A AndersS skrev:
Att man kan göra misstag med de 90% av bilarna som körs idag är väl ingen ursäkt för att dagens laddsystem kan göras bättre så att den dagen det är 90% elbilar är det mycket enklare att både ladda och betala., eller?😉
Tänkte mer på att insändaren inte vet skillnaden mellan snabbladdare och vanlig..

Sen att man behöver 365 olika appar är ett annat problem ganska likt som när man ska parkera i en stad man inte brukar vara i.
 
A AndersS skrev:
Tar det inte som kritik, men har fuskat lite med kunskap inom beteendevetenskap, även utbildning och med det perspektivet är det inte alls konstigt, brukar använda mig av några generella schablonvärden hur man ser på saker.
20 % väldigt enkelt
40 % enkelt
20 % krångligt men fixar det
20 % det är för krångligt
Ta nu inte siffrorna bokstavligt för allt, men kan ge en bild av hur vi uppfattar saker.
Så om 60% uppfattar något som enkelt, finns 40% som har annan åsikt.
Har du något lästips i beteendevetenskap? Någon bok eller så enligt 80/20 principen?
 
G Greger_08 skrev:
Tänkte mer på att insändaren inte vet skillnaden mellan snabbladdare och vanlig..

Sen att man behöver 365 olika appar är ett annat problem ganska likt som när man ska parkera i en stad man inte brukar vara i.
Två saker som inte ska behövas helt enkelt. Vi kunde gott haft en gemensam parkerings- och laddningsapp för allt. Vi kallar den för Charge & Park ;)

Skulle kunna vara nästa steg i evolutionen för chargefinder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Apropå parkering var det bara jag som aktivt behövde stänga av parkster "premium" funktion för att slippa betala 4 kr för den?.


Snacka om att försöka blåsa folk om det ska vara så
 
tur att jag inte har elbil, blir tokig på alla appar för parkering.
 
Jag har varit med om en snabbladdare som startades med easypark. Det är inte appen gjord för. Så man fick välja var man parkerat och hur länge man skulle stå där. Inte ett ord i appen om laddning. Men laddade gjorde det i alla fall.

Kåseriet länkat i inlägg #19356 är ju just ett kåseri och som sådant lite tillspetsat. Det belyser två frågor. För det första kan det göras mycket beträffande användarvänligheten hos laddstationer och deras betalningssystem. För det andra behöver man som förare lära sig något nytt för att det skall gå riktigt smidigt. Det senare tror jag att de flesta klarar av ganska snabbt. Skribenten inkluderad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Microkatten
A AndersS skrev:
Troligtvis inte överensstämmande "helt" med verkligheten, men visar ändå på att det inte ännu är en helt mogen marknad för laddning vid längre resor.
Tycker man bilar och specifikt elbilar är lite "intressant" så är det inga problem men för många andra kan det vara ett större steg om man inte enbart laddar hemma.
Läs det som ett lite roligt kåseri, var i dagens tidning. (ska vara öppet utan abonnemang)
[länk]
Bra krönika! 😃

Även om krönikan är tillspetsad så beskriver den det som inte fungerar när det gäller nuvarande laddnings-infrastruktur. Att kunna tanka bensin/diesel i princip var som helst, till ett i förväg känt ungefärligt pris, på två minuter, med ett kredit/betalkort, utan app är förstås så mycket bättre än nuvarande (o)möjligheter till "tankning" av en elbil.

Det är kanske lätt att avfärda krönikan med att krönikören borde veta bättre. Jag får hoppas branschen - och inte minst politiker och andra beslutsfattare - inte gör det, utan inser att nu behöver elbilsbranchen mogna, och göra elbilar till ett rätt val för alla. Tekniken behöver anpassas till människan, inte tvärtom.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Jag får hoppas branschen - och inte minst politiker och andra beslutsfattare - inte gör det, utan inser att nu behöver elbilsbranchen mogna, och göra elbilar till ett rätt val för alla. Tekniken behöver anpassas till människan, inte tvärtom.
Det ena utesluter inte det andra. Det finns exempel på där biltillverkarna gör elbilar mer lika förbränningsmotorbilar för att folk skall känna sig mer hemma trots att det objektivt innebär en försämring. Till exempel göra gasresponsen långsammare och låta bilen krypa framåt med uppsläppt gaspedal som en gammaldags automatlåda.

Självklart skall tekniken anpassas till människan. Men människor kan ofta få fördelar av att anpassa sig till tekniken också.
 
