Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Antog det, det är det vanliga vid FLVP.

FTX går inte riktigt att kombinera med frånluftsvärmepump ändå.

FX = Frånluft med Återvinning
Nibe har ju sam 40 som går att docka till deras f750 så då får du FTX med en frånluftsvärmepump.
 
tommib tommib skrev:
Det verkar finnas en viss förvirring kring förutsättningarna här.

Huset där FLVPn sitter är ett fritidshus. Det finns inga andra värmekällor i huset (förutom loftet som har elradiatorer). FLVPn drar alltså luft från ett hus som värms upp med..... FLVPn. Det finns ingen magi i en Nibe F730. Om ingen värme tillförs från andra källor så kan inte pumpen trolla fram energi ur ingenting.

Vad en FLVP gör är att den flyttar värme från frånluften till en vattentank genom den sedvanliga kompression-expansion-cykeln. Detta vatten används sedan för att värma huset (eller som tappvarmvatten). Om värmepumpen skulle kunna extrahera mer energi ur frånluften än vad den tryckt in där från början så skulle vi ha en evighetsmaskin. Sådana existerar inte.

Ett extremfall är, som föreslogs tidigare i tråden, att koppla uteluft direkt till FLVPns insug. Då skulle den kunna extrahera värme ur denna uteluft och flytta in i huset. Problemet är att en FLVP, till skillnad från en LLVP eller LVVP, inte är optimerad för att utvinna värme ur redan kall luft. Således kommer den inte fungera i en sådan koppling även om det principiellt då skulle vara en väldigt usel LVVP. Det är också helt andra flöden i en FLVP än en LVVP.

Tanken med en FLVP är att återvinna värme ur frånluften som annars skulle blåsts ut. Denna värme måste dock hamna i frånluften från någon annan källa först. Antingen matlagning, belysning, människokroppar, solinstrålning eller något annat. Om det inte finns någon annan primär energikälla så kommer elpatronen i FLVPn utgöra denna värmekälla. Värmepumpar är fiffiga men de trollar som sagt inte fram energi ur ingenting.

Slutsatsen blir att en FLVP är en dålig lösning för ett fritidshus. Där passar en LVVP eller en LLVP betydligt bättre om man inte är där väldigt ofta eller har någon annan listig lösning med t.ex. solvärmefångare. För permanentboende fungerar det ok eftersom mänsklig aktivitet i huset genererar värme som kan återvinnas. Det används i nybyggen eftersom det också ordnar med ventilationen i samma paket istället för att behöva ett separat FTX-aggregat (eller extrem isolering och vanlig frånluftsfläkt, för att klara energikraven). Dvs det är billigare på sista raden när man bygger huset. I drift är det sämre än en BVP (eller sjö/markvärmepump). Troligen är det också sämre än en separat LVVP men det beror lite på var i landet huset ligger. Dessa lösningar är dock dyrare i investeringskostnad och kräver separat ventilation.
Tack för en väldigt bra beskrivning, vi uppfattar att just denna lösning med FLVP i fritidshus inte verkar vara helt optimalt tänkt, vilket förstås är tråkigt i sig, men att om vi nu i efterhand kompletterar med LLVP för att åstadkomma lägre kWh som förbrukas så är vi en bit på väg?
 
A Argastesnickaren skrev:
Nibe har ju sam 40 som går att docka till deras f750 så då får du FTX med en frånluftsvärmepump.
Fast FTX är väl ett helt annat system om vi läst rätt? och helt andra ventilationsdragningar som krävs runt i huset? Det är väl inte bara att docka på en s.k. Sam 40?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tomture61
M MariaCCD skrev:
Fast FTX är väl ett helt annat system om vi läst rätt? och helt andra ventilationsdragningar som krävs runt i huset? Det är väl inte bara att docka på en s.k. Sam 40?
Innan du börja vända ut och in på huset så läs inlägg #118 och #119
 
M MariaCCD skrev:
Intressent, det här med LLVP verkar vara ett återkommande tips. Med våra 123 kvm borde kanske en räcka. Vad innebär rent konkret den ”smarta styrningen”?
Styrningen är via Home Assistant så att när FLVP hamnar efter och samlar gradminuter i underskott så startar LLVP och lägger sig 0,5 grader över termostaten i rummet i X antal timmar och några regler som ska uppfyllas.

Så det som händer är att LLVP får jobba istället för att elpatron/tillskott tillåts gå in.

Upprätthålls temperaturen rummen (netatmo) så sätts nya gradminuter.

Och några tester på om SMHIs prognos säger att det går över -4c inom 12 timmar och det värms snabbare än 0,5 grad/timme så sätts gradminuterna till -100 och LLVP går ner på fläkt och sen stängs ner.

Låter kanske krångligt men under -4 så är det bra att låta LLVP jobba helt enkelt. FLVP gör mycket varmvatten med 5 i familjen som duschar varje dag så den får helt enkelt prioritera varmvatten och hålla smårummen med värme. Sen hålla grundvärme i golven där LLVP toppar sista graderna när det blir kallare.

