U
Jag skulle inte sätta isolerglas i de gamla fönstren.
Däremot glasa om innerbågen med 4mm energiglas gör stor skillnad och byta tätningslister på fönster och dörrar. Men byta glas i fönstren görs ju inte på en helg direkt.

Sen att täta där det drar kall luft, vindpappa bakom panelen osv. Vinddrag är största problemet i gamla hus.

Jag bor i ett hus från 1847 och har förbrukning på ca 7500kwh per år med en temperatur på 21C inomhus. Isolera vind/snedtak och byta glas i fönstren har gjort största skillnaden på komforten. Då har jag fönsterbåge och karm från 20-talet. LVVP med framledningstemperatur på 45 grader vid -15C ute.

För din del för att gå komfort kortsiktigt är det vedelda de rum du är i (om det finns kamin/eldstad) eller elradiatorer. Och sen långsiktigt kolla om isoleringen sjunkit under golv, isolera vind och glasa om innerbågen med energiglas.
Vinningen med LLVP när det är -20 är väll disskuterbart om det är värt det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Nya 3-glasfönster gör naturligtvis mycket. Men i ditt fall tror jag att det är bortkastat till en början. Sålänge ett hus är tätt, går det att få upp värmen. Dålig isolering gör dock att värmen försvinner fort. (Detta gäller förenklat sett, utan ytterligheter.)
Sålänge det inte "blåser" rakt in vid dina fönster, så är det något annat som är fel, som nya fönster inte avhjälper.
Det jan vara några/alla golv som nästan saknar isolering. Det kan saknas drevning runt alla dörrar och fönster.
Fönster är en stor investering att byta. Man kan spara några kronor i uppvärmningskostnad. Men det gör inte sådana underverk som behövs hos dig.
 
Vi hade en liknande sekelskifteshus som också var kallt. Egentligen inte konstigt med tanke på att det var en hel del enkelglasade fönster. Jag filmade med värmekamera och hittade ett antal ställen där det tydligt var problem med luftläckage. Runt ytterdörrar, luftventiler, vissa hörn osv. Relativt enkelt att åtgärda med fogskum. Fönstren med enkelglas löstes med att sätta en isolerglaskasett i glaslister innanför, precis som gamla innanglas. Kanske inte vackert, men det syns inte så förfärligt mycket när det väl är på plats. Energiglas i de gamla bågarna hade varit snyggare men inte fullt så energieffektivt. Och mer jobb.
För mig var värmekameran ovärderlig. Det hade varit omöjligt att hitta dessa problemplatserna annars.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Finns nog många saker att kolla upp: Element under fönster minskar kallras - golven kommer bli väldigt kalla annars. Särskilt om det är äldre 2-glas fönster.
Äldre fönster går att komplettera med isoleruta innaför utan att man förstör utseendet (vi gjorde det precis i vårt 70tals hus)

Värmesystemet behöver kanske ses över - någon nämnde framledningstemperatur - kan vara läge att ta in en VVS-konsult som kollar över helheten.

Isolering: Hur är tak/vind isolerad ?
Väggarna: Kanske är isolerade med kutterspån - som kan ha sjunkit ihop under åren. En IR-kamera kanske kan hjälpa till att hitta stora värmeläckor (torde en VVS konsult också kunna hjälpa till med)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det -20 grader ute får du inget bra COP-värde på en bergvärmepump. Kan du se ifall elpatronen har kickat in för att hjälpa till? Vad har du för temperatur på framledningen? För att värme ett hus i kallt klimat krävs 70-85 W/kvm. Ett äldre element kan ge 70-80 watt per kvm. Här kan du se vad klassiska sektionsraditorer kan ge: https://www.rinkabyror.se/artikel/sektionsradiator-110-600x1000-20-sekt-/

Antagligen så är det inte tillräckligt med element för att värma upp huset.

Sen är det sannolikt också dåligt isolerat. Hur är det med vinden, har den blivit tilläggsisolerad?
 
