Jag har ett gammalt hus där elen går bakom taklisterna och är splittad ovanför varje elutag och strömbrytare (visad I bilden med röda ringar). Eftersom man ej får ha splittningar gömda bakom taklister, bör det inte vara kopplat så som den andra bilden visar så varje fas och ledare går ner till var elutag och kopplas vidare till nästa?
Varför ville elektrikern sätta utanpåliggande kabel med en kopplingsdosa ovanför varje elutag? Finns det någon anledning att inte lägga kablarna i rör bakom taklisten så som är visat i bilden utan röda ringar?
Varför ville elektrikern sätta utanpåliggande kabel med en kopplingsdosa ovanför varje elutag? Finns det någon anledning att inte lägga kablarna i rör bakom taklisten så som är visat i bilden utan röda ringar?
Det är därför man sätter den i rör. Den sitter i rör i väggen och man kan sätta skruv i väggen lika enkelt som i taklisten.J J Vos skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Med utanpåliggande ledningar skulle det bli dubbla till varje uttag om man går enligt den andra bilden. Traditionellt går (kulo)ledningarna nedanför taklisten och förgrenas ned till uttagen från (kulo)dosa som i bild 1. Om ledningarna och kopplinsdosorna ligger dolda bakom taklisten har någon gjort fel.
Ja ledningarna och kopplingsdosorna ligger dolda bakom listen. Det var väl ok på 50-talet.imported_Benno skrev:Med utanpåliggande ledningar skulle det bli dubbla till varje uttag om man går enligt den andra bilden. Traditionellt går (kulo)ledningarna nedanför taklisten och förgrenas ned till uttagen från (kulo)dosa som i bild 1. Om ledningarna och kopplinsdosorna ligger dolda bakom taklisten har någon gjort fel.
Nu undrar jag om det inte är smartare att göra som i den andra bilden och, som du säger, dra dubbla ledningar i rören som finns i väggen ner till varje uttag.
Det är rör i väggen men de satt i små dosor bakom taklisten och i små kopplingsdosor bakom taklisten där de splittade ner till varje kontakt. Jag vill personligen helt enkelt ha rör i väggen, rör bakom taklisten och sen dra ledningarna som i bild två, en kabel ner till varje kontakt och en ledning tillbaks som sen fortsätter till nästa kontakt. Är det inte så man hade gjort om alla kablar fanns i rör från början?useless skrev:
Man bör ha ledningen på en plats där man kan förvänta sig dem. Rör skyddar inte mot genomspikning. Det är logiken i placering, djupet och vid behov spikskydd som minskar risken .A Adkit skrev:
Jag vet inte vad du vill höra här, man placerar ledning i rör så att om någon råkar sätta en spik igenom röret så har ledarna plats att flytta på sig. Det kan de inte göra om de sitter fastspikade. Röret gör det lagligt och säkert, om inte du vet något som jag inte vet.J J Vos skrev:
Jag vet iaf nu vad du inte vill höra . Varsågod gjör som du vill, men säg inte att ingen varnade dig.A Adkit skrev: