73 194 läst · 664 svar
73k läst
664 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
det sa jag inte jag sa bara ägaren nu är ju vd och ägare samma personuseless skrev:Blir man misstänkt för grovt vållande till annans död så brukar man bli häktad. Men när det gäller arbetsmiljöbrott så måste man ju först reda ut vem som eventuellt är ansvarig. Man kan ju inte häkta hela företaget med alla anställda?
I Sverige har vi normalt sett inget straffrättsligt ansvar för någon annan persons handlingar, så man kan inte gripa en person på företaget och säga att den är ansvarig för det aktuella brottet. Däremot kan ju den kommande utredningen komma fram till att det fanns brister inom företaget som ledningen ansvarar för. Men då är det ett nytt brott.
Det beror på om VDn har sett till att ha processer som kan anses minimera risken för detta. Om det beror på att man inte kontrollerar så att hjulbultarna faktiskt är åtdragna så skulle nog VDn kunna straffas faktiskt. Det beror lite på varför man inte kontrollerar detta.R Rejäl skrev:
Oavsett vilket så är varken ägare eller VD på ett bolag straffrättsligt ansvariga för de brott anställda på firman begår, Som tur är har vi en ordning i Sverige som säger att den som begår brottet ska avtjäna straffet även om maria01 tycker det borde vara annorlunda.
VD på byggföretaget kommer inte att kunna straffas samma för en arbetsplats olycka som om han hade slagit ihjäl en eller flera personer på arbetsplatsen..
För han saknar uppsåt och det är ingen medveten handling att detta har skett utan en arbetsplats olycka..
Han kan ha straffrättsligt ansvar om han har brustit i att delegera ansvaret till fel personer som inte anses ha utbildningar, erfarenhet mm..
För han saknar uppsåt och det är ingen medveten handling att detta har skett utan en arbetsplats olycka..
Han kan ha straffrättsligt ansvar om han har brustit i att delegera ansvaret till fel personer som inte anses ha utbildningar, erfarenhet mm..
Redigerat:
Det beror helt på vilken säkerhetskultur det här företaget har.pacman42 skrev:
Man kommer säkert att kontrollera hur utformingen är av deras arbetsmiljöprogram för byggen.
Sådant här ska då vara skriftligt utformat så att en platschef vet vad som gäller.
Om man inte har någon skrifligt och det enbart är muntliga förväntningar och "vi gör som vi gjort förut" utifrån erfarenhet så kommer sannolikt en åklagare att driva ett åtal.
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
nja menar ju mest att det ändå är en ytterst ovanlig olycka om det nu beror på det som hänt. Att ha nollvision på human errors är såklart bra men jag tror inte att man uppnår en sån sak hur mycket man än utbildar, kontrollerar och skriver instruktioner. Tragiskt när det händer såklart men ja....MultiMan skrev:Förhoppningsvis har de som jobbar inom flygindustrin, kärnkraftverken eller någon annan bransch där konsekvenserna blir mycket svåra för väldigt många vid en olycka, ett annat tankesätt. Flygbranschen vet jag har det, därför är det så lite olyckor per personkilometer numera.
Materialfel är absolut något man kan göra något åt, både vid val av leverantör, legeringar, svetsmetoder och fortlöpande kontroller såsom röntgen eller ultraljud.
Jag misstolkar säkert dig, men ditt inlägg andas fatalism.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 395 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 395 inlägg
Handlar inte om någon nollvision, det går inte att uppnå, utan att bygga upp ett system som (helst) alltid fångar in felen innan det är försent. Det är mänskligt att fela.S Stefan1972 skrev:
En av mina favoritkanaler, Mentour Pilot, med svenske piloten Petter bördig från Örnsköldsvik, nämner detta i inledningen av denna videon (och i många andra), den så kallade Schweizerostmodellen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant artikel (i två delar) från ett franskt bolag inom flygsimulatorer som samarbetar med flera stora flygbolag, bl a Petters, där man går igenom arbetet med att förbättra nuvarande säkerhetstänkande och svagheterna i nuvarande som ändå gör att misstag leder till olyckor:
https://www.cefa-aviation.com/safety2-swiss-cheese-model/
https://www.cefa-aviation.com/safety2-swiss-cheese-model-lessons-learned/
Medlem
· Uppland
· 1 637 inlägg
Ansvarig person ska ha strikt ansvar. Inkompetens ska vara straffbart om det drabbar personer så att de dör eller skadas. Uppsåt är ointressant, är man idiot ska man straffas.R Rejäl skrev:VD på byggföretaget kommer inte att kunna straffas samma för en arbetsplats olycka som om han hade slagit ihjäl en eller flera personer på arbetsplatsen..
För han saknar uppsåt och det är ingen medveten handling att detta har skett utan en arbetsplats olycka..
Han kan ha straffrättsligt ansvar om han har brustit i att delegera ansvaret till fel personer som inte anses ha utbildningar, erfarenhet mm..