  • Gilla
mittgamlahus1918
  • Laddar…
En luft-luft värmepump gör inte mycket nytta vid -20.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 4 till
  • Laddar…
Jag hade faktiskt ungefär samma problem när jag köpte mitt hus för drygt 20 år sedan. Jag tätade fönster och dörrar. Sprutisolerade vinden, samt lite annat. Huset är byggt i slutet på 1800-talet men totalreniverades i början av 40-talet. Inget hjälpte.
Först ett par år senare skulle jag slipa golvet i en liten tillbyggnad, som vara var 10-15 år gammal. Jag lyfte på ett par brädor som var skadade. Därunder hittade jag ca 50cm, alltså nästan en halvmeter med isolering. Dock med upp till 10cm springor mellan isolering och reglar, här och var.
Efter att detta åtgärdats vart huset plötsligt beboeligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Gamla fina fönster av hög kvalité ska man inte byta mot nya. Här är en bra artikel om den saken:
[länk]
Precis, jag skulle aldrig komma på tanken!
 
  • Gilla
  • Älska
ikstedt och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Gamla fina fönster av hög kvalité ska man inte byta mot nya. Här är en bra artikel om den saken:
[länk]
Håller med! Med tätningslister och ev genom att byta en av rutorna till energiglas så får man tillräckligt bra prestanda för att undvika byte till nytillverkat!

Bevara dina fina fösnter!

Fundera på om du kan hänga ett tjockt draperi på de kallaste dörrarna som du drar för när det är väldigt kallt ute...

Ligger huset i norrland, då det redan är -20 ute?
 
  • Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
T teo77 skrev:
Är det -20 grader ute får du inget bra COP-värde på en bergvärmepump. Kan du se ifall elpatronen har kickat in för att hjälpa till? Vad har du för temperatur på framledningen? För att värme ett hus i kallt klimat krävs 70-85 W/kvm. Ett äldre element kan ge 70-80 watt per kvm. Här kan du se vad klassiska sektionsraditorer kan ge: [länk]

Antagligen så är det inte tillräckligt med element för att värma upp huset.

Sen är det sannolikt också dåligt isolerat. Hur är det med vinden, har den blivit tilläggsisolerad?
Jomen bergvärme står sig ju bra även när det är kallt ute, nere i berget är det ju fortfarande varmt.
Det är luftvärme som funkar sämre när det är kallt ute.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Här kommer ett klargörande. Jag har bott i huset 2 månader. Jag älskar sekelskiftesstilen och tänker inte göra någon åverkan på det, som att byta fönster.

Jag tog hit rörfirman som installerat värmepumpen när jag nyss flyttat in. Han checkade av allt och kollade hur den mår. Och trots sin ålder mår den bra. Han sa inget om dimensionen på elementen men jag ska ringa och höra med honom.

Huset är byggt 1918 och ligger på landet utanför Sundsvall och vi har sällan så kallt som -20. Kanske någon- några veckor i januari. Så detta är väldigt ovanligt.

När jag hade 14 grader på nedervåningen hade det varit minst -25 på natten. Nu är det 0 gradigt ute och 19,5 på väggen vid ytterdörren. Helt okej! Även -10 funkar.

En massa av era frågor har jag inget svar på men ska försöka ta reda på det. Har inte hunnit komma iordning efter flytten förrän vintern dundrade in.

Det skulle säkert behövas tilläggsisolering i golvet men...
Jag är inte så sugen på att bryta upp mitt fina trägolv och det går inte att komma åt underifrån då det inte finns någon lucka till krypgrunden. Så detta problem vet jag inte hur jag ska lösa. Kanske fler trasmattor 😉

Jag vill inte heller använda fogskum och liknande som är väldigt giftigt. Tänker ta bort plastfärgen från fasaden till sommaren och måla med linoljefärg.
Det är tyvärr isolerat med gullfiber, tyvärr för att mössen älskar det...

Jag överväger att köpa isolerglas från stocksundet, man sätter en tunn plast mellan inner- och ytterfönster för att skapa ytterligare en luftspalt. Någon som testat detta?

Jag funderar också på om det går att sätta dit inre dörrar till ytterdörrarna, eller om det blir för trångt. Vart får man i så fall tag på passande dörrar? Någon som vet?
Ytterdörrarna går tyvärr inte att öppna upp och isolera inuti.

Vad gäller eldstäder finns tyvärr ingen nere (då hade problemet varit löst). Det har funnits i matsalen vilket syns på plåten som ligger där. Troligen fler. Har en kamin på övervåningen men det hjälper inte nedervåningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Om klimatet är ok genrellt utom ngn enstaka köldknäpp så kanske tjocka gardiner för fönster och eller dörr kan vara ngt
 
  • Gilla
hansan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.