A Advert skrev:
Vad omständligt!

Vad är ABRP?
Läs inlägg 19333

Men du kan ladda ner appen i bilen eller bara navigera med bilens inbyggda navigator efter du valt en laddare.

Din bil har inte förvärmning av batteriet så det spelar ingen roll ändå hur du navigerar
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
S
A Advert skrev:
Vad omständligt!

Vad är ABRP?
Han som postade innan mig skrev ut hela namnet. A better route planner. Den är gratis.

Det är inte så omständligt men du kan ju skippa ett steg och bara ladda men då blir ju priset därefter.
 
  • Appskärm visar elbilsladdningsalternativ med priser och tillgänglighet vid Narvavägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
JanneJanne123
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Slår ett slag för den eminenta snabbladdningstråden där @Nötegårdsgubben förtjänstfullt har sammanfattat det man behöver veta.

[länk]
Den hade jag missat, tack för tipset!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Tycker Tesla har löst det jäkligt bra. Bara att skriva vart man skall åka i appen och skicka till bilen. Man ser var och hur länge man skall ladda.
 
  • Skärmdump av navigationsapp visar ruttplanering i Sverige med tidsuppskattningar och batteristatus för elbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Vi bygger enkelgarage, 250cm brett, väggarna ska rivas och isolerad. Idag sitter billaddaren längst in, dvs bra läge om bilen ha laddar fram.

Vår ID.4 har dock laddaren höger baksida, så om vi inte ska behöva gå runt med laddaren varje gång så behöver vi backa in. Det kan dock vara lite drygt att backa in i ett enkelgarage?

Hursomhelst, tycker ni det är värt att sätta laddaren på högsida av garaget istället när vi ändå ska riva väggarna?
 
JanneJanne123
När jag lärde mig köra bil sa man att man ska göra den svåra manövern innan man parkerar, så jag är typen som backar in i garage och parkeringsplatser. Gillar man inte det kan man ju alltid välja en längre sladd till laddaren så spelar det inte så stor roll vilken sida uttaget är på.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
A Advert skrev:
Vi bygger enkelgarage, 250cm brett, väggarna ska rivas och isolerad. Idag sitter billaddaren längst in, dvs bra läge om bilen ha laddar fram.

Vår ID.4 har dock laddaren höger baksida, så om vi inte ska behöva gå runt med laddaren varje gång så behöver vi backa in. Det kan dock vara lite drygt att backa in i ett enkelgarage?

Hursomhelst, tycker ni det är värt att sätta laddaren på högsida av garaget istället när vi ändå ska riva väggarna?
Om du tycker att det spelar roll är det väl bäst att dra rör i väggarna så att laddaren kan sitta valfritt fram eller bak. Då är det lätt att flytta laddaren om nästa bil har uttaget på annan plats. Sedan har jag aldrig förstått varför det är mindre drygt att backa ut än att backa in.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du tycker att det spelar roll är det väl bäst att dra rör i väggarna så att laddaren kan sitta valfritt fram eller bak. Då är det lätt att flytta laddaren om nästa bil har uttaget på annan plats. Sedan har jag aldrig förstått varför det är mindre drygt att backa ut än att backa in.
Får börja backa in då
 
Backa in tycker jag alltid är bökigare, speciellt när det är trångt. Backa ut alltid snabbare.

Av devisen; krångla inte till det.
Men det känns nice att åka rakt ut och iväg från garaget, som om man vore Batman

Testa att backa in, sen har de flesta bilarna höger bak, sen vänster bak. Se till att ha sladd nog så det kvittar.
 
Jag satte min laddare nära porten på garaget, och sladd till den så jag kan ladda bilen i eller utanför garaget, (mer eller mindre) oavsett åt vilket håll denna eller nästa bil är parkerad.
 
  • Gilla
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
tveksamt tveksamt skrev:
Jag satte min laddare nära porten på garaget, och sladd till den så jag kan ladda bilen i eller utanför garaget, (mer eller mindre) oavsett åt vilket håll denna eller nästa bil är parkerad.
Samma här, 7 m-kabel gör ju att man kan stå åt båda hållen både i och utanför garaget :)
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
När jag lärde mig köra bil sa man att man ska göra den svåra manövern innan man parkerar, så jag är typen som backar in i garage och parkeringsplatser. Gillar man inte det kan man ju alltid välja en längre sladd till laddaren så spelar det inte så stor roll vilken sida uttaget är på.
Absolut, om det är smalt tycker jag att det är lättast att backa, sidospeglarna ger mig bästa vyn längs sidorna på bilen och när man kommer fram till en destination har man också bästa översikten över vad som rör sig där.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Fairlane
Jag föredrar generellt att backa in vid parkering och köra ut framåt, både i garage och vad parkering ute. Backar man in i garaget/rutan då gör det inget att sikten åt sidorna blockeras av väggar eller andra bilar. Ska man backa ut från en ruta så måste man backa en meter eller så innan man får hyffsad koll åt sidorna och vid en större parkeringsplats måste man dessutom hålla koll åt båda hållen hela tiden eftersom det alltid finns någon som inte har tid att släppa ut en medtrafikant utan absolut ska passera bakom den backande bilen.

I ett garage hemma är det inte samma problem med bilar, kanske med barn. Här ser jag ändå en poäng oftast att backa in i garage så jag lättare ser högersidan i backspegeln och jag oftast vill få den så nära väggen som möjligt så det blir lätt att komma in/ur bilen på förarplats. Där har vi dock ett problem med laddning höger bak. Det kan bli krångligt att ansluta.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Backar också in i rutor och vår garageuppfart. Gång/cykelväg utanför huset gör att vi får mycket bättre uppsikt om man kör ut än backar. Samma sak vid parkering på stan. Enklare att skanna av området när man kommer körandes, än att backa ut och försöka hålla koll åt alla håll samtidigt.
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.