16 745 läst · 44 svar
17k läst
44 svar
Vedeldad bastu på släp
Exaktomundo! Relax + Party-saunaS Simno skrev:
Lite svårt att uppskatta vikten, men jag vet att en färdig planktimmerstomme i samma storlek väger ungefär ett ton. Jag ligger betydligt längre under det. Beräknar att ytterpanelen väger ca 150kg, regelverket var inte heller överdrivet tungt, en 45x70-regel väger ca 1,4 kg per meter.
taket blir ytpapp så ca 20 kg.
Det som kvarstår är innerpanel, bastuaggregat(med sten), fönster, dörr, bänkar.
Gissar på att jag hamnar på runt 500 kg, vilket är maxlasten. men vore helt klart intressant att väga sen när det är klart.
Om man avregistrerar släpet så att det inte längre är ett släp, utan ett LGF-eterfordon så måste jag också steloperera axeln. Närmare efterforskning krävs.. Men kommer troligtvis inte rulla runt det så mycket.
Var i landet håller du till?P proxi skrev:Exaktomundo! Relax + Party-sauna
Lite svårt att uppskatta vikten, men jag vet att en färdig planktimmerstomme i samma storlek väger ungefär ett ton. Jag ligger betydligt längre under det. Beräknar att ytterpanelen väger ca 150kg, regelverket var inte heller överdrivet tungt, en 45x70-regel väger ca 1,4 kg per meter.
taket blir ytpapp så ca 20 kg.
Det som kvarstår är innerpanel, bastuaggregat(med sten), fönster, dörr, bänkar.
Gissar på att jag hamnar på runt 500 kg, vilket är maxlasten. men vore helt klart intressant att väga sen när det är klart.
Om man avregistrerar släpet så att det inte längre är ett släp, utan ett LGF-eterfordon så måste jag också steloperera axeln. Närmare efterforskning krävs.. Men kommer troligtvis inte rulla runt det så mycket.
Jag har tre rullar ytpapp som blev över från ett friggebodsbygge. Tänkte sälja det till ca 50% av vad byggmax tar. Hämtas i Gävle
En sak till som ska man tänka på dör att få bra och täckande ånga.P proxi skrev:Håller på och ritar lite i sketchup..
[bild]
All input uppskattas!
Blir förresten vanlig örnpapp och sedan rockwool som isolering, 70mm i vägg, 90 i tak. spikläkt så det blir luftspalt bakom panelen och även luftspalt i taket. planen är att få de delarna helt klara nu i helgen!
Frugan påstod att jag hade oklara motiv med modellerna i bilden, men det var den enda sittande badklädersmodellen jag hittade
Laven i hellhet skulle vara placerat 15-20 cm högre, annars har man kalla fötterna även huvud svetsar.
Faktisk nästan alltid är sitplatser i Svenskbyggt bastu för nära golvet.
Det finn en gammal finsk bastubyggarens regel.Stennivä på agregar ska vara på samma eller jägre nivå som fötter, inte över fötter
Så är det.
S Stuff skrev:Med så många gäster lär du nog börja räkan på om släpvagnens axel räcker till
Men du ska väl också ha nån form av stödben ala´ husvagn för att få allt stabilt och i våg?
Var hamnar dörren? Hur har du tänkt göra med insteget? En liten trappa? Hade vart coolt med en stor vindbrygga som fälls ner och blir en trall utanför
Det var ruskigt hyggligt. Ska lägga taket imorgon kväll och bor på Södertörn, så blir tyvärr svårt att få ihop det. Tackar och bockar för erbjudandet!S Stuff skrev:
Helt rätt gällande lavhöjd, jag hade helst velat gå lite högre men bygget är redan lite väl högt. Satsar på att hamna i mitten/övre delen av aggregatet med fötterna med 110cm från tak ner till övre lav. Ett lgf-efterfordon får inte vara högre än 260cmJoukore skrev:En sak till som ska man tänka på dör att få bra och täckande ånga.
Laven i hellhet skulle vara placerat 15-20 cm högre, annars har man kalla fötterna även huvud svetsar.
Faktisk nästan alltid är sitplatser i Svenskbyggt bastu för nära golvet.
Det finn en gammal finsk bastubyggarens regel.Stennivä på agregar ska vara på samma eller jägre nivå som fötter, inte över fötter
Så är det.
Redigerat:
Men en gubbe med ölglaset i hand hittade du utan problem 🍻😎P proxi skrev:
Går det igenom besiktningen som obromsat 80-släp? Tycker din viktberäkning ser lite optimistisk ut, många vikter små blir en stor vikt i slutändan 🤔P proxi skrev:
Glöm inte golvet, innerväggar, bastulavar, bastuaggregatet, skorstenen, takpanelen, dörr, knutar, vindskivor mm mm mm ...
Vet inte om det finns några regler på utstickande last åt sidorna (dvs ditt tak), men om du vill spara vikt så korta ner taksprånget så mycket som möjligt. Och som redan föreslagits, kör med stålreglar istället, mycket lättare
Redigerat:
Du har förmodligen rätt gällande vikten, men jag väljer att hålla det lite optimistiskt 😅Mats-S skrev:Men en gubbe med ölglaset i hand hittade du utan problem 🍻😎
Går det igenom besiktningen som obromsat 80-släp? Tycker din viktberäkning ser lite optimistisk ut, många vikter små blir en stor vikt i slutändan 🤔
Glöm inte golvet, innerväggar, bastulavar, bastuaggregatet, skorstenen, takpanelen, dörr, knutar, vindskivor mm mm mm ...
