Gör inget. Som andra säger. Hon måste inte ens bestrida. Det är ju inte så att köparen fakturerar en tjänst, utan tvärtom försöker reklamera ett köp (typ). Syna korten åtminstone fram till att stämningen kommer. Då kan ni tillsammans med jurist läsa vilka argument som framförs och då avgöra om man bör förhandla eller se om han tänker det låta gå upp i rätten. Köparen kommer att vara tvungna att framföra något som bygger kravet. ”Huset är dåligt byggt” är inte argument nog.
 
  • Gilla
Maret
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ja en del, för långt och TS har inte varit inne på länge, så det var det ingen tvekan om att TS tagit åt sig de förslag som kommit. Men att då gå på och fortsätta är inte min melodi, NI andra då med allsköns dialoger om det eller det och inte ser ett slut på tråden finner jag märkligt, Fick bara en notis nu och skriver inget mer här nu
Ha det så bra alla andra.
Jodå, Jag läser era inlägg vartefter jag hinner... det är så många så det är svårt att sortera allas tankar och förslag.
Men som jag skrivit tidigare, vi sitter lugnt nu och avvaktar vad som kommer ske. Lovar att återkomma när jag vet mer.
 
  • Gilla
Klantskalle och 17 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Inga exempel alltså?
Pga. sekretess kan jag inte gå in på några case som jag själv processat. Dessutom så krävs det mer information än den som är beskriven ovan för att ge exempel på "liknande" fall, eftersom det som gör ett fall "liknande" är vilken information som har lämnats av säljaren, hur väggen är konstruerad etc.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Mats Österholm Mats Österholm skrev:
Pga. sekretess kan jag inte gå in på några case som jag själv processat. Dessutom så krävs det mer information än den som är beskriven ovan för att ge exempel på "liknande" fall, eftersom det som gör ett fall "liknande" är vilken information som har lämnats av säljaren, hur väggen är konstruerad etc.
Jag vet inte vad syftet var med att börja argumentera här i tråden men om det var reklam/PR känner jag i alla fall mig inte särskilt övertygad. Det behöver ju inte vara exempel från dina egna klienter. Vilken sekretess är det vi talar om? Känns mest som att du vill så osäkerhet för att folk ska sluta lita på forumet och i högre utsträckning engagera jurister. 😡

Att bara komma och säga "det beror på" utan att förklara med exempel är inte till nytta för någon.

Nej, det har inte byggts något förtroende här i alla fall. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Jag slår en pling om jag kommer på hur man blankar motpartens skadestånd, typ?
 
  • Gilla
Jogöwa och 4 till
  • Laddar…
Nu låter det ju som säljaren i det här fallet har kopplat in en advokat (eller jurist?). Så vi behöver kanske inte fortsätta debatten om det lämpliga med advokat eller inte.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte vad syftet var med att börja argumentera här i tråden men om det var reklam/PR känner jag i alla fall mig inte särskilt övertygad. Det behöver ju inte vara exempel från dina egna klienter. Vilken sekretess är det vi talar om? Känns mest som att du vill så osäkerhet för att folk ska sluta lita på forumet och i högre utsträckning engagera jurister. 😡

Att bara komma och säga "det beror på" utan att förklara med exempel är inte till nytta för någon.

Nej, det har inte byggts något förtroende här i alla fall. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Jag slår en pling om jag kommer på hur man blankar motpartens skadestånd, typ?
Om man uttrycker att rättsläget är "helt uppenbart" utan att ha sett ett enda underlag så befinner man sig antingen långt till vänster eller väldigt långt till höger på kurvan nedan. De som befinner sig så långt till höger på kurvan att de anser att det är helt uppenbart kan detta bättre än jag och behöver inte min input. För de övriga så har jag sökt nyansera den bild av rättsläget som de i den första kategorin förmedlar. That's it.
 
  • Graf som visar förtroende kontra kunskap: högt initialt förtroende, minskar med insikt, ökar som expert.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anaitis och 4 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Köparen hävdar allmänt byggfusk och kan inte precisera vad han menar när han får frågan. Han menar att allt måste rivas och byggas upp på nytt ! Han är väldigt påstridig och hotar med tingsrätten, där min syster kommer förlora och får betala alla advokater som är inblandade. Hon har en advokat som tittat på det men givetvis kan han inte lova att hon kommer vinna i Tingsrätten.
Kan han inte påtala vad felet är så kan hon vara lugn. Han har inget att hämta mer än ett nederlag i Tingsrätten.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Mats Österholm Mats Österholm skrev:
Om man uttrycker att rättsläget är "helt uppenbart" utan att ha sett ett enda underlag så befinner man sig antingen långt till vänster eller väldigt långt till höger på kurvan nedan. De som befinner sig så långt till höger på kurvan att de anser att det är helt uppenbart kan detta bättre än jag och behöver inte min input. För de övriga så har jag sökt nyansera den bild av rättsläget som de i den första kategorin förmedlar. That's it.
Jag insåg plötsligt hur det kommer sig att det finns så mycket konsulter inom sociala medier och kommunikation.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Serafim Dahl och 8 till
  • Laddar…
Nissens
E erimos skrev:
Men hur ska man tolka besiktningsplikten när det gäller isolering? Det kräver mer eller mindre att man öppnar väggen för att kontrollera tjocklek och utförande.
Nej, dels ser man hur tjock väggen är, dels hade köparen i detta fallet dessutom fått ritningar på tillbyggnaden som visar hur den är byggd.

