Största nackdelen med leverantörerna är just det att kontrollen över mjukvara och drivrutiner för enheter är fragmenterad. En del måste pushas ut på leverantören för att uppdatera, som sedan ska kopplas ihop och justeras av det interna teamet. Där har Tesla all kontroll i sina egna händer så det går snabbare och dom kan bygga interna rutiner över tid för att få bättre arbetsflöde etc. Dessutom färre varianter att hantera och dom har full kontroll över vilka interface som gäller mellan enheter.

Dom verkar köra någon global "miljö" för att beskriva situationen som bilen befinner sig i, därifrån kan olika funktioner i bilen dra sin data den behöver. Då kan dom köra samma system oavsett vilka kameror som råkar sitta i bilen, interfacet förändras inte
 
Oavsett vad man tycker om Tesla som företag så kan jag inte låta bli att gilla deras höga kompetens inom mjukvaruutveckling. Där är de helt överlägsna och det märks tydligt att det är ett mjukvaruföretag som bygger bilar till skillnad från traditionella bilföretag som bygger bra bilar men har klara problem med mjukvaruutveckling.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Största nackdelen med leverantörerna är just det att kontrollen över mjukvara och drivrutiner för enheter är fragmenterad. En del måste pushas ut på leverantören för att uppdatera, som sedan ska kopplas ihop och justeras av det interna teamet. Där har Tesla all kontroll i sina egna händer så det går snabbare och dom kan bygga interna rutiner över tid för att få bättre arbetsflöde etc. Dessutom färre varianter att hantera och dom har full kontroll över vilka interface som gäller mellan enheter.

Dom verkar köra någon global "miljö" för att beskriva situationen som bilen befinner sig i, därifrån kan olika funktioner i bilen dra sin data den behöver. Då kan dom köra samma system oavsett vilka kameror som råkar sitta i bilen, interfacet förändras inte
Jag tror att en stor del av framgången är att man vad jag förstår 1) lagt den mesta funktionaliteten i en enda styrenhet 2) utvecklat mjukvaran själv. Traditionellt köper många olika styrenheter från olika underleveratnörer och "integrationen" ska ske på en långsam databuss över gränssnitt som måste vara framåt och bakåtkompatibla och sättas på plats innan man har en färdig bil.

Att få tag på CPU mm som är "automotivestandard" och orkar med allt som måste hinnas med om det bara är en enhet som gör allt, det vet jag inte hur tesla lyckas med. Men uppenbarligen så verkar de ju gjort det. Bygger man rätt kan man troligen även göra så att "huvuddatorn" både går att uppgradera HW mässigt och att man kan uppdatera mjukvaran i äldre system.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D
J jocke31 skrev:
Lite synd kan jag tycka. Är en utmärkt funktion att kunna se omgivningen runt hela bilen.
Jag är själv en sån som inte använder sånt, enstaka gång kan jag slå ett getöga på backkameran men annars backar jag alltid in i parkeringar och har vana att göra det med sidospeglarna. Det jag stör mig på annars i sammanhanget att bilen inte har autoparkering, det hade nog uppskattats av bättre hälften..
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
D
il_duce il_duce skrev:
I teslas fall handlar inte enbart om kostnader för själva komponenten. Andra biltillverkare köper in färdiga lösningar från t.ex. valeo, denso, bosch etc. Dessa fungerar "decentraliserat" dvs. det smarta sitter i komponenten som levererar en funktion. Tesla vill lyfta in det smarta från komponenten till bilens centraldator, På så sätt får man mer kontroll(externa levarantörer, logistik etc) och blir billigare tillverkning (färre kablar, billigare komponenter). Ger dessutom möjlighet att förenkla programvaran, ge mer och enklare uppdateringar etc.

Vw har t.ex. 45 olika fabriker i olika världsdelar. Lika många system i varje bil från olika leverantörer i olika fabriker. Blir lätt otroligt komplext om man ska uppdatera mjukvara.T.ex. är V.A.G uppdatering av mjukvara till elbilar planerad om 4år. Funkar allt annat än bra i dagsläget.

Tyvärr sitter externa leverantörer på patent (t.ex. torkarautomatik).Där tror jag de har missat hur svårt det skulle vara att lösa (dålig testning.. de borde inte släppt något som inte funkade 100%).

