61 924 läst · 179 svar
62k läst
179 svar
Tillbaka till rötterna
En uppdatering från tomten:
2019 April
2023 Maj
Vill inte tänka på hur många timmars jobb det där är.
Och det där är bara basen för alla framtida projekt
2019 April
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2023 Maj
Logga in
Skapa konto
Vill inte tänka på hur många timmars jobb det där är.
Och det där är bara basen för alla framtida projekt
Redigerat:
Ser att du varit tvungen att sälja bilen, förstår att det är en ekonomisk fråga. För vem har egentligen råd att ha bil om man ska ha råd att renovera. Bara motorsågsbränslet måste ha uppgått till en mindre förmögenhet!Appendix skrev:
-Snyggt jobbat!
nya bilen är svart och det är galet mycket pollen så den får vara i garaget.... Har ett sånt där konstigt garage som rymmer en bil med.... strange, I knowmr.Ola skrev:
Måste faktiskt säga att tomt och trädgård har varit en bra avkoppling. Renovering av byggnader har ju en annan deadline ofta. Medans utomhus kan man vara mer styrd av humör och väder. Det har varit mycket mer lustfyllt att gå ut när det är sol och kötta på ett par timmar med nått projekt. Ha naturen, grönskan och fågeljävlarna som sällskap
Miniprojekt att ta hand om dörrar och fönster i snickarboden.
Skillnad med lite färg (eller ok. Alla fönster i sydläge fick nästan kittas om helt)
Före (fösnter skymptas till höger)
Efter
Skillnad med lite färg (eller ok. Alla fönster i sydläge fick nästan kittas om helt)
Före (fösnter skymptas till höger)
Logga in
Skapa konto
Efter
Logga in
Skapa konto
Och så var det dags för takbyte....
Före:
Och efter:
Inte gjort själv utan det här har proffs fått ta hand om med ordentliga ställningar. Slutarbetet gjordes med minusgrader och en del is. Då var alla som var uppe på taket försedda med sele och hjälm
Och även ställningsmontörerna hade sele och hjälm.
Jag betalar hellre lite mer än att nån ska dö eller skadas när de gör jobb hos mig.
Gamla taket var i bättre skick än förväntat med tanke på alla genvägarna man hade tagit när huset byggdes. Generellt 20% av de skruvar som man bör använda. Ingen läkt utan plåten direkt på pappen. Ändå var det väldigt få fuktgenomslag och främst där det saknats vindskivor.
Dvs.... Hade man gjort rätt när huset byggdes hade taket hållt minst 20 år till.
Dyraste projektet på huset men värt varenda krona. Och estetiskt en helt enorm skillnad.
To be continued....
Till våren kommer jag måla skorsstenen
Och kommande år blir det såklart fasadmålning.
Sen ska även resterande tak på fastigheten göras om.
Före:
Logga in
Skapa konto
Och efter:
Logga in
Skapa konto
Inte gjort själv utan det här har proffs fått ta hand om med ordentliga ställningar. Slutarbetet gjordes med minusgrader och en del is. Då var alla som var uppe på taket försedda med sele och hjälm
Och även ställningsmontörerna hade sele och hjälm.
Jag betalar hellre lite mer än att nån ska dö eller skadas när de gör jobb hos mig.
Gamla taket var i bättre skick än förväntat med tanke på alla genvägarna man hade tagit när huset byggdes. Generellt 20% av de skruvar som man bör använda. Ingen läkt utan plåten direkt på pappen. Ändå var det väldigt få fuktgenomslag och främst där det saknats vindskivor.
Dvs.... Hade man gjort rätt när huset byggdes hade taket hållt minst 20 år till.
Dyraste projektet på huset men värt varenda krona. Och estetiskt en helt enorm skillnad.
To be continued....
Till våren kommer jag måla skorsstenen
Och kommande år blir det såklart fasadmålning.
Sen ska även resterande tak på fastigheten göras om.
Och lite fler projektbilder från taket.
Före:
Pågående arbete:
Och slutresultatet.
BM villatak gjorde ett enormt bra jobb.
https://bmvillatak.se/
Före:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pågående arbete:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och slutresultatet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BM villatak gjorde ett enormt bra jobb.
https://bmvillatak.se/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Haha. Du är inte ofin. Mäklaren sa det när jag köpte "hade huset varit i lite andra färger hade det varit en halv miljon dyrare". Att måla om är nått jag längtat efter sen inflyttNötegårdsgubben skrev:
Planen är faktiskt svart med accent i trä. Det är ju en naturtomt så tror att färger som smälter in är mycket effektivare än grällt "herrgårdsgult". Har som tur är några hus öva på 😆
Vadå, gillar du inte gult och brunt? Det är ju senaste modet!Appendix skrev:Haha. Du är inte ofin. Mäklaren sa det när jag köpte "hade huset varit i lite andra färger hade det varit en halv miljon dyrare". Att måla om är nått jag längtat efter sen inflytt
Planen är faktiskt svart med accent i trä. Det är ju en naturtomt så tror att färger som smälter in är mycket effektivare än grällt "herrgårdsgult". Har som tur är några hus öva på 😆
Se bara här på nyaste huset ner i hamnen där jag bor:
Logga in
Skapa konto
Lite mer åt det senapsgula hållet visserligen, men snyggt är det inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Nu var det förvisso jag som började gnälla på färgen på TS hus, men jag måste ändå försvara färg på hus!
I en stad blir det mycket trevligare med variationen olikfärgade fasader ger. Såväl i stadskärnor som villaområden. När allt är vitt eller grått blir det tråkigt. Med det sagt förstår jag om man inte vill vara den som har ett gulbrunt eller rosa hus. På nu landet förstår jag om man tänker annorlunda, men alla röda hus med vita knutar står ju exempelvis ut mot bakgrunden.
Sorry för OT-rant.
I en stad blir det mycket trevligare med variationen olikfärgade fasader ger. Såväl i stadskärnor som villaområden. När allt är vitt eller grått blir det tråkigt. Med det sagt förstår jag om man inte vill vara den som har ett gulbrunt eller rosa hus. På nu landet förstår jag om man tänker annorlunda, men alla röda hus med vita knutar står ju exempelvis ut mot bakgrunden.
Sorry för OT-rant.
Medlem
· Stockholm
· 7 238 inlägg
Ser snyggt ut - får man fråga vad det kostade (är i takläggartankar inom ett par år själv) ?Appendix skrev:
Produkter som diskuteras i tråden