73 194 läst · 664 svar
73k läst
664 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Om det nu är så med att det är olika nycklar som behöver användas för att skruva ihop så borde man med fungerande rutiner för förbättringsförslag kunnat åtgärda detta för länge sedan. Oerhört tragiskt att det ska behöva dö människor på sitt jobb för det😢F fixarpelle skrev:Jag samtalade om dessa hissar med en ställningsbyggare för många år sedan och han sa att han aldrig skulle åka i en sådan hiss varpå jag frågade varför.
Han svarade för att allt på ställningarna dras med samma nyckel utom hissen som har en annan varför det förekommer att de endast dras åt för hand och han oroade sig för att de kan lossna.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Fördelen med haveri kommissionen lägger vikt vem som gjorde fel. Utan de är intresserade av varför det gick så här. Vad kan bli bättre. Då får man veta att det här hände och varför. Vad för brister fanns det.
Att tillverkaren nu går ut och säger vad de tror är fel. Jag litar på deras expertis. Men företaget som monterade hissen har inte sagt någonting. De kommer inte ge sig utan fight. Sen är det viktigt och tänka på att utredningen har knappt hunnit börja. Medias utredning är klar nu. Perfekt smaskig och lite personligt lidande av tredje.person
Något måste ha funnits som hållit dess sektioner.
Jag vägrar tro att man bara staplat dessa på varandra utan någon förankring. hissen har åkt högst upp några gånger och inget har hänt. min gissning är att man har fäst ihop delarna med bultar men utan muttrar
Eller att man använt muttrar men inte dragit dessa tillräckligt hårt.
Att tillverkaren nu går ut och säger vad de tror är fel. Jag litar på deras expertis. Men företaget som monterade hissen har inte sagt någonting. De kommer inte ge sig utan fight. Sen är det viktigt och tänka på att utredningen har knappt hunnit börja. Medias utredning är klar nu. Perfekt smaskig och lite personligt lidande av tredje.person
Något måste ha funnits som hållit dess sektioner.
Jag vägrar tro att man bara staplat dessa på varandra utan någon förankring. hissen har åkt högst upp några gånger och inget har hänt. min gissning är att man har fäst ihop delarna med bultar men utan muttrar
Eller att man använt muttrar men inte dragit dessa tillräckligt hårt.
Nu är det ju inte så att det är olika nycklar för att tillverkarna inte kan komma överens om en standard, utan för att det är olika skruv/mutterdimensioner, vilket i sig följer av vilket krafter förbandet skall tåla.Cruzze skrev:
Ditt inlägg innehåller en del fel tror jag. Både där du har skrivit fel och annat där de helt enkelt har fel.Bananskalare skrev:Fördelen med haveri kommissionen lägger vikt vem som gjorde fel. Utan de är intresserade av varför det gick så här. Vad kan bli bättre. Då får man veta att det här hände och varför. Vad för brister fanns det.
Att tillverkaren nu går ut och säger vad de tror är fel. Jag litar på deras expertis. Men företaget som monterade hissen har inte sagt någonting. De kommer inte ge sig utan fight. Sen är det viktigt och tänka på att utredningen har knappt hunnit börja. Medias utredning är klar nu. Perfekt smaskig och lite personligt lidande av tredje.person
Något måste ha funnits som hållit dess sektioner.
Jag vägrar tro att man bara staplat dessa på varandra utan någon förankring. hissen har åkt högst upp några gånger och inget har hänt. min gissning är att man har fäst ihop delarna med bultar men utan muttrar
Eller att man använt muttrar men inte dragit dessa tillräckligt hårt.
När det gäller hur de satt ihop är en rimlig teori att en skarv låssats men inte delats när den plockades ner förra gången.
Den var då hoppressad och höll ihop ett tag. Man missade att kolla skarven eftersom man inte rört den.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Det är bra att du påpekar mina fel. 😉D Daniel 109 skrev:Ditt inlägg innehåller en del fel tror jag. Både där du har skrivit fel och annat där de helt enkelt har fel.
När det gäller hur de satt ihop är en rimlig teori att en skarv låssats men inte delats när den plockades ner förra gången.
Den var då hoppressad och höll ihop ett tag. Man missade att kolla skarven eftersom man inte rört den.
Redigerat:
Jag gissar att första meningen är skrivfel.
Det är en tillverkare som har två olika nycklar i sin egen produkt. Ett uppenbart förbättringsförslag skulle vara att ha samma muttervidd.C cpalm skrev:
Jo, men som sagt, man kan inte välja muttervidd och indirekt dimensionen på skruven utifrån vad som skulle vara mest praktiskt. Utan det är ju kraven på hållfasthet som i första hand styr.Cruzze skrev:
Varför tror du vissa skruvar är stora och vissa är små? Varför använder man inte alltid små skruvar?
Njae, tror allt motorerna sitter på insidan hissväggen ganska högt upp under taket. Så har det varit på de hissar jag sett under mina 50 år på bygge. Om ändstoppet för övre läget inte skulle funka, har aldrig upplevt, så händer inget mer än att hissen står och "hoppar" och "studsar" på översta kuggen på hissmasten. Däremot kan man tvångsköra hissen förbi ändstoppet, något som man gärna gjorde när lärlingen var med första gången i hissen😃 Tvångskör gör man ju också när man monterar på mastbitar, då står man på hisstaket som har skyddsräcken, eller höjer ändstoppet till en högre våning.Isakare skrev:
Man har givetvis de dimensioner på skruvar som behövs för hållfastheten. Men har man identifierat att folk kan dö för att nån inte orkar hämta den andra nyckeln så löser man problemet. Mina fälgskruvar till hjulen är t.ex. M14 fin, men det är inte 22 mm nyckelvidd för det som DIN-standarden föreskriver...C cpalm skrev: