pacman42 pacman42 skrev:
Måste ju ha hoppat till våningsplanet. Ingen kan överleva 20m.
Bo Krook överlevde 25 meter, men han är ju av det lite hårdare virket.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Först en tragisk händelse som inte ska hända, lider med anhöriga om de finns i landet.
Har åkt i dessa hissar många gånger. Samt varit med vid resning och kopplat in den el-mässigt. Dom har visst problem med identiteten på personer, kan vara utlänska personer. INGEN SKUGGA ÖVER DOM. Men många gånger så lastas dessa hissar till max och det som väger mest är en kärra med högt lass med gipsskivor. Då kan en axel gå av som håller driften och ett stopp vid stannplan och ett haveri är ett faktum. Detsamma är att personal åker med samtidigt upp. Nu vet vi inte vad som hänt utan bara en spekulation från min sida. Att den skulle gå förbi slutet på kuggstången är nog inte vad som hänt, kan vara om något ändläge sagt upp sig. Vi får nog avvakta vad en undersökning säger om detta. Nu finns folk från Alimak på plats och kommer att klargöra vad som fattas eller brustigt med hissen. Som vad som syns på foton från platsen, så har korgen gått av frän gejdrarna och tippat ut, det är rullar upptill som håller på baksidan av pelaren och rullar nere som håller emot nertill. För att falla ner så måste korgen nästan släppa på dom övre jhulen
Vad menar du, lider du bara med de anhöriga om de finns i landet??? Låter verkligen obehagligt.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fruktansvärt ☹️😥 våra tankar går till de drabbade idag.
Man undrar hur det kan hända.
Pratade om det på jobbet, då berättade kollegan om en hiss han åkte mycket på ett bygge.

Dessa hissar går ju på en kuggstång med kugghjul, hänger inte i vajer som en vanlig hiss.

Kollegan åkte längst upp varje dag och såg då kuggstången genom gallret, och att hissen stannade ca 30 cm innan kuggstången tog slut, och det fanns inget fysiskt stopp på stången längst upp.
Han frågade en gång en annan byggubbe, vad händer om hissen inte stannar ??
"Då hoppar hissen av" blev det korta svaret.
Efter den gången höll kollegan alltid handen på nödstoppet när hissen närmade sig toppen "satan vad nojig jag över att åka i den hissen"

Nån här som sett det ?? Ska det finnas ett fysiskt stopp på kuggstången ??
Kuggarna ska inte gå hela vägen upp till kanten
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
R
J javlaandersson skrev:
Kuggarna ska inte gå hela vägen upp till kanten
Men motorn sitter på taket på denna modell så även om den skulle klättra förbi så slutar den att driva och korgen sitter vid masten kvar..
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Kuggarna ska inte gå hela vägen upp till kanten
Har inget med saken att göra. Alvar Lindmark tänkte på det när han konstruerade hisstypen, motorn är nämligen det som tappar kontakten först, vilket gör att hissen då inte kommer högre.

Det hände för att man inte monterat ihop masten enligt instruktion
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Måste ju ha hoppat till våningsplanet. Ingen kan överleva 20m.
Jag överlevde 18,7m ner från en gran men jag landade i en hög med ris. 20m går nog också om man har tur med landningen. Det var den där skottkärran de hade med sig som gjorde att ingen klarade sig, annars borde väl någon ha landat ovanpå de andra och haft åtminstone en liten chans till överlevnad.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fruktansvärt ☹️😥 våra tankar går till de drabbade idag.
Man undrar hur det kan hända.
Pratade om det på jobbet, då berättade kollegan om en hiss han åkte mycket på ett bygge.

Dessa hissar går ju på en kuggstång med kugghjul, hänger inte i vajer som en vanlig hiss.

