Försöker också backa in vid parkering, vet inte varför jag inte gör det när jag kör in bilen i garaget 🤔
Har förvisso laddluckan i nosen, så i vårt redan tajta garage hade jag fått ställa bilen ännu längre in.
 
Jag köpte en 10m kabel så nu kan jag stå var jag vill på uppfarten och ladda t.o.m på gatan fungerar om man har luckan på rätt sida..
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
på tal om små garage!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Bjober och 4 till
  • Laddar…
Hehe själv skulle man glömma dörren för att sedan inte ha någon dörr :D
 
Ingen risk att ta bilen för att åka 500m till affären där inte 😁
 
Troligtvis inte överensstämmande "helt" med verkligheten, men visar ändå på att det inte ännu är en helt mogen marknad för laddning vid längre resor.
Tycker man bilar och specifikt elbilar är lite "intressant" så är det inga problem men för många andra kan det vara ett större steg om man inte enbart laddar hemma.
Läs det som ett lite roligt kåseri, var i dagens tidning. (ska vara öppet utan abonnemang)
https://www.barometern.se/insandare/jag-kommer-fram-till-goteborg-efter-elva-timmar/
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Troligtvis inte överensstämmande "helt" med verkligheten, men visar ändå på att det inte ännu är en helt mogen marknad för laddning vid längre resor.
Tycker man bilar och specifikt elbilar är lite "intressant" så är det inga problem men för många andra kan det vara ett större steg om man inte enbart laddar hemma.
Läs det som ett lite roligt kåseri, var i dagens tidning. (ska vara öppet utan abonnemang)
[länk]
Imponerade att ha så dålig koll för att vara elbilsägare.

Lite som att en med förbränningsbil ska ut på långresa, men har bara med sig kontanter och vet inte vad de kör bensin, diesel eller etanol.

Men visst, laddvärlden har en bit kvar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja, vet man inte skillnaden på en destinationsladdare och en snabbladdare och vilken man ska använda när blir det såklart jobbigt. Lite trist att det där är den mediala bilden folk får, jag känner inte alls igen bilden från mitt eget elbilsägande. Det kräver en viss kunskap, men är inte mycket svårare än att man med sin fossilare behöver veta var man fyller på spolarvätska och och om man ska tanka diesel eller bensin.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Påminnelse om en gammal klasskompis som lånade föräldrarnas bil för.många år sen. Han behövde tanka bensin och körde till macken och fram till pumpen. Vi andra gick in och köpte en dricka och lite godis. När vi kom ut hade han fortfarande inte klurat ut hur man tankade... Vi fick visa honom. Hade han varit själv och om det varit en obemannad station (laddstationer får man nog se som obemannade) så undrar jag hur länge han hade stått...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Finns ju folk som lyckas tanka bensin i dieselbilen också en sådan resa tar nog längre tid och blir dyrare 😎
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Det man kan och har kunskap om är lätt. Idag behöver merparten dryga 90% bara kolla efter en mack och åka in och tanka med sitt vanliga bankkort i princip alltid utan väntetider, visst kan jag tanka med app även här men mera av en extrafunktion.

Så se det inte som negativt att det skrivs, utan kanske ha förståelse att det kan upplevas som otroligt krångligt. Ungefär som jag fortfarande får hjälpa bekanta/släktingar när de kör fast med sin IT-prylar och hemelektronik. Det jag ser som "busenkelt" är för dem nästan obegripligt när det inte fungerar.
Merparten kommer troligtvis ladda vid bostaden och vet precis hur man gör där.
Utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv är det helt normalt att vissa förändringar kan kräva generationer.

Är väl bra att belysa brister och krångel så det åtgärdas och utvecklas, eller?
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Finns ju folk som lyckas tanka bensin i dieselbilen också en sådan resa tar nog längre tid och blir dyrare 😎
Att man kan göra misstag med de 90% av bilarna som körs idag är väl ingen ursäkt för att dagens laddsystem kan göras bättre så att den dagen det är 90% elbilar är det mycket enklare att både ladda och betala., eller?😉
 
JanneJanne123
A AndersS skrev:
Den man kan och har kunskap om är lätt. Idag behöver merparten dryga 90% bara kolla efter en mack och åka in och tanka med sitt vanliga bankkort i princip alltid utan väntetider, visst kan jag tanka med app även här men mera av en extrafunktion.

Så se det inte som negativt att det skrivs, utan kanske ha förståelse att det kan upplevas som otroligt krångligt. Ungefär som jag fortfarande får hjälpa bekanta/släktingar när de kör fast med sin IT-prylar och hemelektronik. Det jag ser som "busenkelt" är för dem nästan obegripligt när det inte fungerar.
Merparten kommer troligtvis ladda vid bostaden och vet precis hur man gör där.
Utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv är det helt normalt att vissa förändringar kan kräva generationer.

Är väl bra att belysa brister och krångel så det åtgärdas och utvecklas, eller?
Absolut, mitt inlägg var ingen kritik mot dig eller mot personen som har skrivit kåseriet. Eller kanske lite mot personen när jag tänker på det, tycker ändå att man behöver ha ett visst eget ansvar när man gör ett så stort inköp som en bil som använder ett ”nytt” bränsle att man tar reda på hur det funkar. Hade jag tex köpt en biogasbil hade jag inte bara satt mig i bilen och kört iväg på en långresa utan att ta reda på var man kan fylla på gas och hur det fungerar.
 
  • Gilla
il_duce och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
A AndersS skrev:
Att man kan göra misstag med de 90% av bilarna som körs idag är väl ingen ursäkt för att dagens laddsystem kan göras bättre så att den dagen det är 90% elbilar är det mycket enklare att både ladda och betala., eller?😉
Hållet helt med om att det är ett otyg att man behöver så många appar, även om jag tycker att det har blivit bättre på senare tid.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tar det inte som kritik, men har fuskat lite med kunskap inom beteendevetenskap, även utbildning och med det perspektivet är det inte alls konstigt, brukar använda mig av några generella schablonvärden hur man ser på saker.
20 % väldigt enkelt
40 % enkelt
20 % krångligt men fixar det
20 % det är för krångligt
Ta nu inte siffrorna bokstavligt för allt, men kan ge en bild av hur vi uppfattar saker.
Så om 60% uppfattar något som enkelt, finns 40% som har annan åsikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.