1 470 304 läst · 24 286 svar
1470k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
100 mil vintertid, vore optimalt för mig som kör ganska mycket. Så säg 80 mil vid ”påfyllning” / snabbladdning men 100 mil efter destinationsladdning till fulltDrivisen skrev:
Om man får önska fritt även batterier man inte behöver tänka så mycket kring. Dvs regelbunden laddning till 100% eller komma hem med 2% kvar ska inte nämnvärt påverka batteriet under bilens livslängd.
då medelbilisten (men vad kör medianbilsiten??) kör 1100 mil om året eller ca 90 mil i månaden, så tror jag att 70-80 faktiska mil på en laddning skulle fylla allas behov. Det snackades om vätgasbilar för 20 år sedan att det på forskningsnivå fanns lager som skulle innebära 2-3 laddningar av vätgas per år. Är det någon som har info utvecklingen om kostnad per kwh (batteriet) och vikt.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 323 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 323 inlägg
Alternativt att man kan stanna var 3e timme och tanka tre nya timmar på 10min hade varit helt ok för mig.engs skrev:100 mil vintertid, vore optimalt för mig som kör ganska mycket. Så säg 80 mil vid ”påfyllning” / snabbladdning men 100 mil efter destinationsladdning till fullt
Om man får önska fritt även batterier man inte behöver tänka så mycket kring. Dvs regelbunden laddning till 100% eller komma hem med 2% kvar ska inte nämnvärt påverka batteriet under bilens livslängd.
Det har blivit lite bättre men det finns mycket kvar att göra. Det är framförallt roaming som blivit bättre men det kostar en hel del jämfört med rätt app för rätt laddstolpe. Om vi nu tar kåsören som exempel och tittar på Värnamo och den stora rastplatsen i södra änden så finns det 9 platser med snabbladdning 50 kW och över. Här har jag gjort en matris med alla och med vilka appar man kan använda.JanneJanne123 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelpriser är med app eller dropin. Vissa tar en avgift per minut utöver elpriset. Priserna är dagens 20231121 per kWh. Jag har inte tagit med priserna för abbonnemang. Det finns ingen Tesla vid platsen.
Vill man ha så få appar som det går är det Elli Free och betalkort som gäller men det blir dyrt. Fler med kortterminaler kommer då det är krav på det. Tesla v4 har inte bara längre kabel utan även en kortläsare.
Din matris bevisar ju att det fortfarande inte är tillräckligt enkelt för varenda bilist att snabbladda sin elbil. Att hålla reda på 8 olika betallösningar * 8 olika laddstolpsleverantörer * 5 olika maxeffekter är svårt även för den som är intresserad.
Svärmor kan inte ens ha någon av nämnda appar i sin telefon, men har inga problem att betala tankningen med valfritt betalkort. Jag tror inte hon är unik i sammanhanget.
Svärmor kan inte ens ha någon av nämnda appar i sin telefon, men har inga problem att betala tankningen med valfritt betalkort. Jag tror inte hon är unik i sammanhanget.
Fast 80-20-regeln är användbar i rätt många sammanhang. Jag använder den lite då och då i arbetet.A AndersS skrev:Är 30 år sedan jag läste det och tentade av lite kurser, kastade allt när jag övergick till "friherre". Men det var vid Linköpings Universitet, merparten var utifrån hur vi hanterar förändring, lärande organisationer, hanterar svåra situationer, mm.
Men jag har även en 80-20 regel, t.ex. när man gjorde humankapitalmätningar. Men nu blir vi väldigt OT.😎
Nej det är långt ifrån tillräckligt men bra mycket bättre än för ett år sedan. I matrisen finns 2 laddplatser där man kan betala med kort. Dessutom tog jag inte med vilka som tar laddkort eller tagg. Jag har själv laddkort till InCharge, Bilkraft (Eviny), Eways, OKQ8 och Circle K samt taggar till Fortum, MER och Virta. Bara att blippa och ladda. Men jag ser helst betalkortblipp hos alla.useless skrev:Din matris bevisar ju att det fortfarande inte är tillräckligt enkelt för varenda bilist att snabbladda sin elbil. Att hålla reda på 8 olika betallösningar * 8 olika laddstolpsleverantörer * 5 olika maxeffekter är svårt även för den som är intresserad.
Svärmor kan inte ens ha någon av nämnda appar i sin telefon, men har inga problem att betala tankningen med valfritt betalkort. Jag tror inte hon är unik i sammanhanget.
Det är väl tyvärr så att vill man ha ett bekymmersfritt elbils laddande så är det forfarande tesla som gäller. Väljer du något annat så är det appar som gäller, vissa appar har rooming avgifter så priset kan skilja flera kronor per kWh på samma stolpe. Man klarar sig nästan överallt med Teslas laddare, det finns gott om platser, få är sönder, inga appar behövs, priset visas i bilen, antal lediga platser syns oxå. Bara att plugga in så startar laddningen.
Det borde naturligtvis fungera lika bra på alla laddstationer. Bra att OKQ8 börjat med kortterminaler på sina laddstationer.
