Tjocka mattor på de golv som är kallast hjälper nog lite...Men är golven så kalla att det är ett problem överlag, så måste man nog ta till större åtgärder. Men det är jag inte byxad att råda dig till hur man gör. Antar att man måste in under golven och isolera på nått sätt.
 
  • Gilla
mittgamlahus1918
  • Laddar…
Med det hålet så är det säkert en 7 kW VP du har hålet ger då ca 35 W per meter, kan vara en 9 med, men då är hålet lite för litet blir då ca 42 W per meter. Då finns en risk att hålet hamnar långt ner på minussidan och anta en stor risk för att det fryser dom första 15 metrarna. längre ner är det varmare. Det blir då en sämre verkningsgrad på VP och den orkar inte lyfta tempen som sig bör. Därav går patronen in.
Det är det som i gamla dagar, då skulle en VP ta ca 80 % av behovet och patron hjälpa till. Ska det bli något så måste det till ett hål till på ca 150 meter och en större VP för att klara huset, när det blir kallt - 15 till -20.
Vet du hur det är kopplat, direkt ut till huset från VP eller som man gjorde förr. Då kopplades VP in på returen med påstick 1 meter från varandra. då måste pumpen i VP ha ett större flöde än pumpen ut till systemet ( huset ) annars bleb det kortslutning och VP gav inget. Många saker att fundera på för dig, för att få varmt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med det hålet så är det säkert en 7 kW VP du har hålet ger då ca 35 W per meter, kan vara en 9 med, men då är hålet lite för litet blir då ca 42 W per meter. Då finns en risk att hålet hamnar långt ner på minussidan och anta en stor risk för att det fryser dom första 15 metrarna. längre ner är det varmare. Det blir då en sämre verkningsgrad på VP och den orkar inte lyfta tempen som sig bör. Därav går patronen in.
Det är det som i gamla dagar, då skulle en VP ta ca 80 % av behovet och patron hjälpa till. Ska det bli något så måste det till ett hål till på ca 150 meter och en större VP för att klara huset, när det blir kallt - 15 till -20.
Vet du hur det är kopplat, direkt ut till huset från VP eller som man gjorde förr. Då kopplades VP in på returen med påstick 1 meter från varandra. då måste pumpen i VP ha ett större flöde än pumpen ut till systemet ( huset ) annars bleb det kortslutning och VP gav inget. Många saker att fundera på för dig, för att få varmt.
Ja herregud! Det där var svåra frågor som jag inte har en aning om. Det är mycket att lära sig om huset... Går det att avgöra hur det är kopplat genom att titta på det?
Förstår inte, varför fryser det första 15 m?
Du menar att jag behöver ytterligare ett hål? Men räcker det inte att elpatron går in vid behov?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tjocka mattor på de golv som är kallast hjälper nog lite...Men är golven så kalla att det är ett problem överlag, så måste man nog ta till större åtgärder. Men det är jag inte byxad att råda dig till hur man gör. Antar att man måste in under golven och isolera på nått sätt.
Antar också det tyvärr 😬
 
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Antar också det tyvärr 😬
Har du källare i huset? Eller är det torpargrund?
Om du har källare, borde det vara enklare att isolera golven underifrån tänker jag.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Har du källare i huset? Eller är det torpargrund?
Om du har källare, borde det vara enklare att isolera golven underifrån tänker jag.
Jag har källare under en liten del av huset, där pannan står. Den nås utifrån. Resten är torpargrund som är igensatt utan några hål att krypa in.
 
Går det inte att ordna en inspektionlucka?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Jag har källare under en liten del av huset, där pannan står. Den nås utifrån. Resten är torpargrund som är igensatt utan några hål att krypa in.
Ja, då faller ju ide'n med att kunna isolera underifrån på ett skapligt smidigt vis :(
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, då faller ju ide'n med att kunna isolera underifrån på ett skapligt smidigt vis :(
Yes!
 
E Eld skrev:
Går det inte att ordna en inspektionlucka?
Inget är väl omöjligt men vissa saker är svårare än andra. Är nog därför ingen gjort det. Besiktningsmannen säger varje gång att det vore bra men ingen gör det. Han har besiktigat huset 3 gånger nu 😊
 
Det BEHÖVER inte vara svårt eller lämna spår att lyfta ett golv.

Däremot är det väl ett projekt man ska ta över lite tid. Ett rum i taget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det BEHÖVER inte vara svårt eller lämna spår att lyfta ett golv.

Däremot är det väl ett projekt man ska ta över lite tid. Ett rum i taget.
Okej! Ja jag har aldrig gjort det och har ingen aning hur svårt det är. Känns som ett sommarjobb i så fall. Kan säkert googla mig till hur man gör 😊 och kolla upp vilka gamla metoder som finns för isolering av golv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jepp det går att se lite hur VP är kopplar på systemet. Du vet nog var framledning och returledning går ut till huset. Med äldre inkoppling så kopplades VP in på returröret med ca ca 1 meters mellanrum. Där var den lägsta tempen som VP jobbade mot och var mest effektiv med låg temp som är bra för en VP och patron efter som spets. Din kan vara kopplad så den sitter på framledningen och ska värma på direkt det som går ut. Det med hålet måste vara i paritet med vad VP kan ge och hämta värme från hålet. Är det då så att hålet ligger på gränsen, så kyls det ner ordentligt. Med många minusgrader på brain ( KB ) så kan det bli så kallt i början på hålet att det fryser dom första ca 15 meter. Blir det så kalltså tappar VP effekten och ger mindre värme. Vet du vad du har för temp på KB. det går bar att få en hum on det ned en vanlig ute/innetermometer för en hundring. Bra med 2 st, en på in och en på ut, då först kan du se vad du får från hålet. Mät gärna vad som kommer före och efter kompressorn och före patronen. Det enda rätta är att mäta temperaturerna, för att kunna få något i huvudet om hur VP kan arbeta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu spånar jag rätt friskt här, men kan man isolera golven ovanifrån? Med typ cellplastskivor? Fast då förvsinner ju nuvarande (plank) golv, och man får lägga nått nytt golv över...kanske inte så kul.
 
Får man upp första plankan kan man om man har tur lyfta och dra ut spikar, gammal smidd spik brukar inte sitta hårt. Men rätt teknik och verktyg är nödvändigt!

Annars kan man såga av spiken med tigersåg så riskerar man inte bryta sönder något.

Sen fylla med spån eller nåt annat material, linisolering eller liknande...

Finns gott om info hur göra. Men riktigt, gör i sommar i lugn och ro...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.