P pmd skrev:
I det här fallet gör det dock att göra en god bedömning av isoleringen, om fotografierna inte bara visar snickarens leende nuna.
Jag använde en AI för att söka upp ett foto på när snickaren valde ut isoleringen... Jag är tveksam.
 
  • Arbetare i lager skadar handen på kartong, bär skyddshjälm, uttrycker smärta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Även nya hus byggda enligt senaste regler kan ju ha problem med isoleringen verkar det som.

Det finns ju ett flertal nya trådar här om att vattenledningar i väggarna fryser i uppvärmda bebodda hus, så att man kan uppleva en vägg som kall är kanske inte så konstigt.
Tveksamt om det kan räknas som dolt fel, dock. Reglerna är ju offentliga.
 
P
E erimos skrev:
Men om dokumentationen används som en utfästelse för att allt är korrekt utfört men det visar sig att det inte är det?
Om dokumentationen visar att arbetet inte är korrekt utfört är det inte heller ett dolt fel eftersom det är ett fel som köparen kunde upptäcka innan köpet. (Under förutsättning att säljaren inte höll bilderna hemliga, förstås).
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
E
J JohanLun skrev:
Klart man måste få bygga en glasveranda, uterum, kallfarstu etc bara man är öppen med att det är just det. Annars skulle ju alla som bygger "uterum" som ju i princip är gamla tiders kallfarstu/glasveranda få lägga ned...
Ja jag tror ju som du men det är sånna här formuleringar som gör det svårt:

"Med tillbyggnad avses alla åtgärder som ökar en byggnads volym oberoende av i vilken riktning det sker. Till tillbyggnad räknas alltså källarutgrävningar, påbyggnader och även takkupor om de medför att byggnadens volym ökar. Däremot anses inte en tilläggsisolering öka en byggnads volym. Inreds ytterligare bostäder inom den befintliga byggnadsvolymen, till exempel på en vind, så utgör inte heller det någon tillbyggnad (jämför propositionen 2009/10:170 sidan 152)."

Förhoppningsvis finns det nån definition av kallfarstu, uterum etc. som gör att den inte anses öka byggnadens volym.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför har du bestämt dig för att reglaget står i optimalt läge just nu? Varför inte installera hissar i allas trappor hemma? Varför inte ramper till entréer? Det är ju liten snabb åtgärd och så bra om olyckan skulle vara framme. Varför inte anpassa färger inomhus på alla skyltar för de som ser dåligt? Vill du kränka och diskriminera synskadade?

Så här kan man hålla på. Jag tycker som jag skrev att vi kan skjuta reglaget åt frihetssidan.

Tycker man frågan är enkel är det nog för att man själv är det.
Jag har inte sagt att reglaget är optimalt MEN:
Sverige är och har mycket länge varit ett land där vi värnar om varandra och tar hand om de svaga, vi har skyddsnät och försöker få till ett samhälle som funkar för alla, oavsett fysiskt eller ekonomisk förmåga. Det är vår kultur och det är därifrån man tar avstamp när man skriver normer och regler

Så det är vi själva som har styrt landet åt det hållet under många år av demokrati. VI gemensamt är systemet.

Kommer man in och tycker att hela systemet är åt helvete så kanske man istället bör fundera på om det finns andra länder som man skulle trivas bättre i.
Du kommer in och propagerar för en "Sköt dit själv och skit i andra"-filisofi. Då kanske USA skulle passa bättre? Land of the free!




När d
 
E erimos skrev:
Ja jag tror ju som du men det är sånna här formuleringar som gör det svårt:

"Med tillbyggnad avses alla åtgärder som ökar en byggnads volym oberoende av i vilken riktning det sker. Till tillbyggnad räknas alltså källarutgrävningar, påbyggnader och även takkupor om de medför att byggnadens volym ökar. Däremot anses inte en tilläggsisolering öka en byggnads volym. Inreds ytterligare bostäder inom den befintliga byggnadsvolymen, till exempel på en vind, så utgör inte heller det någon tillbyggnad (jämför propositionen 2009/10:170 sidan 152)."

Förhoppningsvis finns det nån definition av kallfarstu, uterum etc. som gör att den inte anses öka byggnadens volym.
Det är inte så att det gäller boyta och att reglerna kanske inte gäller biytor? Eller typ att ett uterum inte räknas som yta alls.
 
Gäller inte energikraven hela boytan sammanlagt, det är väl inte förbjudet att en del av ytan kan vara kallare om sammanlagda ytan uppfyller energikraven?
 
