1 135 518 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Det fanns en annan bok med en uppfinnare, storlek typ A4. Jag minns den från tidigt 70-tal, men har bara mycket vaga minnen av boken. Som jag minns den var den rikt illustrerad och handlade om en man och en pojke med en katt som han hade under tröjan. Lite som Richard Scarrys böker.
Kan det varit någon föregångare till Skalman i Bamse? Rune Andreasson ritade en serie innan Bamse, Rickard och hans Katt, som handlade om en pojke som vandrar runt med sin katt...!!!Jonas Persson skrev:
Mer än så vet jag inte, har bara sett några rutor i Bamsebiblioteket där det finns med lite historik om Runes skapande/ kreativitet
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Nope, är ganska säker på att den inte var från Sverige.S Sona2012 skrev:Kan det varit någon föregångare till Skalman i Bamse? Rune Andreasson ritade en serie innan Bamse, Rickard och hans Katt, som handlade om en pojke som vandrar runt med sin katt...!!!
Mer än så vet jag inte, har bara sett några rutor i Bamsebiblioteket där det finns med lite historik om Runes skapande/ kreativitet
Är det förresten nån som kommer ihåg en bok som hette Badkarsresan? Några barn som åkte omkring i sitt badkar och på slutet drog de ur proppen och allt läskigt försvann? Har letat så länge efter den boken.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
hsd skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju preskriberat nu så ........ OBS Rotebro hade sin pantstation utomhus och då kunde man klättra över ett staket för att kasta ut massor av backar till kompisen som i sin tur pantade dom om och om igen 😇Dan_Johansson skrev:Trodde inte de fanns längre?
När man var liten knodd hade den lokala Konsumbutiken en automat för att panta såna där backar... Den stod avsides till utanför ingången, och var oövervakad.. Den var också såpass dum att det med en lång pinne med en krok på gick att dra ut en back, som man sedan pantade om och om... Kunde bli några hundralappar.... 😆
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Dåså. I korthet platformen. BankID på dator eller telefon körs på en mycket komplicerad plattform med påföljande relativt stor angreppsyta (attack surface).T Testarn skrev:
Bankdosans motsvarande attack surface är i det närmaste trivial. Apparaten gör en, och endast en sak, och själva kryptosignering osv. görs inte ens på den utan på ett smartkort som är ännu enklare och med (vid det här laget) ganska välkänd attack surface. (Detta särskilt om man använder den utan USB-kabel.)
Därmed inte sagt att varken dosan eller, särskilt, smartkortet är perfekta. Långtifrån. Men för de typer av attacker som är allvarliga här (remote exploitation) så är dessa betydligt mindre exponerade. Och motsvarande, telefoner är idag långtifrån någon katastrof med bla ett aktivt arbete att öka säkerheten mha olika funktioner. Men, trenden är trist. Komplexiteten och därmed angreppsytan ser ut att öka snabbare än vad de förbättrade säkerhetsfunktionerna kan täcka upp för. (En av mina tidigare doktorander fick en stor påse pengar från Samsung pga att han knäckte den starkt förbättrade säkerhetsfunktionen. Den visade sig vara sämre än funktionen den ersatte. Trots att den på pappret så ut som en stor förbättring.)
Så skall man göra en riskbedömning så ligger dosa+kort betydligt bättre till. Telefoner ligger efter redan ifrån starten i det att man "multiplies the security target" mao, att de innehåller många olika mål för en angripare i samma förpackning. Det tillsammans med komplexiteten samt uppkopplingen gör de mera riskabla.
Medlem
· Funäsdalen
· 1 145 inlägg
Då dra jag slutsatsen att det bortglömda den här gången är principen KISS, (keep it simple stupid)lars_stefan_axelsson skrev:Dåså. I korthet platformen. BankID på dator eller telefon körs på en mycket komplicerad plattform med påföljande relativt stor angreppsyta (attack surface).
Bankdosans motsvarande attack surface är i det närmaste trivial. Apparaten gör en, och endast en sak, och själva kryptosignering osv. görs inte ens på den utan på ett smartkort som är ännu enklare och med (vid det här laget) ganska välkänd attack surface. (Detta särskilt om man använder den utan USB-kabel.)
Därmed inte sagt att varken dosan eller, särskilt, smartkortet är perfekta. Långtifrån. Men för de typer av attacker som är allvarliga här (remote exploitation) så är dessa betydligt mindre exponerade. Och motsvarande, telefoner är idag långtifrån någon katastrof med bla ett aktivt arbete att öka säkerheten mha olika funktioner. Men, trenden är trist. Komplexiteten och därmed angreppsytan ser ut att öka snabbare än vad de förbättrade säkerhetsfunktionerna kan täcka upp för. (En av mina tidigare doktorander fick en stor påse pengar från Samsung pga att han knäckte den starkt förbättrade säkerhetsfunktionen. Den visade sig vara sämre än funktionen den ersatte. Trots att den på pappret så ut som en stor förbättring.)
