Nu har flygbolaget triggat utbetalningen av 1230 eur, för omkostnader.

Totalt är ersättningen nu 31 468kr, från flygbolag och försäkringsbolag tillsammans.

Kompensation enligt eu261 fortsätter vi att vara osams om. När jag ser mina 1230eur skickar jag uppdraget till något av bolagen som lever på eu261…
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag fått kostnadsersättningen enligt ovanstående på kontot och flygförsening.se har skickat sitt kravbrev till Eurowing där man begär ytterligare 1600 EUR i kompensation enligt eu261/204.

Av detta behåller flygforsening.se 30% i arvode om man vinner, förlorar man kostar det ingenting.
 
  • Gilla
Jakobk och 5 till
  • Laddar…
P
Vad kan ett bolag som flygforsening.se göra som man inte kan göra själv?
 
P pmd skrev:
Vad kan ett bolag som flygforsening.se göra som man inte kan göra själv?
Å ena sidan, ingenting.

Å andra sidan - när jag skickat 53 mail under 5 månader och flygbolaget vägrar att svara på frågorna eller visa att de inte är kompensationspliktiga så återstår bara att dra bolaget till rätten. För mig blir det en rätt komplicerad sak som också kan bli dyrt. Via något av dessa flygförsenings-bolag, det finns ju många, så har de ett standardförfarande. De skickar en utbetalningsbegäran och får de inte svar inom en viss tid så stämmer de bolaget.

För mig blir det i den situationen rimligt att offra 30% av 1600EUR på att låta dem driva fråga, jag har inget att förlora.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
P
flygforsening.se kanske samarbetar med Baltic Inkasso? :)
Dina kunder behöver inte tala ryskade kommer att förstå oss ändå
 
  • Haha
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Å ena sidan, ingenting.

Å andra sidan - när jag skickat 53 mail under 5 månader och flygbolaget vägrar att svara på frågorna eller visa att de inte är kompensationspliktiga så återstår bara att dra bolaget till rätten. För mig blir det en rätt komplicerad sak som också kan bli dyrt. Via något av dessa flygförsenings-bolag, det finns ju många, så har de ett standardförfarande. De skickar en utbetalningsbegäran och får de inte svar inom en viss tid så stämmer de bolaget.

För mig blir det i den situationen rimligt att offra 30% av 1600EUR på att låta dem driva fråga, jag har inget att förlora.
Dessutom finns ju chansen att de får in ett antal förfrågningar för samma flight. Om de har 10 kunder med samma krav så är det bara att stämma flygbolaget, vinner man i ett fall pekar man på det och får ersättning för de 9 andra direkt. Flygbolagens stora fördel är ju att de sitter på all information medans kunderna är helt ensamma utan ens möjlighet att veta vilka alla andra passagerare som var med är.

Jag har varit på flighter där jag har fått ersättning enligt EU261 men där kollegor som ansökt INTE fått ersättning. Förrän vi har kört en vända till och påpekat att jag redan fått.

Då bokade jag privat och kollegan via företagets resebyrå. Bolagen vet ju även mycket om oss som kunder, de SER i sina system att jag har rest mycket med dem, har krävt och fått EU261 flera gånger, har koll på reglerna så de bråkar inte. En sporadisk kund däremot som rest via resebyrå eller företag är mycket mer sannolik att godta ett avslag.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
flygforsening.se kanske samarbetar med Baltic Inkasso? :)
Dina kunder behöver inte tala ryskade kommer att förstå oss ändå
Inte mig emot. Verkar vara effektiva snubbar.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
För några veckor sedan meddelade Flygförsening att de ser goda chanser att vinna i domstol och därför stämmer flygbolaget. Man har ytterligare klienter från samma flight. Man räknar med att denna process tar 6-8 månader.
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.