Bäst ekonomi och riskerar inte att övervärma plattan om det blir snabbt mildare väder.
 
D Dilato skrev:
Min LVVP Thermia Atria behöver ingen elpatron ännu..
[bild]
Brine in -16 och brine ut -17!? Stämmer verkligen de siffrorna?
 
D Dortmunder DAB skrev:
Brine in -16 och brine ut -17!? Stämmer verkligen de siffrorna?
Jag har ingen anledning att misstro det.

Av någon anledning jag inte begriper så startar inte ens fläkten i utedelen förrän brine är -3, och det fick jag veta är normalt av installatören när jag frågade varför fläkten inte snurrade efter att jag fått bytt ut en fläktcontroller som hade gått sönder i våras.
Har kanske något med fasövergång att göra..inte vet jag.
Så här ser det ut just nu:
 
  • LCD-display visar temperaturinställningar för uppvärmningssystem. Text på svenska, blå bakgrund, omgivet av reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display visar rumstemperatur 28°C, värmepumpsstatus, ikoner för hus och inställningar, plus- och minusknappar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Jag har ingen anledning att misstro det.

Av någon anledning jag inte begriper så startar inte ens fläkten i utedelen förrän brine är -3, och det fick jag veta är normalt av installatören när jag frågade varför fläkten inte snurrade efter att jag fått bytt ut en fläktcontroller som hade gått sönder i våras.
Har kanske något med fasövergång att göra..inte vet jag.
Så här ser det ut just nu:
Luftvatten jobbar alltså med så låg temp på brine - det trodde jag inte. Men det funkar ju bevisligen vilket ju är viktigast. 👍
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Luftvatten jobbar alltså med så låg temp på brine - det trodde jag inte. Men det funkar ju bevisligen vilket ju är viktigast. 👍
Det här är en "special" luft/vatten som fungerar precis som en berg/ytjord där kompressorn sitter inomhus och en glykol/vatten blandning används mellan ute- och innedel.
Det finns ingenting i utedelen förutom en fläkt och en kylare, precis som en förbränningsmotor-bil.
De flesta andra fabrikat (har jag fått förklarat för mig) av luft-vatten har kompressorn och värmeväxlaren gas/vatten i utedelen och kör elementvattnet dit.

Så, min utedel skulle lika gärna kunna vara ett borrhål, en ytjordslinga eller en sjövärmeslinga, samma innedel fungerar med alla dessa.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Ja, Thermia Atria är en liten avart. Bra på PowerPoint-nivå, men inte tillräckligt bra för att konkurrera med mer traditionella lösningar.
 
D Dilato skrev:
Det här är en "special" luft/vatten som fungerar precis som en berg/ytjord där kompressorn sitter inomhus och en glykol/vatten blandning används mellan ute- och innedel.
Det finns ingenting i utedelen förutom en fläkt och en kylare, precis som en förbränningsmotor-bil.
De flesta andra fabrikat (har jag fått förklarat för mig) av luft-vatten har kompressorn och värmeväxlaren gas/vatten i utedelen och kör elementvattnet dit.

Så, min utedel skulle lika gärna kunna vara ett borrhål, en ytjordslinga eller en sjövärmeslinga, samma innedel fungerar med alla dessa.
Ja, skillnaden i temp måste helt enkelt bero på vilket medium som används - min bergvärmebrine brukar ligga på ca +1 till +2 vintertid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Ja, skillnaden i temp måste helt enkelt bero på vilket ”system” som används - min bergvärme brukar ligga på ca +1 till +2 vintertid.
Hehe, med -9 i luften blir det svårt att få plusgrader i brinevätskan😉
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ju kallare brine desto mer energi tar den upp från omgivningen.
 
useless useless skrev:
Ja, Thermia Atria är en liten avart. Bra på PowerPoint-nivå, men inte tillräckligt bra för att konkurrera med mer traditionella lösningar.
En fördel är att om strömmen går i flera dygn klarar sig hela systemet både ute och inne utan att frysa sönder så länge man kan hålla temperaturen på plus inomhus.
Ingen del av vattnet som cirkulerar i elementen har kontakt med utomhus kyla.

Brinevätskan som cirkulerar utomhus klarar -30 eller lägre.
Andra pumpar (monoblock?) har vanligtvis rent vatten som fryser under nollan.
Dock hade min pump i Göteborg (Daikin) visserligen kompressorn ute, men det var gas inte vatten mellan inne och utedel, så den klarar också strömavbrott utan frysrisk.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M MariaCCD skrev:
Fast FTX är väl ett helt annat system om vi läst rätt? och helt andra ventilationsdragningar som krävs runt i huset? Det är väl inte bara att docka på en s.k. Sam 40?
Visst det kräver mer rördragning men då får man också förvärmd tilluft.
Mitt svar var ju bara på påståendet att FTX inte gick att kombinera med en frånluftsvärmepump.
https://hedinsvvs.se/handla/nibe-sam-40-tilluftsmodul/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.