É
Ingen? Får väl bli Plejd i just denna trappa då istället 🤔
 
Jag skulle tro att i princip alla prylar stödjer binding. Så valfri puck med två ingångar borde funka. Dock får du läsa på i manualen hur man gör (om det går) för att bind'a direkt från prylen utan hjälp av någon supervisor. Men du kanske har home assistant eller liknande redan?
 
Maalox
Mycket detaljerad kunskap i denna tråd, kul! Flikar dock in med en mer allmän fråga. Det vankas jul vilket kommer frigöra lite ”pysseltid” för en småbarnsfar som sliter med att få ihop vardagen. Ser fram emot att få pilla med lite smarta prylar över ett glas vin framför brasan.

Min hårdvara ser idag ut ungefär så här:
- Kör HA på en RPi 4 med Sonoff zigbee sticka
- Inne/utebelsyning huvudsakligen Hue med inslag av Trådfri och Innr. Nyttjar dock Hue bryggan än så länge, främst då frun äntligen börjat använda Hue-appen.
- Sonoff fukt/temp för källare samt krypgrund

Alltså inte särskilt mycket utöver belysning. Sen har jag smart bvp, solceller med batteri och lite andra smarta prylar, men nog inte relevant för detta.

Nu till frågan: vad anser ni är zigbee must have’s? Lista gärna era topp 3 och ett wild card! Kostnadsbesparing, enklare liv samt intressant/relevant information om mitt hem är saker jag uppskattar. Lägger gärna tid i typ Grafana om den underliggande informationen är relevant.
 
useless useless skrev:
Jag skulle tro att i princip alla prylar stödjer binding. Så valfri puck med två ingångar borde funka. Dock får du läsa på i manualen hur man gör (om det går) för att bind'a direkt från prylen utan hjälp av någon supervisor. Men du kanske har home assistant eller liknande redan?
Hittar inte bindings i zha, skulle vara toppen då en hyresgäst har 2 Ikea lampor som jag skulle behöva använda som router men vill inte riskera att det inte går att tända/släcka om det blir nåt med HA

Edit
Letar man lite så hittar man.
Man går in på enheten, trycker på 3 prickarna till höger om reconfigure, manager zigbee device så finns det där
 
Redigerat:
Maalox Maalox skrev:
Mycket detaljerad kunskap i denna tråd, kul! Flikar dock in med en mer allmän fråga. Det vankas jul vilket kommer frigöra lite ”pysseltid” för en småbarnsfar som sliter med att få ihop vardagen. Ser fram emot att få pilla med lite smarta prylar över ett glas vin framför brasan.

Min hårdvara ser idag ut ungefär så här:
- Kör HA på en RPi 4 med Sonoff zigbee sticka
- Inne/utebelsyning huvudsakligen Hue med inslag av Trådfri och Innr. Nyttjar dock Hue bryggan än så länge, främst då frun äntligen börjat använda Hue-appen.
- Sonoff fukt/temp för källare samt krypgrund

Alltså inte särskilt mycket utöver belysning. Sen har jag smart bvp, solceller med batteri och lite andra smarta prylar, men nog inte relevant för detta.

Nu till frågan: vad anser ni är zigbee must have’s? Lista gärna era topp 3 och ett wild card! Kostnadsbesparing, enklare liv samt intressant/relevant information om mitt hem är saker jag uppskattar. Lägger gärna tid i typ Grafana om den underliggande informationen är relevant.
Vet inte om jag har några must haves...
Men jag använder Zigbee främst för belysning och temperatursensorer. Sensorerna används bla till att styra värme i olika rum (lång historia, men jag har gjort mina dumma element LITE smartare utan ett behöva pilla på elen).
Sen är det ju smartplugs med energimätning som man kan ha för att se när disk- eller tvätt är klar. Jag har en på termostaten till terrariet för att hålla koll på hur mycket den går, inte för att styra den alltså.
Mitt wildcard som passar bra till jul är Aqaras Zigbee pet feeder som kan servera godis efter valfria triggers i HA (jag var snål och köpte en Claverio som är Tuya wifi. Funkar också bra men är inte lokalt styrd alltså).

Justja! Vi får inte glömma "har det kommit post-sensorn"! 😃
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Maalox
Tack för input @David Wallin -- zigbee smart plugs skall jag försöka hitta en gäng till OK pris -- kul/givande att titta på förbrukning helt klart. Jag har några Nedis pluggar (wifi) för krypgrundsavfuktare och lite annat. Läste att man kunde få in denna data i HA med någon Tuya developer app lösning, men lyckades aldrig få ordning på det.

Inga husdjur än men är pet feedern kompatibel med 2-åriga raketsöner tro? :)
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Tack för input @David Wallin -- zigbee smart plugs skall jag försöka hitta en gäng till OK pris -- kul/givande att titta på förbrukning helt klart. Jag har några Nedis pluggar (wifi) för krypgrundsavfuktare och lite annat. Läste att man kunde få in denna data i HA med någon Tuya developer app lösning, men lyckades aldrig få ordning på det.

