M MrWIB skrev:
Så byt ut dina altandörrar asap om de är gamla/oisolerade, till och med fönster kanske kan vara värt att byta (det är ju inte det så ofta annars, men här har ni ett ganska stort värmetapp någonstans).
Vill man inte "förstöra" huset genom att byta original dörrar och fönster så går det ju som tidigare sagts att byta den inre rutan till isolerglas, sätta en extra ruta (eller plastfilm som jag inte sett tidigare, även om det verkar vara lite av en temporär lösning?) och dörrar är det ju draperier eller extradörrar. Ev kan man ju låta modifiera dörrar.

Glasverandor var nog tänkta att vara kalla, eller en buffertzon. Har man öppet in till dem så drar det ju kallt. Hos oss har de "byggts om" så det inte är dörrar längre, då är det svårt att stänga om dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ett enkelt sätt kan vara att stänga alla innerdörrar hänga en termometer i varje rum och läsa av under dygnet!
Det kan ge en inblick i var största värmeförlusten är!
 
Ett sätt att isolera i golvbjälklaget utan att behöva plocka upp det är att ta bort klädselbräderna på utsidan och sticka in en slang i bjälklaget. Sedan blåser du in lösisolering (gullfiber, ull eller återvunna tidningar, allt efter tycke och smak).
Det blir bäst ute vid väggen och sämre i mitteln, men å andra sidan finns det mest kalluft vid väggen, inte mitt under huset.
Gjorde stor skillnad på våra dragiga golv.

Fönsterremsor https://www.qvesarum.se/produkter/f...m=4577060753532428&utm_content=Alla produkter kan göra stor skillnad om fönstren är dragiga och är snabba och billiga att installera.

Innerdörrar och innerfönster är bra, men behöver specialbyggas av snickare - dyrt och tar tid.
Lämpligtvis sätter man energiglas i dem. Kan kombineras med fönsterremsor för dubbel effekt.

Men, för sjutton, borra inga nya borrhål eller installera nya värmepumpar innan du har tagit reda på vart värmen försvinner och pluggat åtminstone de största tjuvarna. Vansinne för både ekonomi och miljö.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag saknar pannrummet som fanns förut. Där kunde man sitta och mysa om det blev kallt inne i huset.
 
Mats-S
N nilu skrev:
Jag saknar pannrummet som fanns förut. Där kunde man sitta och mysa om det blev kallt inne i huset.
Glöm inte doften av tjock rå brännolja ;-)
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Elementen ska vara ca 5 grader svalare i botten än i toppen, är det kallare än så så utnyttjas inte eementen som det är tänkt. för 18 år sedan dimensionerade man värmepumpar så de klarade huset vid 0 gr. och sedan lät man elpatron stötta med resten. Då värmer värmepumpen 85 % av energibehovet. nu med dagens elpriser går man mer mot full energitäckning. Det skulle kunna vara så att en elpatron har slutat fungera. Inte helt enkelt att kolla utan mätverktyg, man kan kanske se på elmätaren vilken momentaneffekt huset har, och uppskatta vad som är kompressorns effekt. Finns det en display på pumpen som säger något?
 
P Plutus skrev:
för 18 år sedan dimensionerade man värmepumpar så de klarade huset vid 0 gr. och sedan lät man elpatron stötta med resten.
Den där regeln måste väl ändå vara aningen anpassad beroende på om huset står i Ystad eller Pajala?
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Mycket fönster på burspråk, svårt att hålla värmen då. Sätt upp tjocka gardiner framför. Byta ut dem mot 3glas fönster är nog ingen dum ide
 
J JohanLun skrev:
Glasverandor var nog tänkta att vara kalla, eller en buffertzon. Har man öppet in till dem så drar det ju kallt. Hos oss har de "byggts om" så det inte är dörrar längre, då är det svårt att stänga om dem.
Morsan har en sån glasveranda med 1-glas fönster. Huset är byggt 1912.
Dörrarna in är också bara 1-glas(spegel).
Vi har fixat en kassett fylld med Rockwool som passar precis i dörrkarmen från insidan, med tätningslist runt kassetten, så att man klämmer in den i dörrhålet.
Gör ett smärre underverk för värmekomforten den kalla tiden av året.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Varför inte. Bryt loss fodret försiktigt, dreva ordentligt och spika sedan fast det igen. Måla vid behov. Tar inte många minuter.
Haha jo om man aldrig gjort det så tar det nog tid. Och det är inte så lockande att stå ute i kylan och jobba nu.
 
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Haha jo om man aldrig gjort det så tar det nog tid. Och det är inte så lockande att stå ute i kylan och jobba nu.
Typiskt sådant jobb som man sparar till sommaren ;-)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Typiskt sådant jobb som man sparar till sommaren ;-)
..och då har man glömt bort det tills hösten kommer..😉
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
Man drevar från insidan, det var ju iofs kallt där med, därav tråden men 14 grader är väl helt ok när man ska arbeta 😊. Ta loss en av listerna på ett undanskymt ställe så vet du antagligen hur det ser ut på resterande också. Varje enkel åtgärd ger ju ett lite bättre klimat inne och mer kunskap om var du ska lägga fokus
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
eller isolerande rullgardiner (hjälper ju bara på natten förstås )
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
Flera har redan sagt gardiner och draperier och det gör faktiskt väldigt stor skillnad, likaså rullgardiner. Jag har låtit sy upp draperier av tjockt möbeltyg till ytterdörren men har även ett överkast av indisk bomull som jag satt vid sovrumsdörren då jag tycker om att ha kallt i sovrummet men vill att djuren ska kunna komma och gå som de vill så ingen stängd dörr. Köp ett överkast och häng upp, eller ett par filtar. Stor skillnad till liten slant.

Jag har satt upp de här skenorna och det fungerar utmärkt. https://www.ikea.com/se/sv/p/vidga-gardinskensset-1-spar-vit-s49428232/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.