1 470 304 läst · 24 286 svar
1470k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tycker inte att jag någonsin har sett eller störts av de väldigt tunna slingorna som t.ex. Ford har i framrutan.
Visst, kollar jag otroligt noga och nära så ser jag slingorna, men absolut inget som stört eller ens märkts vid normalt användande av bilen.
Men vi kan vara olika, absolut.
Visst, kollar jag otroligt noga och nära så ser jag slingorna, men absolut inget som stört eller ens märkts vid normalt användande av bilen.
Men vi kan vara olika, absolut.
Vi har olika ögon som fokuserar på olika avstånd, vissa ser inte slingorna alls, andra ser de hela tiden.Mikael_L skrev:
Jag klev in i min första Ford för 7 år sen då jag fortfarande hade 100%ig syn och kunde läsa minsta möjliga text, slingorna störde väldigt mycket i vissa väder, typ snö, dimma och vid möten.
Idag har synen förändrats med åldern, jag använder läsglasögon (+1,5) för att läsa bekvämt, slingorna stör inte alls lika mycket längre.
Min erfarenhet av eluppvärmda vindrutor är att nackdelarna överväger. Visst är det skönt att det går så fort att få rutan avisad när man sätter sig i bilen. Men jag vill inte sker till priset av att man alltid har ett synligt glittrande gitter i vindrutan. Men givet hur många som uppskattar dem är det uppenbart en smaksak.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 532 inlägg
Går ju att lägga på immskydd på insidan som motåtgärd om det går långsamt
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 323 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 323 inlägg
Enyaqen har en folie, så inga trådar allsA Avemo skrev:Min erfarenhet av eluppvärmda vindrutor är att nackdelarna överväger. Visst är det skönt att det går så fort att få rutan avisad när man sätter sig i bilen. Men jag vill inte sker till priset av att man alltid har ett synligt glittrande gitter i vindrutan. Men givet hur många som uppskattar dem är det uppenbart en smaksak.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 783 inlägg
ID4 blir frostfri så fort att jag funderat över tre alternativ hur det går till.Attitudeswe skrev:
1. Kupevärmen kommer så snabbt att det gör samma effekt som elvärmd ruta.
2. Nyare teknik gör att inga trådar längre syns.
3. Jag ser sämre och uppfattar inte längre trådarna.
Jag har trott mest på alternativ 1. Kanske är det i själva verket alternativ 2. Utmärkt i så fall.
Jag har en Ford och har faktiskt ingen aning om huruvida den har elslingor i framrutan eller ej. Det jag vet är att bilen är i princip imfri. 10 min förvärmning så slipper man skrapa rutorna och när man kör är kupén varm och det är noll problem med imma. Men jag tror att rutan är eluppvärmd. Har aldrig noterat några slingor dock.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 532 inlägg
Nyare teknik med laminerad film istället för trådar, superbra!A Avemo skrev:ID4 blir frostfri så fort att jag funderat över tre alternativ hur det går till.
1. Kupevärmen kommer så snabbt att det gör samma effekt som elvärmd ruta.
2. Nyare teknik gör att inga trådar längre syns.
3. Jag ser sämre och uppfattar inte längre trådarna.
Jag har trott mest på alternativ 1. Kanske är det i själva verket alternativ 2. Utmärkt i så fall.
Det gör min ID.4. Eller om den förvärmer är jag osäker på men de är igång med automatik när jag sätter mig där och den behöver värma.R Rkarlsson skrev:
Nu kör jag Enyaq. Använder mig av bilens egen GPS vid körning och tycker det fungerar bra. Planerar ofta rutten i förväg med hjälp av ABRP (a better route planner). Den är bra på att estimera förbrukningen och förväntade batteri % till planerade stopp och destination. Sen blir det ett eget litet detektiv arbete att hitta optimala laddare. Baserat på pris kontra tillgänglighet. Det är ju inte lätt för nån av apparna att veta om jag ska stanna 15min eller 3h.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 108 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 108 inlägg
Lägg in din bil i ABRP och låt den planera resan. Man kan ändra lite variabler som gör det lätt att få olika förslag.A Advert skrev:
Sen använder du Chargefinder för att se alla laddare och deras prissättning.
Man får använda de två parallellt.