R
D Dilato skrev:
Gäller inte energikraven hela boytan sammanlagt, det är väl inte förbjudet att en del av ytan kan vara kallare om sammanlagda ytan uppfyller energikraven?
Är det sammanbyggen boyta som ett burspråk så går någ inte byggnads nämnden med på sämre väggar i burspråket än i resterande husdelar, detta har med energikraven att göra…
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Svaret är att i Sverige finns i praktiken ingen äganderätt när det kommer till bostadshus. Det allmänna har greppet kopplat. Till och med hur bred ytterdörr du har är reglerat (obs - ej skämt).

Allt från färgen på huset, höjden på staketet till placering av toalettstolen är i minsta detalj bestämt med tvingande regler. Annars blir det inget bygglov.

Systemet är helt sjukt. Jag fattar att man måste hindra folk från att bygga höghus i villaområden eller schakta ur så man dränker grannens hus men såna saker som bara stör andras ögon som typ färgen på fönstren det är sinnessjukt att det är reglerat.

Man kan också ifrågasätta om det är en rimlig avvägning att allt ska vara handikappanpassat, det är en svårare fråga tycker jag att man ska tvinga detta på alla. Jag lutar åt personlig frihet här också men erkänner att det är svårare än färg på fönstren.
Tråkigt för dig med alla dessa dåliga erfarenheter.
Jag har under många år varit delaktig i en mängd ny/om/tillbyggnader och lyckligtvis inte råkat ut för något i din beskrivning. Viss anpassning till omgivande byggtradition är för mig inget hinder dessutom är tillämpningen ofta flexibel.
Däremot är tillgänglighetsanpassning vid nybygge/ombyggnadden självklarhet och kostar inget, bara lite tankemöda. Ingen av oss vet hur morgondagen ser ut och vilket hjälpbehov vi har.
 
S Stuff skrev:
Jag har inte sagt att reglaget är optimalt MEN:
Sverige är och har mycket länge varit ett land där vi värnar om varandra och tar hand om de svaga, vi har skyddsnät och försöker få till ett samhälle som funkar för alla, oavsett fysiskt eller ekonomisk förmåga. Det är vår kultur och det är därifrån man tar avstamp när man skriver normer och regler

Så det är vi själva som har styrt landet åt det hållet under många år av demokrati. VI gemensamt är systemet.

Kommer man in och tycker att hela systemet är åt helvete så kanske man istället bör fundera på om det finns andra länder som man skulle trivas bättre i.
Du kommer in och propagerar för en "Sköt dit själv och skit i andra"-filisofi. Då kanske USA skulle passa bättre? Land of the free!




När d
Lägg ner nu, sociala skyddsnät när jag pratar om bredd på ytterdörren? Kom in i matchen för tusan.😂
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Tråkigt för dig med alla dessa dåliga erfarenheter.
Jag har under många år varit delaktig i en mängd ny/om/tillbyggnader och lyckligtvis inte råkat ut för något i din beskrivning. Viss anpassning till omgivande byggtradition är för mig inget hinder dessutom är tillämpningen ofta flexibel.
Däremot är tillgänglighetsanpassning vid nybygge/ombyggnadden självklarhet och kostar inget, bara lite tankemöda. Ingen av oss vet hur morgondagen ser ut och vilket hjälpbehov vi har.
Ring kommunen din och fråga om du får bygga en mur.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Lägg ner nu, sociala skyddsnät när jag pratar om bredd på ytterdörren? Kom in i matchen för tusan.😂
Lägg ner själv. Det var ju du som börjar gaffla om systemet och personlig frihet.
 
  • Gilla
  • Haha
Carpetos och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Lägg ner själv. Det var ju du som börjar gaffla om systemet och personlig frihet.
Jag vill ha en bredare ytterdörr och du börjar föreläsa om socialt skyddsnät och att jag borde flytta till USA.

Du kan inte se någon mellanväg eller? Typ som att jag får ha en bredare ytterdörr och du &Co ägnar er energi till något vettigare än att lägga er i det?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Tack alla för er 'input'. Känns lite mer tryggt nu, och vi kommer bestrida detta. Vi kanske tänker på att ta dit en egen besiktningsman och göra en besiktning med ett skrivet protokoll och se om något då är fel... är det något med isoleringen så handlar det om att isolering troligen sjunkit ihop under dessa 10 år och i värsta fall får vi öppna upp och isolera på nytt... antingen innefrån eller enklare utifrån. Detta är ju småpengar jämfört med köparens krav.
Obs det är hans hus nu,, gör inget då kan det bli dyrt gör som alla andra säger låt det vara
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ring kommunen din och fråga om du får bygga en mur.
Jag har inget behov av mur men jag har regelbunden kontakt med byggnadsnämnden. De flesta frågor löser de direkt på telefon i pragmatisk anda med enkla råd och rekommendationer.
Givetvis ingår regelverket i bakgrunden och en dos verklighetsanpassning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.