712 263 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Styrenheten sprutar in extra bensin under några sekunder vid kallstart så har den inte startat efter 3 sekunder så är det ingen mening att mala vidare på starten.M mlindsten skrev:Kan det passa efterfråga tips och råd i den här tråden? 🙃
Min dotter har sen i höstas en A-traktor för att ta sig till skola/träning (vi bor ute på landet). Ett av argumenten för att välja en A-traktor istället för en moped var att kunna använda den även vintertid, vilket nu har visat sig vara ett bekymmer. Den vill nämligen inte starta när det är för kallt. 😩
När det var varmare ute så gick den fint, men när temperaturen sjönk mot nollan så började den tjura lite. Den startade dock alltid efter en 2-3 försök om hon väntade 20-30 sekunder mellan försöken, vilket hon själv kom fram till. Nu när temperaturen ligger runt -8 grader så funkar inte den metoden längre. Hon har provat att köra startmotorn lite längre vid varje försök, men det hjälper inte.
Jag har inte mätt på batteriet, men det "låter" friskt fortfarande (även om hon har frestat det en del med sin startmetod och dessutom bara kör korta sträckor). 🤔
Tror ni det är lönt att göra nån felsökning på bilen, eller är det bara att acceptera att den är sån här? I det sistnämnda fallet, har ni några tips på vad man kan göra för att få igång den när det är kallt?
Bilen är en Hyundai Santa Fe från 02 (V6, bensin). Den har dessvärre ingen motorvärmare och vi vill inte kosta på den för mycket ... 😬
Gör istället flera korta startförsök efter varandra
Mycket märkligt !!!
När jag nu åker samma väg hem greppar det hur fint som helst, det var -6 då som nu.
När jag åkte in till stan som jag skrev tidigare känndes det som svartis med sommardäck, ni vet när det känns som ratten sitter löst, ABSen går in bara man tittar på bromspedalen.
Men svartis är ju inget som brukar uppträda när det är -6 och varit kallt ett tag.
Enda skillnaden nu var lite pudersnö på vägen, och det brukar ju i normala fall göra vägen halare.
Sista kilometerna hem är det packad snö på vägen, jag trampade på lite extra i kurvorna, bilen var hur snäll som helst och gick dit framhjulen pekade.
När jag nu åker samma väg hem greppar det hur fint som helst, det var -6 då som nu.
När jag åkte in till stan som jag skrev tidigare känndes det som svartis med sommardäck, ni vet när det känns som ratten sitter löst, ABSen går in bara man tittar på bromspedalen.
Men svartis är ju inget som brukar uppträda när det är -6 och varit kallt ett tag.
Enda skillnaden nu var lite pudersnö på vägen, och det brukar ju i normala fall göra vägen halare.
Sista kilometerna hem är det packad snö på vägen, jag trampade på lite extra i kurvorna, bilen var hur snäll som helst och gick dit framhjulen pekade.
Jo fast Goodyear har blivit mycket sämre med tiden inte alls samma kvalitetskänsla som förr.Fairlane skrev:
Nokian är nog bra så länge dom är hyfsat nya men sen blir dom hastigt ganska dåliga. Ser ofta att dom saknar mycket dubbar. Michelin och Continental brukar dubbarna sitta kvar på bättre.
Själv har jag för tillfället gislaved nordfrost jag tror varenda dubb gått av men annars så fungerar dom ganska bra när det inte är så viktigt med dubbar. Dom hör också till Continental.
Och apropå bilen, första bilen på länge där klimatanläggning en gör sitt jobb rätt, det blir lagom varm överallt utan att fläkten flåsar på max de 10 första minuterna och bara blåser på vindrutan som det tex gjort i mina 3 senaste BMW.
Kul när man kan använda Autoläget och det automatiskt blir bra 🙂
Ändå har BMW 3 olika lägen man kan ställa in i automatik, tror de heter soft medium max, men inget tycker jag funkade riktigt bra.
Kul när man kan använda Autoläget och det automatiskt blir bra 🙂
Ändå har BMW 3 olika lägen man kan ställa in i automatik, tror de heter soft medium max, men inget tycker jag funkade riktigt bra.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 356 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 356 inlägg
Dubbdäck ska alltid köras in 50 mil så att dubben sätter sig i gummitC cpalm skrev:
Såg nån film, tror det var en RAM där det behövdes bytas en 5 cm lång slang, de fick lyfta karossen från ramen för att komma åt, 15 timmars arbete !!!J JohanLun skrev:
Att det kan vara trångt i en liten Fiat kan man förstå, men i en bil av RAMs storlek borde man kunna stå bredvid motorn och skruva.
Blir väl så bär de försöker få Diesel rena, massa krimskrams hängs på motorn. Gissar på att det var en VM motori motor (V6a som inte Chrysler tagit fram)Isakare skrev: