Mikael_L
A AndersS skrev:
så innebär det att 5,9 procent av den totala vagnparken idag består av elbilar. En ökning med 2,3 procentenheter på ett år."
Då omloppstiden för en bil i Sverige är något runt 15år (hur gammal den blir innan den går till skroten) så borde vi någonstans mitt i omställningen få kanske bortåt 8% fler elbilar om året.
Dagens siffra indikerar att vi fortfarande är i mjukstarts-fasen, takten kommer troligen öka, och det kommer bli en mycket bättre situation på begagnatsidan.

Men du resonerar och skriver helt korrekt tycker jag.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Nu är vi långt OT, men är det någon som har en aning om mediankörlängden. Varför jag tror att medelkörsträcka är fel, är att många bilar står stilla o körs inte alls, men detta är kanske tagits hänsyn till…
 
Den enda tänkbara mätmetod är väl via besiktningsstatistik?
De bilar som inte körs och står stlla, borde inte hamna i statistiken såvida de inte besiktas och får minimal körsträcka. Så sträckan kan nog vara hyfsat rätt, även att två olika intevaller förekommer.
Däremot antal fordon bör vara antal registrerade oberoende av status.
Det ger ändå en hyfsad fingervisning om än inte helt exakt, men borde inte variera mera än +/- 100 mil.
 
En än mer intressant siffra är hur långt bilen kör vid varje tillfälle med.
Till jobbet, till barnens träning, till affären.
Jag vill minnas att det är kortare än man tror men kan inte hitta siffrorna idag.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Men det blir då något som hamnar på individ eller bilnivå.
Vår ena bil rullar väl 1-2 mil/körning/tor medan den andra har gör merparten av sina mil mestadels landsväg 30 mil/resa/tor.
Men nu blir det så komplicerat att det den med långkörning räknat/resa endast blir 1/3 del av resorna totalt.
Blir omöjligt att diskutera och jämföra i tråden.
 
Min ena dotter vill att vi ska ta bilen till skolan varje dag..

Vi kan se skolan från fönstret 😂
 
  • Haha
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
En av de bättre trådarna.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
En än mer intressant siffra är hur långt bilen kör vid varje tillfälle med.
Till jobbet, till barnens träning, till affären.
Jag vill minnas att det är kortare än man tror men kan inte hitta siffrorna idag.
Enligt den här undersökningen som Region Örebro gjort nyligen är snittsträckan för en bilfärd 5 km. Jag har det på att jag någonstans, någon gång, läst att den är under 6 km (hela Sverige) men jag kan heller inte hitta det.
Men exakt km är kanske inte så relevant, det finns väl inget stort skäl att tro att Örebro ska vara så speciellt avvikande från landet i stort.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det är ju viktigt att tänka på att genomsnitt är genomsnitt och inte representativt för varje enskild resa.

1000 mil om året kan vara 5 mil 200 dagar om året, eller 200 mil 5 dagar om året.

Att då säga att den bilen körs i genomsnitt 1000/365=2,7 mil om dagen är inte så rättvisande.
 
Apropå självkörande (el-)bilar:

Trolley problem - 2-year old solution:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men det blir då något som hamnar på individ eller bilnivå.
Vår ena bil rullar väl 1-2 mil/körning/tor medan den andra har gör merparten av sina mil mestadels landsväg 30 mil/resa/tor.
Men nu blir det så komplicerat att det den med långkörning räknat/resa endast blir 1/3 del av resorna totalt.
Blir omöjligt att diskutera och jämföra i tråden.
Det är ju smidigt då om den lilla bilen vore t.ex. en Golf GTE eller Niro PHEV. Och sen är långfärdsbilen en Passat diesel. Om man nu verkligen måste ha 2 bilar, En annan variant är Passat GTE för allt, och typ en Yaris som backup. Om vi nu försöker minimera den ekonomiska kostnaden. Fast även vid 2000mil/år på en bil är det värdeminskningen/priset som är boss
 
S
Ta cykeln på de korta resorns och skippa den andra bilen.

Med en lådcykel klarar man sig rätt bra.
 
  • Gilla
lutorm och 4 till
  • Laddar…
Fråga till teslaägare:
Som jag förstått så har Musk stängt av alla sensorer förutom kamerorna på alla ”sina” bilar med en mjukvaruppdatering. Hur funkar den omställningen i praktiken? Självkörning, säkerhet osv? Märkbart sämre eller lika? Tänker på risken för typ snö på kameran och vips så står man i diket.

Är det fö inte rätt sjukt att någon annan har full kontroll över ens ägodel? Läskigt tycker jag.
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Fråga till teslaägare:
Som jag förstått så har Musk stängt av alla sensorer förutom kamerorna på alla ”sina” bilar med en mjukvaruppdatering. Hur funkar den omställningen i praktiken? Självkörning, säkerhet osv? Märkbart sämre eller lika? Tänker på risken för typ snö på kameran och vips så står man i diket.

Är det fö inte rätt sjukt att någon annan har full kontroll över ens ägodel? Läskigt tycker jag.
Vad jag förstått är radar fortfarande aktivt på de äldre bilar som hade sensorer och dom används fortfarande på parkering.
För autopilot ska den väl bara vara visuellt.

Nya bilar har inte sensorer och det är klart sämre än med. Men kanske "good enough" har dock inte kört Tesla i dåligt väder
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Min bil har både radar, ett flertal sensorer och 360-kamera, trodde jag var mer eller mindre standard på nya bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.