Alfredo Alfredo skrev:
Är det någon skillnad mot när man sätter in giltiga sedlar?
Egentligen inte, men försöker man sätta in en större mängd kontanter kommer banken att fråga om ursprunget.

Skillnaden är att man kan behålla dom giltiga sedlarna och använda dom utan att någon bank blir inblandad, de ogiltiga sedlarna måste man ju byta ut om dom ska ha något värde.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Riksbanken löser in ogiltiga sedlar oavsett ålder.
Så pengar som är ogiltiga är ändå giltiga, med förbehållet att de inte kan användas som betalmedel?
Intressant...
 
R
Då får man sprida ut kontanterna bland sina nära som löser in dom hos riksbanken tänker 5-10tkr borde inte ifrågasättas så hårdt…
 
  • Gilla
Helena S och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du jag hittar på?

[länk]

Därmed inte sagt att de alltid gör det. Bland annat måste man ha en "bra" förklaring till varifrån de kommer. Ogiltigheten i sig är dock inget hinder.
Svar nej, men kommer någon med 100 kkr som hittats i kartonger hos ett dödsbo, så ska det förklaras var de kommer ifrån. Det finns och finns fortfarande kufiska och orginela personer som inte litade eller litar på banker, utan stoppar dom i madrassen. Och det godtar inte riksbanken som själ och vägrar lösa in beloppen. Inte första eller sista gången det kommer att hända.
 
Z Zodde skrev:
Har jag motsagt det du skriver?
Att banken vill ha en redogörelse var pengarna kommer ifrån vet alla vid det här laget.
Om banken inte godtar redogörelsen så ber banken om utökad dokumentation eller förklarar VARFÖR man inte godtar redogörelsen.

Om din bank bara avslog å höll tyst så var det ni som gjorde fel… Och hade det varit gängse metodik hade det slåtts upp i alla media å lett till ett stort antal anmälningar.
(
Jag tänker inte redogöra för de två fall jag varit direkt eller indirekt inblandade i men det stämmer inte med dina gissningar. Du verkar tro blint på ”systemet” och att bankerna finns för kunden. Ledsen att göra dig besviken, det skadar inte att öppna ögonen 👀
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänker inte redogöra för de två fall jag varit direkt eller indirekt inblandade i men det stämmer inte med dina gissningar. Du verkar tro blint på ”systemet” och att bankerna finns för kunden. Ledsen att göra dig besviken, det skadar inte att öppna ögonen 👀
Har sett i många av dina inlägg att du hyser agg mot banker i allmänhet. Tråkigt att dina 9år på bank gav dig såpass dålig upplevelse, fick du sparken…?. Själv har jag jobbat på bank hela livet och har, tillsammans med mina kollegor, en helt annan erfarenhet. Jag litar inte blint på något som helst men att banker medvetet å systematiskt skulle föra kunder bakom ljuset kan du glömma. Sånt avslöjas direkt.
Att det finns enstaka fall som går helt fel är inte konstigt, det sker överallt.

Men hade det du påstår haft ett uns av sanning hade många försmådda fd bankanställda stått fram i media å berättat om den girige och falske arbetsgivaren som sätter i system att blåsa kunder. Journalister älskar sådana stories förutsatt att de är sanna förstås.
Märkligt att inte media översvämmas av sånt…?🤔
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och ändå kravlar bankerna på botten vad gäller förtroende för olika samhällsinstitutioner.

SOM-institutet på GU:

“Hur stort förtroende har du för det sätt på vilket följande institutioner och grupper sköter sitt arbete?"

Bankerna 2019: 26%

[länk] för samhällsinstitutioner mars 2021.pdf
Tjäna pengar på pengar har av hyfsat stor del av befolkningen aldrig ansetts som rumsrent. Höjda räntor som ger högre kostnader för allmänheten men högre vinster för bankerna hjälper heller inte.

Tror inte du finner en enda undersökning i ett enda land där banker tronar på toppen, ligger liksom inte i deras natur…
 
Claes Sörmland
Z Zodde skrev:
Tjäna pengar på pengar har av hyfsat stor del av befolkningen aldrig ansetts som rumsrent. Höjda räntor som ger högre kostnader för allmänheten men högre vinster för bankerna hjälper heller inte.

Tror inte du finner en enda undersökning i ett enda land där banker tronar på toppen, ligger liksom inte i deras natur…
Eller så är det dåliga erfarenheter av banker som konsument som gör att tvivlen växer. 2019 när undersökningen gjordes var typ all-time low för boräntorna.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tror inte du finner en enda undersökning i ett enda land där banker tronar på toppen, ligger liksom inte i deras natur…
Kanske inte. Men till och med Skatteverket brukade väl klara sig skapligt i denna typ av undersökningar...
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller så är det dåliga erfarenheter av banker som konsument som gör att tvivlen växer. 2019 när undersökningen gjordes var typ all-time low för boräntorna.
Poängen min är att banker i alla tider varit måltavla för kritik.

Taskiga öppettider (va gör de i banken efter tre?)
Stå med mössan i handen för att få lån
Nedläggning av kontor
Indragning av cashtjänster.

Money Laundring skandalerna.

Förtroendet har alltid varit taskigt, att vartfall sen 70talet…
 
Claes Sörmland
Frågan är väl om bankerna är så mycket en måltavla för oförtjänt kritik som att de är rätt dåliga tjänsteleverantörer som inte klarar av att tillgodose konsumenternas behov? T ex på de sätt som du beskriver.
 
  • Gilla
Hemtorparen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.