R Riverground skrev:
Vi har kompletterat vår Nibe F370 med en luftvärmepump vilket gjort att vi kunnat stänga av elpatronen helt. För er borde det passa utmärkt då ni kan ställa in en temperatur på luftvärmepumpen på kanske 17 och sedan trimma in de båda värmepumparna så att de går så effektivt som möjligt.

Luftvärmepumpen kan ju även ge kyla på sommaren vilket kan vara trevligt riktigt varma sommardagar.
Ja det låter som ett alternativ vi bör kika på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om avluften är kallare än utetempen så "produceras" en del värme. Moderna frånluftvärmepumpar kyler avluften till ca 15 minusgrader, så det finns i alla fall lite energi att hämta genom att ventilera in varmare luft utifrån... Men den stora vinsten får man såklart om man använder spillvärme som ändå skulle ha blåst rakt ut.
Uppfattar jag rätt att ner till 15 minusgrader bör F730 klara utan att dra igång elpatron?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl marknadens bästa frånluftsvärmepump. Den är klart effektiv, men stäng av värmen på den och kör via en bra LLVP. Då ökar man temperaturen på nolltid när man är där också.

Angående förbrukningen så undrar jag lite hur ser huset ut isoleringsmässigt?
Isolering är i tak cellulosa 440 mm lösull och i väggar 195 mm detsamma. Fönster är Velfac 200 energy.
 
V Vante skrev:
Vad har ni för tilluftsventiler?
Vi har Velfac 200 Energy fönster och de har friskluftsventiler i den serien och sitter högt upp på sidokarmarna. Ventilerna går att stänga helt eller 50%.
 
A Alexn72 skrev:
Om det är nybyggt hus så tänk på att byggfukten kanske fortfarande håller på att torkas ut.
Dvs kallställer man så kommer urtorkningen ta längre tid men också att mer energi går åt innan allt är torrt.
Ja vi läste någon siffra på 25% mer förbrukning första året på grund av det, bra input, kan bara bli bättre då :)
 
M MariaCCD skrev:
Isolering är i tak cellulosa 440 mm lösull och i väggar 195 mm detsamma. Fönster är Velfac 200 energy.
Oj, den va lite tunnt isolerat i väggarna.

Vet du hur plattan är byggd med isolering?
 
D Denimhead skrev:
Vi bor i sydöstra Sverige i ett 2,5 plans radhus på 150kvm, vattenburen golvvärme och NIBE f730. 22gr inne och senaste veckan har förbrukningen legat mellan 25-35 kWh/dag vid en utetemperatur runt -8.

Men då vistas vi i huset dagligen. Missade att det var ett fritidshus det handlade om.
Ja många i tråden beskriver ju att det kan vara det som är orsaken, tack för jämförelse är ju intressent att höra.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Energin från närvaro stannar oavsett i huset om man inte ventilerar ut den. Så har man FTX är närvaropunkten för FLVP svag.
Vi har ett FX system (självdrag via manuella friskluftsventiler) inte FTX.
 
M MariaCCD skrev:
Vi har ett FX system (självdrag via manuella friskluftsventiler) inte FTX.
Antog det, det är det vanliga vid FLVP.

FTX går inte riktigt att kombinera med frånluftsvärmepump ändå.

FX = Frånluft med Återvinning
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag sparade in 5500 kWh/år när jag kompletterade min FLVP med en LLVP här i Göteborgsområdet (134kvm i suterräng). Jag stängde helt av elpatronen i FLVP och kör bara på kompressorn numera.
Låter ju fantastiskt, inte så många år innan det är avbetalt då
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Oj, den va lite tunnt isolerat i väggarna.

Vet du hur plattan är byggd med isolering?
300 mm cellplast
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M MariaCCD skrev:
300 mm cellplast
 
  • En lista med byggmaterial och specifikationer, inklusive mått, presenterad i textform inom en ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pligg85 skrev:
Har 187 kvm uppvärmd med F730. Enplan byggår 2019 med platta/golvvärme på hela ytan. Mitt på östkusten.

Den klarar ner till ca -5c på 72% fläkthastighet innan den går back och till slut petar in elspets.

Alldeles ypperligt komplement är 2st LLVP som är ställd och styrda så att de går in och värmer så istället för elspets med direktverkande el i F730 så har jag någon form av hävstång när de går genom pumparna.

I september (inte en enda kWh gick till värme) hade vi 1032 kWh . Dvs vår lägsta månad på året. Det ger 34 kWh per dag.

Sista 5 dagarna varav riktigt kallt sista dygnen. 4 sista dygnen konstant under -10c och neråt -16-20 sista två.

Det snittar vi 84 kWh på. Dvs skillnaden i tillförd värme är 40 kWh per dygn för att hålla 22-22,5 (badrummen får fritt flöde så där är det 24c)

Faktum är att ca 4 kWh är motor+kupevärmare per dag.

Så egentligen är tillförda energin runt 36 kWh per dag på dessa ytor och kylan som är.

Mesta förbrukning vi uppmätt är 2240 kWh på 31 dagars månad vilket är 72 kWh per dag. Rimligtvis strax under 40 kWh om dagen i ren uppvärmning. Då hade vi bara en LLVP och inte fixat smarta styrningen.

Nov i år hade vi 1802 i totalförbrukning. Varav ca 700 var uppvärmningen.
Intressent, det här med LLVP verkar vara ett återkommande tips. Med våra 123 kvm borde kanske en räcka. Vad innebär rent konkret den ”smarta styrningen”?
 
B
Någonting står nog trots allt inte helt rätt till i ert hus? Jag har i dessa kalla dagar värmt ett ca 160 kvm hus med flera våningar från slutet av 70-talet, uruselt isolerat, otätt överallt, original fönster, köldbryggor från utsida och in, med en enda luftluftvärmepump och legat kring 45 kWh de kallaste dagarna (-10 till -15) och ca 17 grader inomhustemp (ingen mänsklig aktivitet).

Har ni sett över alla inställningar? Har ni gjort ren filtret i FLVP? Hur pass öppna är era friskluftsventiler? Vilken värme ligger varmvattnet på? Är bottenplattan isolerad? Har byggarna isolerat på fackmannamässigt sätt kring fönster/dörrar? Vilken procentuell del av förbrukningen kommer egentligen från FLVP? Är det era oljeradiatorer som instängda i ett rum (öppna dörren!) står för stor del av förbrukningen?

Jag skulle rekommendera er en LLVP, det skapar värme från uteluften som FLVP sedan kan återvinna. Kamin är inte heller fel.
 
M MariaCCD skrev:
Uppfattar jag rätt att ner till 15 minusgrader bör F730 klara utan att dra igång elpatron?
Nej, riktigt så enkelt är det inte. Ned till -15 går värmepumpen plus (producerar mer energi än den ventilerar ut). I teorin i alla fall. Sen behöver värmepumpen avfrostning och lite annat, så i praktiken ligger den brytpunkten vid en högre temperatur.

Vad den klarar utan elpatron beror på uteffekten i förhållande till husets effektbehov när det blir kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.