S Stefan1972 skrev:
vi kanske kan skippa skruv o bult diskussioner i den här tråden ?.....vi vet ju vad de menar ändå.
Amen.
 
F fixarpelle skrev:
Jag samtalade om dessa hissar med en ställningsbyggare för många år sedan och han sa att han aldrig skulle åka i en sådan hiss varpå jag frågade varför.
Han svarade för att allt på ställningarna dras med samma nyckel utom hissen som har en annan varför det förekommer att de endast dras åt för hand och han oroade sig för att de kan lossna.
Om det nu är så med att det är olika nycklar som behöver användas för att skruva ihop så borde man med fungerande rutiner för förbättringsförslag kunnat åtgärda detta för länge sedan. Oerhört tragiskt att det ska behöva dö människor på sitt jobb för det😢
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så som det skrivits om det i pressen så gissar jag att en person hoppade av (3) och att den andra personen redan stigit av (2).
Minns inte var jag läst/hört det, men en hoppade, och en var på marken och nära att träffas.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tänkte inte på att någon skulle kunnat befinna sig på marken, men det verkar ju vara ett rimligt alternativ också.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Fördelen med haveri kommissionen lägger vikt vem som gjorde fel. Utan de är intresserade av varför det gick så här. Vad kan bli bättre. Då får man veta att det här hände och varför. Vad för brister fanns det.

Att tillverkaren nu går ut och säger vad de tror är fel. Jag litar på deras expertis. Men företaget som monterade hissen har inte sagt någonting. De kommer inte ge sig utan fight. Sen är det viktigt och tänka på att utredningen har knappt hunnit börja. Medias utredning är klar nu. Perfekt smaskig och lite personligt lidande av tredje.person

Något måste ha funnits som hållit dess sektioner.
Jag vägrar tro att man bara staplat dessa på varandra utan någon förankring. hissen har åkt högst upp några gånger och inget har hänt. min gissning är att man har fäst ihop delarna med bultar men utan muttrar
Eller att man använt muttrar men inte dragit dessa tillräckligt hårt.
 
C
Cruzze Cruzze skrev:
Oerhört tragiskt att det ska behöva dö människor på sitt jobb för det😢
Nu är det ju inte så att det är olika nycklar för att tillverkarna inte kan komma överens om en standard, utan för att det är olika skruv/mutterdimensioner, vilket i sig följer av vilket krafter förbandet skall tåla.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
R
yonna yonna skrev:
Hur kommer det sig att en sjätte person hoppade tillbaka från hissen?
Självbevarelse drift antagligen så stod grinden i hissen öppen o han närmst den så att han hann hoppa..
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Fördelen med haveri kommissionen lägger vikt vem som gjorde fel. Utan de är intresserade av varför det gick så här. Vad kan bli bättre. Då får man veta att det här hände och varför. Vad för brister fanns det.

Att tillverkaren nu går ut och säger vad de tror är fel. Jag litar på deras expertis. Men företaget som monterade hissen har inte sagt någonting. De kommer inte ge sig utan fight. Sen är det viktigt och tänka på att utredningen har knappt hunnit börja. Medias utredning är klar nu. Perfekt smaskig och lite personligt lidande av tredje.person

Något måste ha funnits som hållit dess sektioner.
Jag vägrar tro att man bara staplat dessa på varandra utan någon förankring. hissen har åkt högst upp några gånger och inget har hänt. min gissning är att man har fäst ihop delarna med bultar men utan muttrar
Eller att man använt muttrar men inte dragit dessa tillräckligt hårt.
Ditt inlägg innehåller en del fel tror jag. Både där du har skrivit fel och annat där de helt enkelt har fel.

När det gäller hur de satt ihop är en rimlig teori att en skarv låssats men inte delats när den plockades ner förra gången.
Den var då hoppressad och höll ihop ett tag. Man missade att kolla skarven eftersom man inte rört den.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ditt inlägg innehåller en del fel tror jag. Både där du har skrivit fel och annat där de helt enkelt har fel.

När det gäller hur de satt ihop är en rimlig teori att en skarv låssats men inte delats när den plockades ner förra gången.
Den var då hoppressad och höll ihop ett tag. Man missade att kolla skarven eftersom man inte rört den.
Det är bra att du påpekar mina fel. 😉
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att första meningen är skrivfel.
 
C cpalm skrev:
Nu är det ju inte så att det är olika nycklar för att tillverkarna inte kan komma överens om en standard, utan för att det är olika skruv/mutterdimensioner, vilket i sig följer av vilket krafter förbandet skall tåla.
Det är en tillverkare som har två olika nycklar i sin egen produkt. Ett uppenbart förbättringsförslag skulle vara att ha samma muttervidd.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är bra att du påpekar men fel. 😉
Är tämligen säker att masterna vid tillfället kom ihopslagna i set om 4 och att man inte har vart uppåt den översta våningen förens på måndagen med hissen.
 
C
Cruzze Cruzze skrev:
Ett uppenbart förbättringsförslag skulle vara att ha samma muttervidd.
Jo, men som sagt, man kan inte välja muttervidd och indirekt dimensionen på skruven utifrån vad som skulle vara mest praktiskt. Utan det är ju kraven på hållfasthet som i första hand styr.

Varför tror du vissa skruvar är stora och vissa är små? Varför använder man inte alltid små skruvar?
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nja. Motorn sitter ju under korgen, så teoretiskt skulle den kunna gå så långt upp att den ramlar av.
Men jag har aldrig åkt längst upp och sett hur det ser ut, vad som stoppar den om motorn inte stannar.
Njae, tror allt motorerna sitter på insidan hissväggen ganska högt upp under taket. Så har det varit på de hissar jag sett under mina 50 år på bygge. Om ändstoppet för övre läget inte skulle funka, har aldrig upplevt, så händer inget mer än att hissen står och "hoppar" och "studsar" på översta kuggen på hissmasten. Däremot kan man tvångsköra hissen förbi ändstoppet, något som man gärna gjorde när lärlingen var med första gången i hissen😃 Tvångskör gör man ju också när man monterar på mastbitar, då står man på hisstaket som har skyddsräcken, eller höjer ändstoppet till en högre våning.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, men som sagt, man kan inte välja muttervidd och indirekt dimensionen på skruven utifrån vad som skulle vara mest praktiskt. Utan det är ju kraven på hållfasthet som i första hand styr.

Varför tror du vissa skruvar är stora och vissa är små? Varför använder man inte alltid små skruvar?
Man har givetvis de dimensioner på skruvar som behövs för hållfastheten. Men har man identifierat att folk kan dö för att nån inte orkar hämta den andra nyckeln så löser man problemet. Mina fälgskruvar till hjulen är t.ex. M14 fin, men det är inte 22 mm nyckelvidd för det som DIN-standarden föreskriver...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.