197 370 läst · 2 478 svar
197k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Det där tror jag du missförstått, TS (som inte längre är aktiv på forumet) tog såvitt jag vet tillvara rak klen röjningsved, inget grovt som behövde klyvas med vedklyv.H heimlaga skrev:
Om man tycker ved,vedhantering,plåttak eller pressenningar är snyggt kan nog vara olika, liksom viljan att investera i hydraulklyv eller tak över vedhögen.M Mikko58 skrev:
Ja men menar du att när jag ska elda ska gå dit och hämta ved? Det är säkert 50m bort till vedbacken där du menar jag ska bygga ett plåttak och isåfall måste jag skotta snö på vintern för att ta mig dit. Nä då föredrar jag att lada ved 3, 4 dagar till vedboden som är vid källaringången.F fribygg skrev:
Samma här , har också en liknande som är välanvänd men lite långsam kanske.Norrtull skrev:Jag har nån gammal Jula-klyv, blå är den. Hur många ton, ingen aning. Långsam, absolut. Men den blir inte trött efter 1,5timmars arbete. Jag kan stå där med kubbar på 50-90cm av kvistig gran. Den bara tuggar på, visst händer det att den fastnar ibland, men har aldrig klarat det bättre med en yxa. Inte jag med mina ringa år av yxandes.
Men har man brådis är det kanske bättre att ringa efter nån med vedmaskin efter
traktorn , att klyva med yxa skulle jag aldrig göra när det finns vedklyv och definitivt
inte stå på knäna och klyva vedkubbar 🙄
Har tillgång till en Faxeklyv också om man vill men att stå i vårsolen och klyva är
väl ganska ok.
Nu är det ju minusgrader och piggkedjorna sitter på traktorn så nu är det bara att ta
av snöbladet och få på wirekranen och åka ut i skogen 😎🙂
Vad jag saknar såga och och skrota runt med ved. Har inte varit på gården nu på 3v😩
Har massor att ”måstegöra” som väntar.
Sen köra den gamla trötta vedklyven, hör när det knakar om mina vresiga grankubbar.
Har massor att ”måstegöra” som väntar.
Sen köra den gamla trötta vedklyven, hör när det knakar om mina vresiga grankubbar.
Medlem
· Västra götaland
· 194 inlägg
Är det någon som har tips på en vettig budgetsåg?
Kommer ej längre överens med min motorsåg från Cocraft (Clas Ohlson?).
Den dör vid horisontellt läge hur mycket jag än plockat isär den och gör rent och minutiöst ställer in förgasaren..
Tittat på Jula som ju har Scheppach på rea.
Är Stiga ett vettigt motorsågsmärke?
Tips mottages
Den dör vid horisontellt läge hur mycket jag än plockat isär den och gör rent och minutiöst ställer in förgasaren..
Tips mottages
Köp en begagnad Husqvarna eller Stihl, dessa hobbysågar har en tendens o strula.Skogspromenix skrev:Är det någon som har tips på en vettig budgetsåg?
Tips mottages
Har haft 4st Husqvarna under 25års tid aldrig ett problem mer än slöa kedjor o tomma tankar😂
Stiga motorsågar är ommärkta McCulloch. Ett amerikanskt märke som man enligt folkhumorn får mest uträttat med genom att sätta på ett långt amerikanskt svärd och dra dem fram och tillbaka. Hållbarheten på allt det mekaniska är rent ut sagt usel.
Husqvarna och Stilhl och möjligtvis Dolmar är tyvärr de enda motorsågarna som håller någonting.
Husqvarna och Stilhl och möjligtvis Dolmar är tyvärr de enda motorsågarna som håller någonting.
Jag lagade en billig såg med samma problem. Felet var att bränsleslangen var så styv att när man la sågen på sidan så blev det ett veck på den. Jag bytte till en bränsleslang och filter från Oregon så började den fungera.Skogspromenix skrev:Är det någon som har tips på en vettig budgetsåg?
Tips mottages