Jag har en ganska nyss inkopplad luftvärmepump. Elanslutningen lämnar dock en del estitiskt att önska. Frågan är om det är okej att klippa några meter på kabeln och sätta en lampkontakt istället. Så att man kan koppla in den i lamputtaget intill?
 
Lamputtag? Dom brukar bara vara gjorda för 6 A och sen vill man ju inte att värmepumpen ska stanna när man släcker lampan...
Bilder?
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Ett lamputtag är väl endast för max 6 A belastning så det känns som en mindre bra lösning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Inomhus vy mot ett fönster, luftkonditionering ovan, träd utanför, orange fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Det där uttaget är inte gjort för så hög belastning. Enklast är väl att bara klamra fast kabeln längs listen?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lamputtag? Dom brukar bara vara gjorda för 6 A och sen vill man ju inte att värmepumpen ska stanna när man
Glömde bildem😀.
Vad gäller strömbrytaren har jag redan tänkt på det, och det är inget problem.
Jag misstänkte att det kunde vara något, då jag aldrig sett en större förbrukare på ett lamputtag. Samtidigt är det ju framdraget 1,5mm2-kablar avsäkrat på 10A. Därför "borde" det ju fungera.
 
useless useless skrev:
Det där uttaget är inte gjort för så hög belastning. Enklast är väl att bara klamra fast kabeln längs listen?
Det svåra är att få det snyggt snett nedanför fönstret.
Men det måste väl vara okej att bara byta uttaget mot ett vanlig enkeluttag. Eller är det något som hindrar det?
 
Byta uttaget till ett vanligt jordat schuko ?
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Byta uttaget till ett vanligt jordat schuko ?
Ja, det skulle funka, om det är tillåtet.
 
Så länge kablar och annat klarar belastningen så går det att byta lamputtaget mot ett vanligt vägguttag. Men varför valde ni inte att ansluta strömmen direkt till utedelen istället?
 
  • Gilla
Oldelfato och 3 till
  • Laddar…
tommib
Är det vi ser verkligen en färdigställd installation? Jag frågar som useless, varför inte bara koppla till utedelen? Det normala är att dra fram en egen grupp för en LLVP.
 
useless useless skrev:
Så länge kablar och annat klarar belastningen så går det att byta lamputtaget mot ett vanligt vägguttag. Men varför valde ni inte att ansluta strömmen direkt till utedelen istället?
Därför att utedelen inte har någon egen anslutning.
 
A AG A skrev:
Ja, det skulle funka, om det är tillåtet.
Om du ringer en elektriker kan dom göra det realtivt lätt - och mäta upp och ev koppla förbi omkopplare...
Du får inte själv göra en sådan förändring
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Många av LLVP har inkommande el i inedelen och ut går en 5-ledare som ger 23 V ut samt 2 st styrledningar, så att då dra ut en extra matning och var ska den kopplas in är en bra fråga. Finns ingen plint för den.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du ringer en elektriker kan dom göra det realtivt lätt - och mäta upp och ev koppla förbi omkopplare...
Du får inte själv göra en sådan förändring
Får jag inte byta lamputtaget mot ett vanligt Schuko. Korta av kabeln och ansluta den där istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.