Det borde naturligtvis fungera lika bra på alla laddstationer. Bra att OKQ8 börjat med kortterminaler på sina laddstationer.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 858 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 858 inlägg
Det är lite pyssel helt klart och jag håller med om att vanligt betalkort på plats hade varit det bästa. Med ChargeFinder och några minuters förberedelsetid hemma innan man åker kan man dock spara mycket frustration, oftast har man ju en idé om var man har tänkt att stanna och ladda redan innan man åker och kan då förbereda de appar/konton man behöver. Dock, för någon som inte är bekväm med smartphones och appar så är det inte tillräckligt.Logad skrev:Det har blivit lite bättre men det finns mycket kvar att göra. Det är framförallt roaming som blivit bättre men det kostar en hel del jämfört med rätt app för rätt laddstolpe. Om vi nu tar kåsören som exempel och tittar på Värnamo och den stora rastplatsen i södra änden så finns det 9 platser med snabbladdning 50 kW och över. Här har jag gjort en matris med alla och med vilka appar man kan använda.
[bild]
Dubbelpriser är med app eller dropin. Vissa tar en avgift per minut utöver elpriset. Priserna är dagens 20231121 per kWh. Jag har inte tagit med priserna för abbonnemang. Det finns ingen Tesla vid platsen.
Vill man ha så få appar som det går är det Elli Free och betalkort som gäller men det blir dyrt. Fler med kortterminaler kommer då det är krav på det. Tesla v4 har inte bara längre kabel utan även en kortläsare.
Jag tankar min bil ungeför en gång i månaden, jag kommer ungefär 110 mil på en tank mer eller mindre. Hade varit skönt att kunna ha det intervallet ungefär.trähandtag skrev:då medelbilisten (men vad kör medianbilsiten??) kör 1100 mil om året eller ca 90 mil i månaden, så tror jag att 70-80 faktiska mil på en laddning skulle fylla allas behov. Det snackades om vätgasbilar för 20 år sedan att det på forskningsnivå fanns lager som skulle innebära 2-3 laddningar av vätgas per år. Är det någon som har info utvecklingen om kostnad per kwh (batteriet) och vikt.
Men tänk om man vänder upp och ner på vårt sätt att tanka? Tänk att kunna komma 300 mil på en laddning, tanka upp en gång i kvartalet? I samband med att man tvättar bilen, servar den eller liknande?
Sen är det så klart att lastbilar skulle ha stor nytta av att kunna köra 300 mil på en laddning
Det kommer att vara löst när volymerna ökat upp mot 50% elbilar och en "omogen" marknad börjar att konsolidera/effektivisera laddningssystem. Men det tar ett antal år.
Från oktober:
"Sett till det totala fordonsbeståendet på våra svenska vägar (5 122 994 bilar) så innebär det att 5,9 procent av den totala vagnparken idag består av elbilar. En ökning med 2,3 procentenheter på ett år."
Från oktober:
"Sett till det totala fordonsbeståendet på våra svenska vägar (5 122 994 bilar) så innebär det att 5,9 procent av den totala vagnparken idag består av elbilar. En ökning med 2,3 procentenheter på ett år."
Från Vattenfall och det innebär ca 20% av våra bilar.
"Sverige har som mål att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till år 2030. För att nå dit krävs en miljon laddbara bilar. Vi är övertygade om att Sverige kan nå det målet. Fler elfordon är inte bara positivt ur ett klimat- och energiperspektiv."
"Sverige har som mål att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till år 2030. För att nå dit krävs en miljon laddbara bilar. Vi är övertygade om att Sverige kan nå det målet. Fler elfordon är inte bara positivt ur ett klimat- och energiperspektiv."
Man kan skapa detta redan idag men man väger det mot konsekvenserna, detta kommer man inte sluta med och folk i allmänhet är nog inte beredda att betala för dessa laddfria veckor när de väl får valet.Drivisen skrev:Jag tankar min bil ungeför en gång i månaden, jag kommer ungefär 110 mil på en tank mer eller mindre. Hade varit skönt att kunna ha det intervallet ungefär.
Men tänk om man vänder upp och ner på vårt sätt att tanka? Tänk att kunna komma 300 mil på en laddning, tanka upp en gång i kvartalet? I samband med att man tvättar bilen, servar den eller liknande?
Sen är det så klart att lastbilar skulle ha stor nytta av att kunna köra 300 mil på en laddning
Det vore ganska enkelt och billigt att åstadkomma på en bränsledriven bil. Ändå är det ovanligt. Jag tror inte att det kommer att bli vanligare på elbilar eftersom det blir så mycket dyrare och mer utrymmeskrävande där. Men visst vore det praktiskt.Drivisen skrev:
Eftersom jag har laddbox hemma kan jag "tanka" medan jag sover och därmed behöver jag inte någon längre räckvidd än 30-50 mil. De få gånger jag är ute på långtur gör det inget om jag stannar en halvtimme då och då.Drivisen skrev:Jag tankar min bil ungeför en gång i månaden, jag kommer ungefär 110 mil på en tank mer eller mindre. Hade varit skönt att kunna ha det intervallet ungefär.
Men tänk om man vänder upp och ner på vårt sätt att tanka? Tänk att kunna komma 300 mil på en laddning, tanka upp en gång i kvartalet? I samband med att man tvättar bilen, servar den eller liknande?
Sen är det så klart att lastbilar skulle ha stor nytta av att kunna köra 300 mil på en laddning