Jag har ett gammalt hus där elen går bakom taklisterna och är splittad ovanför varje elutag och strömbrytare (visad I bilden med röda ringar). Eftersom man ej får ha splittningar gömda bakom taklister, bör det inte vara kopplat så som den andra bilden visar så varje fas och ledare går ner till var elutag och kopplas vidare till nästa?

Varför ville elektrikern sätta utanpåliggande kabel med en kopplingsdosa ovanför varje elutag? Finns det någon anledning att inte lägga kablarna i rör bakom taklisten så som är visat i bilden utan röda ringar?

• Elektrisk krets med uttag, strömbrytare och färgkodade anslutningar för illustration av kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska uttag och anslutningar med färgade linjer som symboliserar elektrisk krets och installationskomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakom taklistor är inte någon bra plan. Ledningen ska ligga på ett ställe där man kan förvänta sig att dem finns. Rätt så det är finns det en glipa vid taklisten och någon får för sig sätta en extra skruv.

J J Vos skrev:
Bakom taklistor är inte någon bra plan. Ledningen ska ligga på ett ställe där man kan förvänta sig att dem finns. Rätt så det är finns det en glipa vid taklisten och någon får för sig sätta en extra skruv.
Det är därför man sätter den i rör. Den sitter i rör i väggen och man kan sätta skruv i väggen lika enkelt som i taklisten.

Med utanpåliggande ledningar skulle det bli dubbla till varje uttag om man går enligt den andra bilden. Traditionellt går (kulo)ledningarna nedanför taklisten och förgrenas ned till uttagen från (kulo)dosa som i bild 1. Om ledningarna och kopplinsdosorna ligger dolda bakom taklisten har någon gjort fel.

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Med utanpåliggande ledningar skulle det bli dubbla till varje uttag om man går enligt den andra bilden. Traditionellt går (kulo)ledningarna nedanför taklisten och förgrenas ned till uttagen från (kulo)dosa som i bild 1. Om ledningarna och kopplinsdosorna ligger dolda bakom taklisten har någon gjort fel.
Ja ledningarna och kopplingsdosorna ligger dolda bakom listen. Det var väl ok på 50-talet.

Nu undrar jag om det inte är smartare att göra som i den andra bilden och, som du säger, dra dubbla ledningar i rören som finns i väggen ner till varje uttag.

Om det är rör i väggen så kan man väl dra lösa trådar? Hur ser det ut uppe vid taklisten? Hur är kablarna ihopkopplade/förgrenade där?

useless useless skrev:
Om det är rör i väggen så kan man väl dra lösa trådar? Hur ser det ut uppe vid taklisten? Hur är kablarna ihopkopplade/förgrenade där?
Det är rör i väggen men de satt i små dosor bakom taklisten och i små kopplingsdosor bakom taklisten där de splittade ner till varje kontakt. Jag vill personligen helt enkelt ha rör i väggen, rör bakom taklisten och sen dra ledningarna som i bild två, en kabel ner till varje kontakt och en ledning tillbaks som sen fortsätter till nästa kontakt. Är det inte så man hade gjort om alla kablar fanns i rör från början?

A Adkit skrev:
Är det inte så man hade gjort om alla kablar fanns i rör från början?
Jo.

A Adkit skrev:
Det är därför man sätter den i rör. Den sitter i rör i väggen och man kan sätta skruv i väggen lika enkelt som i taklisten.
Man bör ha ledningen på en plats där man kan förvänta sig dem. Rör skyddar inte mot genomspikning. Det är logiken i placering, djupet och vid behov spikskydd som minskar risken .

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Man bör ha ledningen på en plats där man kan förvänta sig dem. Rör skyddar inte mot genomspikning. Det är logiken i placering, djupet och vid behov spikskydd som minskar risken .
Jag vet inte vad du vill höra här, man placerar ledning i rör så att om någon råkar sätta en spik igenom röret så har ledarna plats att flytta på sig. Det kan de inte göra om de sitter fastspikade. Röret gör det lagligt och säkert, om inte du vet något som jag inte vet.

A Adkit skrev:
Jag vet inte vad du vill höra här, man placerar ledning i rör så att om någon råkar sätta en spik igenom röret så har ledarna plats att flytta på sig. Det kan de inte göra om de sitter fastspikade. Röret gör det lagligt och säkert, om inte du vet något som jag inte vet.
Jag vet iaf nu vad du inte vill höra :). Varsågod gjör som du vill, men säg inte att ingen varnade dig.

Tommty
kablar av rätt sort får döljas, exempelvis bakom lister och vägg.

Men förgreningar får ej döljas.

Tommty Tommty skrev:
kablar av rätt sort får döljas, exempelvis bakom lister och vägg.

Men förgreningar får ej döljas.
Så om alla förgreningar är nere i vägguttagen som i bild två är det ok?

J J Vos skrev:
Jag vet iaf nu vad du inte vill höra :). Varsågod gjör som du vill, men säg inte att ingen varnade dig.
Tycker bara det är konstigt att du sprider misinformation...

• Wow
J Vos
  • Laddar…
A Adkit skrev:
Tycker bara det är konstigt att du sprider misinformation...
Vad anser du är misinformationen jag sprider?

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.