringars märkström.
Sällan huset drar mer än 8 A på ensklid fas. Man kan givetvi sänka till 6 A eller ännu mindre om han kör 3-fas. Går ju rätt snabbt ändå.
 
Det är egentligen ganska kul att det anses vara normen att ”man” ska låta besökande tanka sina elbilar gratis!

Jag tror knappast någon skulle kräva eller fråga om de får fylla sin dieselbil ur någons farmartank eller bensinbil ur de dunkar många har till gräsklipparen.

Och nej, jag är inte snål eller skulle nog inte neka någon det heller om frågan kom upp.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.