Vet inte om det finns några regler på utstickande last åt sidorna (dvs ditt tak), men om du vill spara vikt så korta ner taksprånget så mycket som möjligt. Och som redan föreslagits, kör med stålreglar istället, mycket lättare
Tanken är alltså inte att använda släpet som ett släp, utan from nu är det ett LGF-efterfordon. Kommer avregistrera det troligtvis. Det både är ett släp och inte, Schrödingers katt osv 🧐
Men om det hela blir lyckat kanske man gör ett till släp vid tillfälle tänker ett tiny house på boogie-släp vore rätt häftigt tex. Som koncept kan det nog tilltala en del.
Ikväll la jag på taket, kortade faktiskt ner takutsprånget, tycker det blev bra! I helgen blir det fler bilder
Detta från Polisen Kalmar fb sidaP proxi skrev:Exaktomundo! Relax + Party-sauna
Lite svårt att uppskatta vikten, men jag vet att en färdig planktimmerstomme i samma storlek väger ungefär ett ton. Jag ligger betydligt längre under det. Beräknar att ytterpanelen väger ca 150kg, regelverket var inte heller överdrivet tungt, en 45x70-regel väger ca 1,4 kg per meter.
taket blir ytpapp så ca 20 kg.
Det som kvarstår är innerpanel, bastuaggregat(med sten), fönster, dörr, bänkar.
Gissar på att jag hamnar på runt 500 kg, vilket är maxlasten. men vore helt klart intressant att väga sen när det är klart.
Om man avregistrerar släpet så att det inte längre är ett släp, utan ett LGF-eterfordon så måste jag också steloperera axeln. Närmare efterforskning krävs.. Men kommer troligtvis inte rulla runt det så mycket.
EFTERFORDON-SLÄPFORDON vad gäller?
Idag har vi stoppat en släpvagn som man avsåg att lasta gods i (uppsamling av löv), försedd med LGF-skylt, där man hävdar att detta är ett efterfordon.
Vid ägande av ett klassat efterfordon behöver detta inte inregistreras hos Transportstyrelsen och därför finns det inget krav på registreringsskylt samt att det är skatte-samt besiktningsbefriat.
En del tror då att det räcker med att ”hänga på” en LGF-skylt på ett REGISTRERINGSPLIKTIGT släpfordon, så slipper man dessa krav. Vi vill i och med detta upplysa om vad som gäller avseende efterfordon:
-Det är INTE tillåtet att avregistrera, ta bort registreringsskylten på sin släpvagn, sätta på en LGF-skylt och använda som efterfordon istället om släpet är avsett att användas för transport av gods (undantag båtsläp).
-Du får INTE köra med efterfordon på motortrafikled eller motorväg. För att få köra där krävs att fordonet är konstruerat för att köras i minst 40 km/tim och också får köras i den hastigheten.
De böter som kan bli aktuella är följande:
Registreringsskylt saknas (2500
Körning med otillåtet fordon på motorväg/motortrafikled (2000
Fordon brukats trots körförbud (1500
Avställt fordon brukats (1200
Fordon brukats utan att fordonsskatten varit betald. (1000.
Tänk på detta i fortsättningen när ni kopplar något till er personbil/lastbil.
Och tänk också på att högsta tillåtna hastighet är 30 km/h på ett efterfordon!
Ha en fin dag!
Önskar
Fredrik och Christer
Tack för infoSören Hesselmark skrev:Detta från Polisen Kalmar fb sida
EFTERFORDON-SLÄPFORDON vad gäller?
Idag har vi stoppat en släpvagn som man avsåg att lasta gods i (uppsamling av löv), försedd med LGF-skylt, där man hävdar att detta är ett efterfordon.
Vid ägande av ett klassat efterfordon behöver detta inte inregistreras hos Transportstyrelsen och därför finns det inget krav på registreringsskylt samt att det är skatte-samt besiktningsbefriat.
En del tror då att det räcker med att ”hänga på” en LGF-skylt på ett REGISTRERINGSPLIKTIGT släpfordon, så slipper man dessa krav. Vi vill i och med detta upplysa om vad som gäller avseende efterfordon:
-Det är INTE tillåtet att avregistrera, ta bort registreringsskylten på sin släpvagn, sätta på en LGF-skylt och använda som efterfordon istället om släpet är avsett att användas för transport av gods (undantag båtsläp).
-Du får INTE köra med efterfordon på motortrafikled eller motorväg. För att få köra där krävs att fordonet är konstruerat för att köras i minst 40 km/tim och också får köras i den hastigheten.
De böter som kan bli aktuella är följande:
Registreringsskylt saknas (2500
Körning med otillåtet fordon på motorväg/motortrafikled (2000
Fordon brukats trots körförbud (1500
Avställt fordon brukats (1200
Fordon brukats utan att fordonsskatten varit betald. (1000.
Tänk på detta i fortsättningen när ni kopplar något till er personbil/lastbil.
Och tänk också på att högsta tillåtna hastighet är 30 km/h på ett efterfordon!
Ha en fin dag!
Önskar
Fredrik och Christer
Detta är inget släp längre, jag har byggt om det till ett LGF-efterfordon. Kommer alltså inte att vara ett släp där jag fraktar saker på, utan en bastu på hjul.
Trevlig kväll! 🍺
Idag fortsatte jag med panelen, fönstret sattes in, och vindskivorna är uppe!
Väldigt nöjd med fönstret, treglas 190x60 för 1200 på blocket.. ett kap.
Endast ingången som kvarstår nu.
Gäller att kriga på nu, idag kom första snön..
Väldigt nöjd med fönstret, treglas 190x60 för 1200 på blocket.. ett kap.
Endast ingången som kvarstår nu.
Gäller att kriga på nu, idag kom första snön..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: