Men om du låter en fackmannamässig firma koppla ur maskinen och transportera den till ägaren. Så har du på sättovis en mellanhand. Jag skulle som sagt låta en firma koppla ur och transportera. Dra av kostnaden på slutfakturan, acceptera inga extra kostnader på fakturan.

Och låt firman stämma er.

Det här låter som en firma som kommer att hitta på nya debiteringar och hota med stämning oavsett vad du går med på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om du låter en fackmannamässig firma koppla ur maskinen och transportera den till ägaren. Så har du på sättovis en mellanhand. Jag skulle som sagt låta en firma koppla ur och transportera. Dra av kostnaden på slutfakturan, acceptera inga extra kostnader på fakturan.

Och låt firman stämma er.

Det här låter som en firma som kommer att hitta på nya debiteringar och hota med stämning oavsett vad du går med på.
Ja, så är det ju säkert... Jag har redan skrivit det till dem och svaret jag fick var att vi inte får koppla bort den och de kommer inte att ta emot bud/frakt.
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, så är det ju säkert... Jag har redan skrivit det till dem och svaret jag fick var att vi inte får koppla bort den och de kommer inte att ta emot bud/frakt.
Jag kanske tolkar dig/bolaget fel men ni verkar lite "lättskrämda". En motpart som den ni har träffat på förstår bara ett språk, vilket är handling! Ni måste köra den enkla och hårda vägen, annars fortsätter motparten leka rövare.

Jag skulle kopplat bort maskinen och levererat den till ägaren den 2/1, filmat och fått en underskrift av mottagaren och ta med flera vittnen. Case closed!
 
  • Gilla
Jakobk och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag kanske tolkar dig/bolaget fel men ni verkar lite "lättskrämda". En motpart som den ni har träffat på förstår bara ett språk, vilket är handling! Ni måste köra den enkla och hårda vägen, annars fortsätter motparten leka rövare.

Jag skulle kopplat bort maskinen och levererat den till ägaren den 2/1, filmat och fått en underskrift av mottagaren och ta med flera vittnen. Case closed!
Vi är i en bransch där vi inte kan/vill riskera några anmärkningar eller stämningar så, ja, vi är försiktiga...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag kanske tolkar dig/bolaget fel men ni verkar lite "lättskrämda". En motpart som den ni har träffat på förstår bara ett språk, vilket är handling! Ni måste köra den enkla och hårda vägen, annars fortsätter motparten leka rövare.

Jag skulle kopplat bort maskinen och levererat den till ägaren den 2/1, filmat och fått en underskrift av mottagaren och ta med flera vittnen. Case closed!
Och vägrar de ta emot den, så kör den till ett förråd typ Pelican Selfstorage eller liknande, se till att första månaden är betald (som du drar av från deras slutfaktura), och meddela ägaren accessmöjligheter till förrådet.
 
anders07 anders07 skrev:
Vi är i en bransch där vi inte kan/vill riskera några anmärkningar eller stämningar så, ja, vi är försiktiga...
Anmärkningar får man inte för en ev. tvist om ett avtal. Ni kan alltid förlikas om galningen stämmer er, registreras ingenstans om ni inte vill.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi är i en bransch där vi inte kan/vill riskera några anmärkningar eller stämningar så, ja, vi är försiktiga...
Men är inte motparten ett litet kommanditbolag med uppskattad omsättning på 1,5 - 3 MSEK, har de muskler att vidta några rättsliga åtgärder för en ynka kaffemaskin?
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men är inte motparten ett litet kommanditbolag med uppskattad omsättning på 1,5 - 3 MSEK, har de muskler att vidta några rättsliga åtgärder för en ynka kaffemaskin?
Det stämmer förvisso... 😊
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Anmärkningar får man inte för en ev. tvist om ett avtal. Ni kan alltid förlikas om galningen stämmer er, registreras ingenstans om ni inte vill.
Kan du komma och berätta det för vår Finance avdelning...? 😅
 
anders07 anders07 skrev:
Kan du komma och berätta det för vår Finance avdelning...? 😅
Inga problem, kan ge en snabbkurs.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
ralvejd
Kanske någon på finance som har intressen i kaffemaskin branschen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ja, så är det ju säkert... Jag har redan skrivit det till dem och svaret jag fick var att vi inte får koppla bort den och de kommer inte att ta emot bud/frakt.
Ring dit dem på service, och låt dem sedan inte lämna lokalen förrän maskinen är urkopplad?
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Det står ju i avtalet ursprung driftplats.
Det betyder ju inte i min tolkning där den exakt står nu?
Har dom gjort en karta och mätt ut den exakta platsen med gps?

Du får inte flytta den från den lokal eller ort den befinner sig på.
Men ja, ska ni renovera där den står kanske?...
Den behöver kopplas ur och behöver således flyttas till en annan plats.
Renovering är klar när den är klar liksom..

Vad händer om erat vatten försvinner i ett par dagar? En läcka från kommunen?
Eller om eran vattenledning sprungit läck?
En koppling gick sönder..
Då går ju maskinen helt åt helvete!!
Den kommer ju torrlagd? Den står ju inte inkopplad i väntan på att någon ska hyra den?

Vidare så undrar jag varför du inte bara betalar av den i en klumpsumma vid nästa faktura? Jag antar att ni har samma summa varje månad? Du har ju ändå tänkt betala fram till den 24 maj?
Kan ju vara värt det för att bli av med dom. Jag hade gjort så iallafall.
Lägg full likvid och be dom hämta den.
Annars finns ju kronofogden genom handräckning om dom inte hämtar den vid full erlagd betalning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Hur tänker du då? Det finns ju ett avtal som sträcker sig fram till maj.
Avtalet ger TS bolag rätt att ha kaffemaskinbolagets maskin på sin fastighet och rätt att använda den.

Av utdraget ur avtalet kan jag inte se att det ger kaffemaskinbolaget rätt att förvara sin kaffemaskin hos TS bolag, men det är väl möjligt att det finns en sådan punkt i avtalet. Vad säger @anders07 om det?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Jag hade helt seriöst sprängt skiten i luften på en afterwork, lagt ut det hela på youtube med lämpligt syrlig beskrivning och skickat länken till företaget i fråga, sagt upp avtalet och bett om fakturan.

Nu verkar du vara på andra sidan landet annars kunde jag nog förmedlat kontakten som gladeligen hade apterat lite.

Edit: dynamiten är avdragsgilll….
 
Redigerat:
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.