Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte vad det är vi diskuterar längre. Naturligtvis förstår Haverikommissionen att det är människor som begår felen. Det är inte statens veterinärmedicinska anstalt som ska utreda.
Steg 1 är en rent teknisk utredning och sedan tittar man på varför olyckan kunde ske och orsakerna.
Sen är det då en åklagares sak att bedöma eventuella arbetsmiljöbrott.
 
P paralun skrev:
Steg 1 är en rent teknisk utredning och sedan tittar man på varför olyckan kunde ske och orsakerna.
Sen är det då en åklagares sak att bedöma eventuella arbetsmiljöbrott.
Haverikommissionen gör både teknisk undersökning och orsaksutredning.

Åklagare är ett helt separat spår.
 
  • Gilla
etxgmg och 1 till
  • Laddar…
Fast slutar det med att ett mänskligt misstag har skett så blir ju det kontentan av alltihop. Mer kan de ju inte göra.......De ska ju bara komma fram till orsak. Sen är det andra som får gå vidare med att minimera detta ytterligare.
Sen hade det lika gärna kunnat bero på materialfel och att ingen gjort nå fel. Det är också en faktor man inte kan göra nåt åt om man inte lägger ribban att allt ska röntgas och sprickindikeras efter varje hisskörning då......
 
S
P paralun skrev:
Jo nu har det då skett och djupt tragiskt. Att skada sig eller avlida på en arbetsplats är ju klart uselt.

Sen är det ju inte "rocket-science" att kontrollera en bygghiss jämfört med ett kontrollprogram för ett flygplan.
Borde vara en ganska enkel checklista att gå igenom för den som monterar samt sedan av en oberoende koll.
Nu kommer ju jag in i denna tråd väldigt sent och har inte hunnit läsa igenom vad som sägs. Frrån vad jag hört av en självangiven installatör av denna hissmodell så är det tydligt att mastens sektioner inte varit förankrade i varandra eftersom hissen ligger ner på marken med en del av masten fortfarande fast i korgen, dvs några sektioner av masten lär inte varit säkrade. Enligt samma installatör, som jag inte kan verifiera identiteten på, syns det på bilder att låstappar ej varit monterade på sektionen på masten på bilder från nyheterna. Om nu detta stämmer, vilket jag såklart är osäker på , men ändå anser mer än lite sannolikt, är det såklart en väldigt dålig vecak för en installatör av hissen , för att inte tala om Andersson Company..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om det är 1% sannolikhet att man gör fel i monteringen och att det är 1% sannolikhet att man gör fel i kontrollen av monteringen och det är 1% sannolikhet att detta missas i den dagliga kontrollen under en hel veckas tid, ja då är det fortfarande 0,0001% sannolikhet att det händer om man har samma genomförande över en extremt lång tid. Nu är dessa sannolikheter troligen mycket lägre i praktiken.
Det bygger ju på att dessa händelser är oberoende av varandra.
Troligen är det så att om man slarvar med monteringen, så slarvar man även med kontroller.
Sannolikheten blir därför antagligen högre.
"Hur stor är sannolikheten att man har en dålig säkerhetskultur på företaget?" är en mer relevant fråga.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S samordnarnoutlook.com skrev:
Nu kommer ju jag in i denna tråd väldigt sent och har inte hunnit läsa igenom vad som sägs. Frrån vad jag hört av en självangiven installatör av denna hissmodell så är det tydligt att mastens sektioner inte varit förankrade i varandra eftersom hissen ligger ner på marken med en del av masten fortfarande fast i korgen, dvs några sektioner av masten lär inte varit säkrade. Enligt samma installatör, som jag inte kan verifiera identiteten på, syns det på bilder att låstappar ej varit monterade på sektionen på masten på bilder från nyheterna. Om nu detta stämmer, vilket jag såklart är osäker på , men ändå anser mer än lite sannolikt, är det såklart en väldigt dålig vecak för en installatör av hissen , för att inte tala om Andersson Company..
Jo jag hoppas att haveriutredningen inkl polisens utredning tydligt får fram fakta.
 
R Rolle314 skrev:
Det bygger ju på att dessa händelser är oberoende av varandra.
Troligen är det så att om man slarvar med monteringen, så slarvar man även med kontroller.
Sannolikheten blir därför antagligen högre.
"Hur stor är sannolikheten att man har en dålig säkerhetskultur på företaget?" är en mer relevant fråga.
Det är flera företag inblandade. Hissen monteras av de som hyr ut den.
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hoppas dom använder skruvar istället för bultar...
Hissföretaget säger bultar märkligt nog.
Text på svenska, företagsutlåtande om observationsresultat och orsak till hisskorgsfall.
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hissföretaget säger bultar märkligt nog.
[bild]
Jo men bultförband är en mer historisk slarvig benämning, skruvförband är det korrekta idag.
"Med skruvförband, förr även kallat bultförband, avses ett förband där olika delar, exempelvis två plåtar eller plankor, hålls samman med hjälp av skruv och mutter"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skruvförband
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hissföretaget säger bultar märkligt nog.
[bild]
Som jag skrev rätt tidigt i tråden. Det är masten som rasat pga att man inte monterat den korrekt. Det räckte ju att se de bilder kvällstidningarna hade publicerat för att man skulle inse det.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
vi kanske kan skippa skruv o bult diskussioner i den här tråden ?.....vi vet ju vad de menar ändå.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 14 till
  • Laddar…
S
NU när vi alla verkar var övertygade om vad som hänt återstår det ju inget annat än att vara riktigt ledsen för de drabbade och deras familjer som inte får tillbaka dessa 5 människor. Figurerar i många projekt i stockholm och det är konstant brist på tid och pengar så jag är inte så jätteförvånad över att saker händer. Just nu i det ekonomiska läget panikar ju en del projekt dessutom så vi får hoppas på goda tider för att ge lite luft i scheman framöver.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jag samtalade om dessa hissar med en ställningsbyggare för många år sedan och han sa att han aldrig skulle åka i en sådan hiss varpå jag frågade varför.
Han svarade för att allt på ställningarna dras med samma nyckel utom hissen som har en annan varför det förekommer att de endast dras åt för hand och han oroade sig för att de kan lossna.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
Enligt nyheterna nyss verkar det redan klarlagt att de övre mastsektionerna inte var korrekt ihopmonterade.
Dessutom utökas åtalet med två fall av framkallande av fara utöver de fem fallen av vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Jag gissar att det gäller den person som lyckades hoppa in inbyggnaden igen och den på marken som sånär blev träffad.
 
Redigerat:
  • Gilla
samordnarnoutlook.com
  • Laddar…
R
F fixarpelle skrev:
Jag samtalade om dessa hissar med en ställningsbyggare för många år sedan och han sa att han aldrig skulle åka i en sådan hiss varpå jag frågade varför.
Han svarade för att allt på ställningarna dras med samma nyckel utom hissen som har en annan varför det förekommer att de endast dras åt förhand och han oroade sig för att de kan lossna.
Men hissarna monteras normalt inte av en ställningsmontör, utan det är oftast hissmontörer som gör detta så vilken storlek en bult/skruv har är inte av betydelse…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.