360 kamera skulle inte förvåna mig om det kommer i framtiden. Hårdvaran finns ju där. Samma med låga objekt, Någon gång har bilen sett objektet (t.ex när det kom dit eller när bilen parkerades) och man skulle kunna göra en virtuell karta.

Allmänt verkar folk vara väldigt inkörda på på hur det brukar funka på andra bilar. Tesla är inte som andra biltillverkare (på gott och ont). Andra biltillverkare tillverkar bilar enligt vattenfallsprojekt. Stora projekt som efter att modellen släpps tillverkas endast med små ändringar. Tesla kör agilt med små inkrementella ändringar hela tiden. Saker som inte funkar idag kan funka imorgon (eller inte funka om man har otur).
Jag tycker inte vindrutetorkarna är ett problem idag, likadant med helljusautomatiken men bägge var rätt kassa inledningsvis, om jag ska raljera så är det lite så med det mesta på Tesla, inte optimalt vid introduceringen men det tar sig rätt snabbt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Någon gång har bilen sett objektet (t.ex när det kom dit eller när bilen parkerades)
Inte nödvändigtvis. 😉
 
D djac skrev:
Jag tycker inte vindrutetorkarna är ett problem idag, likadant med helljusautomatiken men bägge var rätt kassa inledningsvis, om jag ska raljera så är det lite så med det mesta på Tesla, inte optimalt vid introduceringen men det tar sig rätt snabbt.
Man vänjer sig ofta med hur saker ska upplevas eller vara.

När jag hade M3 tyckte man efter ett tag att det funkade helt ok med inga instrument framför sig, in i menyer för att göra något osv.

När man sedan sätter sig i något "normalt" inser man snabbt hur oergonomisk Tesla är.
 
D
R Robert-san01 skrev:
Man vänjer sig ofta med hur saker ska upplevas eller vara.

När jag hade M3 tyckte man efter ett tag att det funkade helt ok med inga instrument framför sig, in i menyer för att göra något osv.

När man sedan sätter sig i något "normalt" inser man snabbt hur oergonomisk Tesla är.
Ja man flyttar ju inte instrumenten men en uppgradering men just de två sakerna helljus och vindrutetorkare har det kommit flera uppgraderingar till och de har gått från dåliga till ok/bra, rent objektivt.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
D djac skrev:
Ja man flyttar ju inte instrumenten men en uppgradering men just de två sakerna helljus och vindrutetorkare har det kommit flera uppgraderingar till och de har gått från dåliga till ok/bra, rent objektivt.
Tycker vindrutetorkarautomatiken fortfarande lämnar lite att önska, men helljusautomatiken funkar väldigt bra för oss. Vår tidigare Kodiaq släckte helljuset för skyltar, lampor längs GC-vägar osv, så var typ oanvändbart.
 
JanneJanne123
Den där helljusautomatiken verkar väldigt märklig, 9 gånger av 10 när jag möter en bil som verkar ha felinställda framljus visar det sig att det är en Tesla med helljus på. Detta är alltså när jag åker på vanliga stadsgator.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Ja just teslorna är nog bland de värsta med automagiskt helljus, även när de ligger bakom en, har man hela kupén full med ljus så är det oftast en Tesla man har bakom sig. Den bländar av för mötande bilar, men när de är förbi så får man en bredsida i backspeglarna igen.

Jag gillar hela tanken med automagiskt helljus, men värt att tänka på är att de blir allt mer bländande i takt med att plasten slits.
Dessutom så kan det extra ljuset reflekteras i fuktiga vägbanor och ge en bländande effekt.
 
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
Är det inte lite av en övergång, alltsåatt de med "matrix" ljus är bättre som ger en mörk fläck runt andra fordon.

Märker på en del mötande bilar att det blir som en mjuk avbländning
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den där helljusautomatiken verkar väldigt märklig, 9 gånger av 10 när jag möter en bil som verkar ha felinställda framljus visar det sig att det är en Tesla med helljus på. Detta är alltså när jag åker på vanliga stadsgator.
Håller med. Jag upplever att många teslor bländar. Ofta med ena lampan. En Tesla åkte bakom mig en längre sträcka igår och jag upplevde att det inte var konstant. Är det nån slags adaptiva ljus eller är infästningen så dålig att den ändrar sig under färd?
 
Om jag inte minns helt fel så är inte inte "Matrix" funktionen aktiv på Tesla.
 
Det är väl matrix ljus på alla Model Y och på 2021+ model 3. Dom har iallafall potential att bli bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.