C
Cruzze Cruzze skrev:
Mina fälgskruvar till hjulen är t.ex. M14 fin, men det är inte 22 mm nyckelvidd för det som DIN-standarden föreskriver...
Visst, man kan ju alltid utgå från största dimensionen och trolla ihop någon specialare.
Någon nämnde att skruvarna till hissen är M24. Ingen aning om det är är en tillförlitlig uppgift, men i så fall alltså 36 mm nyckelvidd.

Känns rätt uppenbart att det inte är realistiskt att alla ställningstillverkare skall byta (från 19/22/24 mm) till 36 mm specialmuttrar. Ställningsnycklarna blir också rätt otympliga. Faran kommer då istället bli att man överdrar ställningsmuttrarna. För övrigt förekommer nästan inga skruvförband i en modern kommersiell ställning.
 
R
Värför skriver alla skruvar här? Ute bland montörer kallas det bultar..
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
C
R Rejäl skrev:
Värför skriver alla skruvar här? Ute bland montörer kallas det bultar..
Kan bara svara för mig själv, men det beror på att jag är ingenjör och inte montör.
Men jag tror alla fattar vad som menas.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Kan bara svara för mig själv, men det beror på att jag är ingenjör och inte montör.
Men jag tror alla fattar vad som menas.
Fast om du frågar gemene man som inte jobbar med detta, så är det någ bult en med gängor för mutter och en skruv är en spetsigtskruvad tex. En träskruv..
Slår man på bult så är det en med mutter som kommer i merparten av sökningarna..
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fast om du frågar gemene man som inte jobbar med detta, så är det någ bult en med gängor för mutter och en skruv är en spetsigtskruvad tex. En träskruv..
Slår man på bult så är det en med mutter som kommer i merparten av sökningarna..
Det är vanligt att kalla skruv med sexkantsskalle och gängor för bult men egentligen så är en bult inte gängad och med gänga blir bulten en skruv.
Trots att jag har koll på skillnaden så säger jag ofta bult om sexkantsskruv.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Måste ju ha hoppat till våningsplanet. Ingen kan överleva 20m.
Man höll på att lasta hissen på översta våningsplanet när masten gav vika. En persson hann då hoppa ur.
 
D Daniel 109 skrev:
Ditt inlägg innehåller en del fel tror jag. Både där du har skrivit fel och annat där de helt enkelt har fel.

När det gäller hur de satt ihop är en rimlig teori att en skarv låssats men inte delats när den plockades ner förra gången.
Den var då hoppressad och höll ihop ett tag. Man missade att kolla skarven eftersom man inte rört den.
Är det så att varje sektion på något sätt hakar fast i den andra? De förklarar varför den inte rasat direkt. Därefter bultar man ihop varje del.
Det skulle förklara varför de höll ihop utan att vara ihop bultade.
Bygghissar har jag väldigt dålig koll på. Jag har bättre koll på vanliga hissar.

På något sätt har det gått åt helvete vid monteringen. jag har ändå svårt att acceptera att man slarvat med något så tydligt viktigt. när man monterat hissen. Ändå verkar det vara just det som hänt.

Är jag på rätt väg och cyklar nu
 
Skruv eller bult?
Det är bra fråga vilket som är rätt.
för min del så är grövre dimensioner som är bult och de klenare är skruv.
Jag läste nån webbutik som kallade de för maskinskruv

Sen är det lite underbart nörderi det här med skruv eller bult.
 
B bakterie skrev:
Minns inte var jag läst/hört det, men en hoppade, och en var på marken och nära att träffas.
I GP står det idag att den ena hopade ut och att den andra inte hann stiga på
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Skruv eller bult?
Det är bra fråga vilket som är rätt.
för min del så är grövre dimensioner som är bult och de klenare är skruv.
Jag läste nån webbutik som kallade de för maskinskruv

Sen är det lite underbart nörderi det här med skruv eller bult.
Kan vi lämna den diskussion till en annan tråd? Här diskuteras att fem personer dött till följd av att en hiss monterats fel.

Det här borde i min mening ge samma straff som om man slagit ihjäl dem med ett tillhygge på arbetsplatsen.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
ordentlig påföljd.
Kom nu ihåg att detta är sverige. Blir tillsägelse och kanske bonus. 🙄
 
H HenrikHuslöse skrev:
Kan vi lämna den diskussion till en annan tråd? Här diskuteras att fem personer dött till följd av att en hiss monterats fel.

Det här borde i min mening ge samma straff som om man slagit ihjäl dem med ett tillhygge på arbetsplatsen.
Definitivt inte. Att göra ett misstag är något helt annat än att avsiktligt döda.
Misstag gör vi alla.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Definitivt inte. Att göra ett misstag är något helt annat än att avsiktligt döda.
Misstag gör vi alla.
Jo och det centrala blir sannolikt hur man gjorde egenkontrollen som ska ske efter en ombyggnad av en bygghiss. Människan gör ödesdigra misstag men det ska fångas upp mha kontroller.
Att det finns en egenkontroll är då arbetsgivares ansvar.
 
nåt jag inte förstår när sånt här hemskt händer i sverige är att ägaren inte blir gripen direkt för vållande till annas död som man ser i dom flesta andra länder
 
D Daniel 109 skrev:
Definitivt inte. Att göra ett misstag är något helt annat än att avsiktligt döda.
Misstag gör vi alla.
Däremot brukar ju ansvariga företag ofta komma (som det känns) väldigt lindrigt undan. Antingen med nån mindre företagsbot eller genom att de som sitter högre upp och borde ha ansvar kommer under genom "oklara ansvarsroller" eller nåt sånt. Återstår att se det rättsliga efterspelet här.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.