27 414 läst · 133 svar
27k läst
133 svar
Företag vägrar hämta kaffemaskin, vad göra?
Dilato har svaret. Passande nog i inlägg #42.
Det står i avtalet att om leverantören säger upp avtalet pga att beställaren bryter mot avtalet (på ett antal angivna sätt) så har leverantören rätt till skadestånd. Skadeståndet ska utgöras av hyresavgifter för resterande hyrestid. Den kostnaden har beställaren redan åtagit sig att betala.
Något ytterligare skadestånd kan inte leverantören kräva med stöd av avtalet utan måste då stämma beställaren. Om maskinen inte är skadad så finns det inget att hämta för leverantören i en rättegång.
Det står i avtalet att om leverantören säger upp avtalet pga att beställaren bryter mot avtalet (på ett antal angivna sätt) så har leverantören rätt till skadestånd. Skadeståndet ska utgöras av hyresavgifter för resterande hyrestid. Den kostnaden har beställaren redan åtagit sig att betala.
Något ytterligare skadestånd kan inte leverantören kräva med stöd av avtalet utan måste då stämma beställaren. Om maskinen inte är skadad så finns det inget att hämta för leverantören i en rättegång.
Hm.A Alexn72 skrev:Kopplas vattnet loss men den står ipluggad så kommer den försöka värma tills vattnet tar slut.
Absolut borde där finnas något system som håller koll på om vatten finns men sånt kan fallera.
Likaså om elen kopplas bort men inte vatten... börjar maskinen läcka och inte kan varna och sen är golvet skadat...
Om man enbart kopplar bort vattnet, men inte elen, kan maskinen gå sönder.
Om man enbart kopplar bort elen, men inte vattnet, kan maskinen gå sönder.
Problemet tycks vara olösligt, alltså.
Efter lite mer fram och tillbaka så har vi äntligen blivit av med maskinen. Slutligen så betalade vi en typ "lösensumma" och fick då avslutat avtal (skriftligt) och de hämtade maskinen igår!
Sista gången jag gör affärer med Service Companiet i Sundbyberg...
Sista gången jag gör affärer med Service Companiet i Sundbyberg...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Vilken julklapp!!
Grattis till ett efterlängtat avslut!
Grattis till ett efterlängtat avslut!
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Som sagt ni hade inte behövt betala mer. Är ganska övertygad om att ifall du hade anlitat en fackman för losskoppling, och dumpat skräpet hos servicecompaniet i Sundbyberg på aviserad tidpunkt. Och sedan betalat återstående hyra med avdrag för era extra kostnader (losskoppling och transport), så hade det varit generöst. Egentligen borde ni dragit av för alla felaktiga serviceräkningar också.
Den typen av skojarföretag brukar driva sina krav ett tag, men ger sig innan det kommer till domstol.
Den typen av skojarföretag brukar driva sina krav ett tag, men ger sig innan det kommer till domstol.
Kan ju vara så, men så mycket ilska den maskinen orsakat så är jag bara nu glad att vi äntligen blivit av med den!H hempularen skrev:Som sagt ni hade inte behövt betala mer. Är ganska övertygad om att ifall du hade anlitat en fackman för losskoppling, och dumpat skräpet hos servicecompaniet i Sundbyberg på aviserad tidpunkt. Och sedan betalat återstående hyra med avdrag för era extra kostnader (losskoppling och transport), så hade det varit generöst. Egentligen borde ni dragit av för alla felaktiga serviceräkningar också.
Den typen av skojarföretag brukar driva sina krav ett tag, men ger sig innan det kommer till domstol.
De är inte riktigt kloka på det företaget så känns tryggt också att veta att de är borta nu.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Jag förstår dig precis ibland är det värt att köpa sig fri, även om man inte vill ge motparten rätt.anders07 skrev: