16 667 läst · 44 svar
17k läst
44 svar
Vedeldad bastu på släp
Fönstret är ditskruvat och har drevat isoleringen.
Snart klar med masoniten och spikläkten, snart dags för panel
I början av nästa vecka kommer kamin och lavvirke!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snart klar med masoniten och spikläkten, snart dags för panel
Logga in
Skapa konto
I början av nästa vecka kommer kamin och lavvirke!
Kaminen under inbränning (elda av oljor från tillverkningen)
Verkar som den tuffade på rätt bra..
Och slutligen inburen. Snart dags för skorsten, skyddsväggar… och golv ja.
Logga in
Skapa konto
Verkar som den tuffade på rätt bra..
Logga in
Skapa konto
Och slutligen inburen. Snart dags för skorsten, skyddsväggar… och golv ja.
Logga in
Skapa konto
Ja det blir ett sjuhelsikes luftflöde, misstänker förvisso sordin på stämningen när gästerna, efter ett par jäger, trillar ner på backen.H Hasse1982 skrev:
Just nu är jag inne på att köra råspont under själva lav-sektionen, med vinkel ner till en ränna. Kommer ha lavar som täcker i princip hela golvet efter aggregatet, Blir lite att testa sig fram där..
Själva entren kommer dock få en finare finish.
Om jag inte gillar det, så blir det en trall av glespanel förmodligen, med ett par mm springa.
Kvällen blev golvläggning, kör glespanel 28x70 och tänkte köra med ca 3mm mellanrum
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så kom äntligen kvällen jag längtat efter.
7 grader varmt, mulet utan regn, all snö bortsmält. Barnen är uppgivna. Pappan överlycklig, sällan har man skådat någon så nöjd över ett sådant utgångsläge några dagar innan julafton.
Silikonet kan härda (minst 5+) Och hålet kan sågas upp. Taket var torrt och fint.
7 grader varmt, mulet utan regn, all snö bortsmält. Barnen är uppgivna. Pappan överlycklig, sällan har man skådat någon så nöjd över ett sådant utgångsläge några dagar innan julafton.
Silikonet kan härda (minst 5+) Och hålet kan sågas upp. Taket var torrt och fint.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Hur går det? Har det blivit färdigt? Jag ska själv bygga mig en bastu i liknande form och storlek så hade gärna sett hur det blir
Jag har bara plåttak i mitt utrymme, oisolerat. Jag tänkte därför köpa billigare rökrör. Det borde väl gå att köpa Harvias rökrör och köra dessa igenom taket? Med barndskyddsisolering mot innerpanelen?
Jag har bara plåttak i mitt utrymme, oisolerat. Jag tänkte därför köpa billigare rökrör. Det borde väl gå att köpa Harvias rökrör och köra dessa igenom taket? Med barndskyddsisolering mot innerpanelen?
Hej!Z Zachtionman skrev:Hur går det? Har det blivit färdigt? Jag ska själv bygga mig en bastu i liknande form och storlek så hade gärna sett hur det blir
Dålig uppdatering här från mig
Bastun är 95% klar, blev för kallt att göra klart det sista. Ska måla metallen svart är nästa steg 🫡
Har blivit många härliga bastubad med frugan och vänner, med grym löyly!
Borde gå fint att göra som du säger, men tänk igenom om du vill isolera senare, försvinner mycket värme genom taket.
Posta gärna bilder/skapa en tråd alltid kul att se hur andra gör.
Kommer lägga upp bilder när jag gjort klart det sista!