Genom att se hur tjock väggen är vet man ganska exakt hur tjock isoleringen är.
 
Nissens Nissens skrev:
Genom att se hur tjock väggen är vet man ganska exakt hur tjock isoleringen är.
Gör man? Gäller det även om byggaren bara stoppat in en bråkdel av den isolering man normalt stoppar in eller en bråkdel av det ritningen anger?
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Gör man? Gäller det även om byggaren bara stoppat in en bråkdel av den isolering man normalt stoppar in eller en bråkdel av det ritningen anger?
Nä, men det lär vara extremt ovanligt. Då är det sannolikt vanligare att det är problem med ångspärr/broms tex.

Är det riktigt gamla hus kan man nog förvänta sig att i stort sett vad som helst använts som isolering. Jag har varit med om att hitta isolering i form av havstång. Man hade fyllt väggarna med det och med åren hade det dessutom sjunkit ihop. Det är tveksamt om det ens isolerade bra från början.

I hus byggda efter kriget är det nog väldigt ovanligt med fusk med isolering, det är min erfarenhet i allafall.
 
Nissens Nissens skrev:
Nä, men det lär vara extremt ovanligt.
Vad spelar det för roll för den som drabbats av fusket? Jag påstår att du har helt fel och att det är omöjligt att säkert vet vad/om det finns för isolering inuti en vägg enbart genom att mäta väggens tjocklek.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I hus byggda efter kriget är det nog väldigt ovanligt med fusk med isolering, det är min erfarenhet i allafall.
Njaaa.. Det är nog inte ovanligt att isolering har applicerats slarvigt. Så att där finns glipor osv.

Eller som i vårt hus. Jag öppnade en vägg vid renovering av köket. Just den väggen var byggd ca 1960 (huset är från 1930, isolerat med torv). I väggen fanns rockwoolmattor, ca 50mm, resten luft. Men inte nog med det. För att få de tunna mattorna att sitta kvar, så hade man spänt fast dem med ett antal lister som skruvats hårt så att de klämde ihop isoleringen till mindre än 10mm. Listerna täckte ca 30% av den totala ytan.

Där hade från början varit en "indragen" entre. Alltså en liten uteplats indragen under andra våningen. Det var den som byggdes in 1960.

Jag förstår nu att jag borde skrikit "dolt fel" när jag hittade det.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad spelar det för roll för den som drabbats av fusket? Jag påstår att du har helt fel och att det är omöjligt att säkert vet vad/om det finns för isolering inuti en vägg enbart genom att mäta väggens tjocklek.
Eftersom TS har ritningar och har dokumenterat bygget med fotografier fins full dokumentation om bygget.
 
E
R Rejäl skrev:
Men vi vet ju inte att det saknas isolering eller?
Bara köparen som påstår vad jag vet..
Säljaren har haft en hantverkare som har byggt utbyggnaden och säger att han är noggrann…

Om köparen ska komma nån vart så måste detta besiktigas på plats av en oberoende sakkunnig person som öppnar upp och dokumenterar väggen…

Detta måste köparen göra och bekosta..
Nissens Nissens skrev:
Nej, dels ser man hur tjock väggen är, dels hade köparen i detta fallet dessutom fått ritningar på tillbyggnaden som visar hur den är byggd.

Genom att se hur tjock väggen är vet man ganska exakt hur tjock isoleringen är.
Det är ju dock en slutsats man kan ifrågasätta. En tunn vägg ger stöd för slutsatsen att utrymmet är dåligt isolerat men en tjock vägg säger ingenting om vad som finns inuti. Har man uppfyllt sin besiktningsplikt om man studerar väggens tjocklek och sen drar slutsatser av det?

I det specifika fallet finns ju dokumentation men vi vet inte vad dokumentationen visar. Snickaren har också rykte om sig om att vara noggrann men vi vet ju inte vad som finns i väggarna för det.

Jag tycker det är vanskligt att ge TS tvärsäkra råd baserat på ovan.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.