R
M maria01 skrev:
ja
Oj… då ska Volvos VD straffas varje gång en Volvo brister eller orsakar en olycka i trafiken…

Tror inte det fungerar så i verkligheten..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blir man misstänkt för grovt vållande till annans död så brukar man bli häktad. Men när det gäller arbetsmiljöbrott så måste man ju först reda ut vem som eventuellt är ansvarig. Man kan ju inte häkta hela företaget med alla anställda?
I Sverige har vi normalt sett inget straffrättsligt ansvar för någon annan persons handlingar, så man kan inte gripa en person på företaget och säga att den är ansvarig för det aktuella brottet. Däremot kan ju den kommande utredningen komma fram till att det fanns brister inom företaget som ledningen ansvarar för. Men då är det ett nytt brott.
det sa jag inte jag sa bara ägaren nu är ju vd och ägare samma person
 
R Rejäl skrev:
Oj… då ska Volvos VD straffas varje gång en Volvo brister eller orsakar en olycka i trafiken…

Tror inte det fungerar så i verkligheten..
äger volvos vd volvo nej
 
R Rejäl skrev:
Oj… då ska Volvos VD straffas varje gång en Volvo brister eller orsakar en olycka i trafiken…

Tror inte det fungerar så i verkligheten..
Det beror på om VDn har sett till att ha processer som kan anses minimera risken för detta. Om det beror på att man inte kontrollerar så att hjulbultarna faktiskt är åtdragna så skulle nog VDn kunna straffas faktiskt. Det beror lite på varför man inte kontrollerar detta.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
R
M maria01 skrev:
vd är ju ägaren yttersta ansvaret är ju just ägaren
Men han har ingett uppsåt och lagstiftningen är inte uppbyggd på det sättet..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
M maria01 skrev:
äger volvos vd volvo nej
Oavsett om en VD äger företaget eller inte är det han som ansvarar för den dagliga driften..
 
M maria01 skrev:
det sa jag inte jag sa bara ägaren nu är ju vd och ägare samma person
Jo men här har säkert VD delegerat ansvaret till sin platschef på bygget.
Men hur det än är så utreder man säkert det här och ansvarsfrågan för olika rutiner på bygget.
 
Oavsett vilket så är varken ägare eller VD på ett bolag straffrättsligt ansvariga för de brott anställda på firman begår, Som tur är har vi en ordning i Sverige som säger att den som begår brottet ska avtjäna straffet även om maria01 tycker det borde vara annorlunda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
VD på byggföretaget kommer inte att kunna straffas samma för en arbetsplats olycka som om han hade slagit ihjäl en eller flera personer på arbetsplatsen..

För han saknar uppsåt och det är ingen medveten handling att detta har skett utan en arbetsplats olycka..

Han kan ha straffrättsligt ansvar om han har brustit i att delegera ansvaret till fel personer som inte anses ha utbildningar, erfarenhet mm..
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på om VDn har sett till att ha processer som kan anses minimera risken för detta. Om det beror på att man inte kontrollerar så att hjulbultarna faktiskt är åtdragna så skulle nog VDn kunna straffas faktiskt. Det beror lite på varför man inte kontrollerar detta.
Det beror helt på vilken säkerhetskultur det här företaget har.
Man kommer säkert att kontrollera hur utformingen är av deras arbetsmiljöprogram för byggen.
Sådant här ska då vara skriftligt utformat så att en platschef vet vad som gäller.
Om man inte har någon skrifligt och det enbart är muntliga förväntningar och "vi gör som vi gjort förut" utifrån erfarenhet så kommer sannolikt en åklagare att driva ett åtal.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ingen kommer bli dömd till fängels och minimala böter
 
MultiMan MultiMan skrev:
Förhoppningsvis har de som jobbar inom flygindustrin, kärnkraftverken eller någon annan bransch där konsekvenserna blir mycket svåra för väldigt många vid en olycka, ett annat tankesätt. Flygbranschen vet jag har det, därför är det så lite olyckor per personkilometer numera.

Materialfel är absolut något man kan göra något åt, både vid val av leverantör, legeringar, svetsmetoder och fortlöpande kontroller såsom röntgen eller ultraljud.

Jag misstolkar säkert dig, men ditt inlägg andas fatalism.
nja menar ju mest att det ändå är en ytterst ovanlig olycka om det nu beror på det som hänt. Att ha nollvision på human errors är såklart bra men jag tror inte att man uppnår en sån sak hur mycket man än utbildar, kontrollerar och skriver instruktioner. Tragiskt när det händer såklart men ja....
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 skrev:
nja menar ju mest att det ändå är en ytterst ovanlig olycka om det nu beror på det som hänt. Att ha nollvision på human errors är såklart bra men jag tror inte att man uppnår en sån sak hur mycket man än utbildar, kontrollerar och skriver instruktioner. Tragiskt när det händer såklart men ja....
Handlar inte om någon nollvision, det går inte att uppnå, utan att bygga upp ett system som (helst) alltid fångar in felen innan det är försent. Det är mänskligt att fela.

En av mina favoritkanaler, Mentour Pilot, med svenske piloten Petter bördig från Örnsköldsvik, nämner detta i inledningen av denna videon (och i många andra), den så kallade Schweizerostmodellen:

Schweizerostmodell som visar orsak och effekt av risker som leder till förluster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Intressant artikel (i två delar) från ett franskt bolag inom flygsimulatorer som samarbetar med flera stora flygbolag, bl a Petters, där man går igenom arbetet med att förbättra nuvarande säkerhetstänkande och svagheterna i nuvarande som ändå gör att misstag leder till olyckor:

https://www.cefa-aviation.com/safety2-swiss-cheese-model/
https://www.cefa-aviation.com/safety2-swiss-cheese-model-lessons-learned/
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
VD på byggföretaget kommer inte att kunna straffas samma för en arbetsplats olycka som om han hade slagit ihjäl en eller flera personer på arbetsplatsen..

För han saknar uppsåt och det är ingen medveten handling att detta har skett utan en arbetsplats olycka..

Han kan ha straffrättsligt ansvar om han har brustit i att delegera ansvaret till fel personer som inte anses ha utbildningar, erfarenhet mm..
Ansvarig person ska ha strikt ansvar. Inkompetens ska vara straffbart om det drabbar personer så att de dör eller skadas. Uppsåt är ointressant, är man idiot ska man straffas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.