D
Microkatten Microkatten skrev:
Bra krönika! 😃

Även om krönikan är tillspetsad så beskriver den det som inte fungerar när det gäller nuvarande laddnings-infrastruktur. Att kunna tanka bensin/diesel i princip var som helst, till ett i förväg känt ungefärligt pris, på två minuter, med ett kredit/betalkort, utan app är förstås så mycket bättre än nuvarande (o)möjligheter till "tankning" av en elbil.

Det är kanske lätt att avfärda krönikan med att krönikören borde veta bättre. Jag får hoppas branschen - och inte minst politiker och andra beslutsfattare - inte gör det, utan inser att nu behöver elbilsbranchen mogna, och göra elbilar till ett rätt val för alla. Tekniken behöver anpassas till människan, inte tvärtom.
Jag tror som någon varit inne på tidigare att krönikan, krönikor är ju underhållning, kunde ha skrivits om vad som helst av ungefär samma komplexitet, det är ett tacksamt utanförperspektiv och bekant grepp när man ska roa. Men visst, det står säkert någon med en Diavox någonstans och försöker starta en laddning.

Läs krönikor och roas och njut för stunden, då har de uppnått sitt syfte.
 
När tror ni vi har en räckvidd på 280 mil? Idag kommer de längsta bilarna ca 70 mil, om batterikapaciteten dubblas och vikten halveras så skulle man kunna nå 280 mil på en laddning

Ser man på batteriutvecklingen bakåt så tog det 5 år att dubblera räckvidden, det kanske tar 5 år att dubblera den igen. Batterierna blir lättare och lättare så det kanske bara är 5 år bort?

Blir laddningsbeteende annorlunda, köra lågladdning nån gång i veckan/månaden?
 
Fairlane
Drivisen Drivisen skrev:
När tror ni vi har en räckvidd på 280 mil? Idag kommer de längsta bilarna ca 70 mil, om batterikapaciteten dubblas och vikten halveras så skulle man kunna nå 280 mil på en laddning

Ser man på batteriutvecklingen bakåt så tog det 5 år att dubblera räckvidden, det kanske tar 5 år att dubblera den igen. Batterineran blir lättare och lättare så det kanske bara är 5 år bort?

Blir laddningsbeteende annorlunda, köra lågladdning nån gång i veckan/månaden?
Jag skulle gissa aldrig (man ska aldrig säga aldrig). Kan man göra bättre, billigare, lättare batterier så kommer man sätta i mindre batterier istället och få en billigare bil. 280 mils räckvidd är helt enkelt inte intressant för en tillräckligt stor målgrupp.
 
  • Gilla
erik_83 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle gissa aldrig (man ska aldrig säga aldrig). Kan man göra bättre, billigare, lättare batterier så kommer man sätta i mindre batterier istället och få en billigare bil. 280 mils räckvidd är helt enkelt inte intressant för en tillräckligt stor målgrupp.
Du har nog rätt, undrar vad den optimala räckvidden är? Veckoladdning? 150 mil?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har du något lästips i beteendevetenskap? Någon bok eller så enligt 80/20 principen?
Är 30 år sedan jag läste det och tentade av lite kurser, kastade allt när jag övergick till "friherre". Men det var vid Linköpings Universitet, merparten var utifrån hur vi hanterar förändring, lärande organisationer, hanterar svåra situationer, mm.
Men jag har även en 80-20 regel, t.ex. när man gjorde humankapitalmätningar. Men nu blir vi väldigt OT.😎
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle gissa aldrig (man ska aldrig säga aldrig). Kan man göra bättre, billigare, lättare batterier så kommer man sätta i mindre batterier istället och få en billigare bil. 280 mils räckvidd är helt enkelt inte intressant för en tillräckligt stor målgrupp.
Jag håller med. Landvinningarna kommer i första hand användas för att sänka priset på bilarna.
Blir batterierna tillräckligt små, lätta och billiga så öppnar det för mer modulära och standardiserade lösningar. I dag måste ju halva bilen byggas runt batteriet, så det är svårt att standardisera och byta ut/uppgradera till en rimlig kostnad. Men kan man få en "resväska" man trycker fast på en färdig plats i bagaget som ger 70 mil extra på semestern så skulle det inte vara lika intressant att betala för att alltid ha batterier som räcker 200 mil.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Du har nog rätt, undrar vad den optimala räckvidden är? Veckoladdning? 150 mil?
Klart kortare tror jag för egen del.
Hur långt kör en vanlig människa utan paus? Längre räckvidd än så är inte rimligt, snarare något kortare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.