Så skall man göra en riskbedömning så ligger dosa+kort betydligt bättre till. Telefoner ligger efter redan ifrån starten i det att man "multiplies the security target" mao, att de innehåller många olika mål för en angripare i samma förpackning. Det tillsammans med komplexiteten samt uppkopplingen gör de mera riskabla.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Ja så är det. Skall man ha en chans att klara säkerhet; både mot angrepp, och funktionssäkerhet/personsäkerhet så måste komplexiteten hållas ner med alla medel.M Mellanbarn skrev:
MEN eftersom funktioner säljer (och allt byggs av redan färdiga, komplexa, delar), och säkerhet inte gör det, så tvingar "marknadskrafterna" typiskt oss mot större komplexitet.
Så, du försökte ju få tillbaka tråden till det som glömts bort så då får väl ja också påminna om en enklare tid. Jag kommer inte ihåg om vi haft med någon ZX81:a tidigare. Men är det någon som kommer ihåg dem? Hemdatorer som var så enkla till sin uppbyggnad att man kunde (som tonåring) faktiskt förstå hela den fysiska konstruktionen och firmware?
Logga in
Skapa konto
Jag hade ingen sådan, utan en uppföljare som byggdes av två fd anställda: Jupiter ACE:
Logga in
Skapa konto
Den är på samma komplexitetsnivå ungefär. Men den tror jag ingen här inne utom jag glömt bort att den funnits. Det såldes inte många öht, och försvinnande få i Sverige. Men den skall ligga i en låda här hemma någonstans. Så iaf jag kommer ihåg att jag glömt bort den.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Ett tillägg är att dessa lösningar i praktiken är säkra nog. Mig veterligen har ingen i stor omfattning lyckats utnyttja tekniska säkerhetsbrister, utan i princip alla fall har genomförts genom att lura användaren att direkt lämna ifrån sig uppgifterna eller indirekt genom att skapa en falsk inloggningssida.lars_stefan_axelsson skrev:Dåså. I korthet platformen. BankID på dator eller telefon körs på en mycket komplicerad plattform med påföljande relativt stor angreppsyta (attack surface).
Därav dessa psykadeliska animerade qr-koder som är till för att säkerställa att inloggningen sker från just din dator. Det är en av flera metoder som ska hjälpa användaren att göra rätt.
Det pågår en katt och råtta lek och även om t ex digipassen började användas för snart trettio år sedan, har stora förändringar skett i hur den används.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
En kompis hade en ZX81, eller var det en ZX80?lars_stefan_axelsson skrev:Ja så är det. Skall man ha en chans att klara säkerhet; både mot angrepp, och funktionssäkerhet/personsäkerhet så måste komplexiteten hållas ner med alla medel.
MEN eftersom funktioner säljer (och allt byggs av redan färdiga, komplexa, delar), och säkerhet inte gör det, så tvingar "marknadskrafterna" typiskt oss mot större komplexitet.
Så, du försökte ju få tillbaka tråden till det som glömts bort så då får väl ja också påminna om en enklare tid. Jag kommer inte ihåg om vi haft med någon ZX81:a tidigare. Men är det någon som kommer ihåg dem? Hemdatorer som var så enkla till sin uppbyggnad att man kunde (som tonåring) faktiskt förstå hela den fysiska konstruktionen och firmware?
[bild]
Jag hade ingen sådan, utan en uppföljare som byggdes av två fd anställda: Jupiter ACE:
[bild]
Den är på samma komplexitetsnivå ungefär. Men den tror jag ingen här inne utom jag glömt bort att den funnits. Det såldes inte många öht, och försvinnande få i Sverige. Men den skall ligga i en låda här hemma någonstans. Så iaf jag kommer ihåg att jag glömt bort den.
Vi hade två zx81 hemma. Inklusive expansionsminne på 16kb och skrivaren som printade på aluminiumbeklätt papper.lars_stefan_axelsson skrev:Ja så är det. Skall man ha en chans att klara säkerhet; både mot angrepp, och funktionssäkerhet/personsäkerhet så måste komplexiteten hållas ner med alla medel.
[bild]
[bild]
Har kvar åtminstone en zx81 och extraminnet vad jag vet.
Så sjukt sega att programmera på. Var en fröjd när vi hade c64 istället.
Nåja, jag har två Jupiter ACE hemma, så jag har inte glömt bort den 😁lars_stefan_axelsson skrev:Ja så är det. Skall man ha en chans att klara säkerhet; både mot angrepp, och funktionssäkerhet/personsäkerhet så måste komplexiteten hållas ner med alla medel.
[bild]
[bild]
Vad programmerade man i på zx???tensiden skrev:
Minns att Activision hade MSXBasic, hur många minns Activision MSX datorerna med inbyggd floppy och trackball i tangentbordet som även hade processor och minne, " allt- i- ett". Sedan tog ju Commodore ( Vic & Amiga) och senare Atari (ST) över innan PC explosionen kom