Kollegan åkte längst upp varje dag och såg då kuggstången genom gallret, och att hissen stannade ca 30 cm innan kuggstången tog slut, och det fanns inget fysiskt stopp på stången längst upp.
Han frågade en gång en annan byggubbe, vad händer om hissen inte stannar ??
"Då hoppar hissen av" blev det korta svaret.
Efter den gången höll kollegan alltid handen på nödstoppet när hissen närmade sig toppen "satan vad nojig jag över att åka i den hissen"

Nån här som sett det ?? Ska det finnas ett fysiskt stopp på kuggstången ??
Allt är i sig tragiskt. Jag har tidigare monterat bygghissar, häng och klätterställningar. Varje montage krävde då en besiktning av oberoende kontrollant samt så hade alla våra anordningar säkerhet som skulle utlösas om något föll för fort mot mark. Min undran -görs inte sånt längre (besiktningar)?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Q Qwertyn skrev:
Allt är i sig tragiskt. Jag har tidigare monterat bygghissar, häng och klätterställningar. Varje montage krävde då en besiktning av oberoende kontrollant samt så hade alla våra anordningar säkerhet som skulle utlösas om något föll för fort mot mark. Min undran -görs inte sånt längre (besiktningar)?
Jo det är krav på besiktning vid montage av en hiss, men är osäker om det gäller höjning av hissen som i detta fallet..
 
R Rejäl skrev:
Jo det är krav på besiktning vid montage av en hiss, men är osäker om det gäller höjning av hissen som i detta fallet..
Jo det är sant…missade den detaljen efter 25 år i IT-branschen.
 
R
Q Qwertyn skrev:
Jo det är sant…missade den detaljen efter 25 år i IT-branschen.
Men som sagt jag har inget material som säger det jag tror..
Lite säkrare med IT jobb😉
 
R Rejäl skrev:
Jo det är krav på besiktning vid montage av en hiss, men är osäker om det gäller höjning av hissen som i detta fallet..
Regelverket säger så här.
16§
"Montagebesiktning i samband med att en anordning på en uppställningsplats har höjts, stagats eller
kompletterats med tillkommande eller flyttade stannplan behöver inte utföras om alla följande villkor
är uppfyllda.
– Anordningen har vid montagebesiktning i samband med uppställningen bedömts erbjuda
betryggande säkerhet.
– Kontrollorganet har i samband med montagebesiktningen bedömt att montage enligt en redovisad
montageplan erbjuder betryggande säkerhet.
– Montaget har utförts enligt denna montageplan.
– Egenkontroll av montaget har utförts och dokumenterats. Omfattningen av egenkontrollen skall vara
densamma som anges i första stycket. Den som har utfört egenkontrollen skall ha den kompetens
och kunskap om anordningen som krävs för att kunna bedöma om montaget erbjuder betryggande
säkerhet"

https://www.av.se/globalassets/file...kniska-anordningar-foreskrifter-afs2003-6.pdf

En egenkontroll ska då ingå och viktigt att reda ut om det gjorts.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
ABC hissar ligger risigt till, men troligen även Andersson Company då det är en del ansvar som faller på dem också (exempelvis den saknade grinden).
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
ABC hissar ligger risigt till, men troligen även Andersson Company då det är en del ansvar som faller på dem också (exempelvis den saknade grinden).
Ja byggföretaget som har BAS-U ansvaret är dom som i slutändan bär ansvaret..
Om en enskild montör missar ska han inte bli ansvarig för det men hans arbetsgivare kan bli det..
Den som är BAS-U ska ha allmän kunskap om hissar och ställningar och bör medverka vi besiktningar och begära in alla egenkontroller och intyg som ska finnas på platskontoret..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Hur kommer det sig att en sjätte person hoppade tillbaka från hissen?
 
yonna yonna skrev:
Hur kommer det sig att en sjätte person hoppade tillbaka från hissen?
Och en sjunde enligt Expressen. Skall vi anta ett av följande scenarier?
1) skulle precis stiga på när hissen började tilta
2) hade precis stigit av när hissen började tilta
3) var på hissen och märkte att den började tilta och kastade sig snabbt av på våningsplanet närmast (det översta, det har stått att hissen föll när den var i toppläget).

Så som det skrivits om det i pressen så gissar jag att en person hoppade av (3) och att den andra personen redan stigit av (2). Nu kan jag inte juridik men jag tror att personen måste ha varit i hissen (för att det skall vara grovt brott), men den kan ju ha åkt upp tidigare och nu vara på väg ned.

Egentligen så bör man ju hävda framkallande av fara för alla som åkt med hissen sedan den monterades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.