Inga husdjur än men är pet feedern kompatibel med 2-åriga raketsöner tro? :)
Ja Tuya--wifi-grejerna är ju lite konstiga. Jag tror att själva tricket är att slänga bort alla appar som Nedis, Deltaco, Cleverio och whatever hänvisar till och lägga in alla enheter, oavsett märke i "Tuya smart"-appen. Sen är det inte jättebökigt att få in dem i HA via Tuya-integrationen. Men, ja, jag vill minnas att det var något mumbo-jumbo med developer-grejer också...

Haha! Feedern är väl i sig kompatibel med raketbarn i varierande ålder, men eftersom man bör ha ganska hårt godis i den (motsvarande torrfoder för djur alltså) så kanske det är olämpligt med en tvååring. Stora Zoo funkar bra i min automat, men de är ju ändå ganska hårda och går nog tyvärr att sätta i halsen?
 
Jag har ett gäng Tuya-prylar integrerade direkt i HA utan någon ytterligare Gateway. Några enstaka enheter krånglade i början och tappade kontakten titt som tätt. Men det har stabiliserat sig efter lite batteribyten och ommöbleringar och har nog inte krånglat de senaste 9-10 månaderna eller nåt sånt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har ett gäng Tuya-prylar integrerade direkt i HA utan någon ytterligare Gateway. Några enstaka enheter krånglade i början och tappade kontakten titt som tätt. Men det har stabiliserat sig efter lite batteribyten och ommöbleringar och har nog inte krånglat de senaste 9-10 månaderna eller nåt sånt.
Tuya Zigbee brukar fungera OK, ja. Man behöver inte lägga till dem i molnet om man inte vill koppla dem till Google Assistant/etc.
 
fubar fubar skrev:
Efter att ha kollat runt lite mer får HA vänta. Ledvance verkar fungera med Dirigera, då skulle jag kunna styra motorvärmaren. Men jag har även tittat lite på Aeotec, vilken verkar kunna lite mer än Ikea.
Nån som har erfarenhet av Aeotecs hub?
Fick hem Aeotec i går. Vad jag hunnit se klarar den mer än IKEAs. Går att göra en del kombinationer av krav för att styra något. Fick tag i en LEDVANCE utomhus plugg. Antingen är utomhus pluggar väldigt populära eller så finns det ingen marknad för dem. Känns som jag fick tag i den sista på nätet.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
MrJay
fubar fubar skrev:
Fick tag i en LEDVANCE utomhus plugg. Antingen är utomhus pluggar väldigt populära eller så finns det ingen marknad för dem. Känns som jag fick tag i den sista på nätet.
Ser direkt att det finns hur många som helst på Clas Ohlson och Bauhaus eller är det fel modell?
 
MrJay MrJay skrev:
Ser direkt att det finns hur många som helst på Clas Ohlson och Bauhaus eller är det fel modell?
Det finns massor med Wi-Fi. Zigbee modellen är sällsynt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
MrJay
fubar fubar skrev:
Det finns massor med Wi-Fi. Zigbee modellen är sällsynt.
Misstänkte det. Finns massor på Amazon och specialerbjudande på flerpack.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Ja Tuya--wifi-grejerna är ju lite konstiga. Jag tror att själva tricket är att slänga bort alla appar som Nedis, Deltaco, Cleverio och whatever hänvisar till och lägga in alla enheter, oavsett märke i "Tuya smart"-appen. Sen är det inte jättebökigt att få in dem i HA via Tuya-integrationen. Men, ja, jag vill minnas att det var något mumbo-jumbo med developer-grejer också...

Haha! Feedern är väl i sig kompatibel med raketbarn i varierande ålder, men eftersom man bör ha ganska hårt godis i den (motsvarande torrfoder för djur alltså) så kanske det är olämpligt med en tvååring. Stora Zoo funkar bra i min automat, men de är ju ändå ganska hårda och går nog tyvärr att sätta i halsen?
Min Tuya luftvärmepump har bara magiskt försvunnit från min HA installation (jag har kört den på en virtuell maskin där jag styr varmvatten på elpris så den har varit nedstängd under sommaren, nu hittar den inte luftvärmepumpen - igår portade jag till HA Green, tyvärr dök den inte upp då heller). Finns nåt knep att få fram den igen?
 
  • Wow
David Wallin
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Fick tag i en LEDVANCE utomhus plugg. Antingen är utomhus pluggar väldigt populära eller så finns det ingen marknad för dem. Känns som jag fick tag i den sista på nätet.
Min uppfattning är att det finns ganska få Zigbee utomhuspluggar på marknaden. Jag hittade först bara "Ledvance" variant men sen dök en "Innr" upp också. Jag beställde en av varje från Amazon (alltid bra att kunna jämföra). Innr var lite billigare, vilket också märks på kvalitetskänslan.

Har kört båda bara ett par veckor, så tiden får utvisa hur hållbara de är men inkludering i Homey gick smärtfritt och hittills har de gjort sitt jobb. De styr för tillfället lite utomhusslingor och en av dem ska styra poolpumpen i sommar.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.