712 396 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Hade en x-drive en vinter, annars är man ju uppväxt med rwd och senare år så finns det ju nästan bara fwd men kände aldrig att wow va bra med 4wd
Men man har väl kanske lärt sig att köra bättre med fram/bakhjulsdrivna bilar mer än ni som bor söder om Dalälven 🙂
Man har nog även lärt sig mer att här är det ingen idé att åka, tar mig oftast ut mina 100m väg hur mycket det än har snöat även om man får ta omtag.
Lånade morsans Kia med 4wd när det var 10-15cm snö och båten skulle backas in under tak, över en gräsmatta och uppför en liten slänt, då var det wow.
Ska nog snart flytta båten igen och då är det hennes bil som gäller, där vet jag att det inte är nån ide med V60 fwd automat
Men man har väl kanske lärt sig att köra bättre med fram/bakhjulsdrivna bilar mer än ni som bor söder om Dalälven 🙂
Man har nog även lärt sig mer att här är det ingen idé att åka, tar mig oftast ut mina 100m väg hur mycket det än har snöat även om man får ta omtag.
Lånade morsans Kia med 4wd när det var 10-15cm snö och båten skulle backas in under tak, över en gräsmatta och uppför en liten slänt, då var det wow.
Ska nog snart flytta båten igen och då är det hennes bil som gäller, där vet jag att det inte är nån ide med V60 fwd automat
Kollat på ett Volvoforum där alla stämmer in i din analys.snaggletooth skrev:
Kamremshaveri vill jag inte ha så det får bli reservbilen hem och ett byte senare.
Det blir nog ett byte på D5:an också i förebyggande syfte.
/Höghus
Tills båda spinner och mjukvaran bryter drivningen helt. Jag har stött på problemet på isig uppfart som lutade uppför och i sidled, gjorde att jag inte kom därifrån utan när datorn slog ifrån gled jag bara lite mer i sidled. Kom därifrån genom att slå av antispinn och antisladd...C cpalm skrev:
Drar man hästsläp och behöver köra in på en äng/etc med blött gräs är det skönt att kunna göra det lugn och sakta med lastad häst där man lite extra drivkraft. Är ju inte ett terrängfordon bara för att det finns fyrhjulsdrift.😉
Sanning! Ägde en bil förr där det inte gick att slå av antispin/antisladd alls (förutom att rycka en säkring bakom instrumentpanelen) och den var hopplös, testade även med snökedjor då vi bodde väldigt lantligt, det hjälpte inte för fem öre. Min gamla Volvo 240 som enhjulade när det var halt tog sig fram som en pansarvagn i jämförelse.Tokslut skrev:
Är det inte en DKW 3-6?vcx skrev:Har äntligen fått upp Auto Unionen på lyften och sett hur den ser ut under. Bortsett ifrån bakvagnen och bakre delen av karossen har den klarat sig bra från rost. Blir ju en del jobb, men första steget är att fixa parkeringsbromsen så jag kan flytta runt den lättare (nu har jag ingen broms alls). Sen skulle jag vilja lyfta karossen från ramen för att komma åt lättare, men det blir nog inte innan jul.
[video]
Chevan jag hade problem med var tom. 4wd Eller iaf. 3wd, difflock i bak samt fördelningslåda som fördelade 50/50.C cpalm skrev: