H heimlaga skrev:
Trådstartaren talar dessutom uttryckligen om gratisved ur andras skog och då finns inte alternativet att bara plocka de rakaste björkbitarna och sälja resten till industrin. Nej då måste man ta allt. Alla grovlekar mellan 2 och 70 cm.
Det där tror jag du missförstått, TS (som inte längre är aktiv på forumet) tog såvitt jag vet tillvara rak klen röjningsved, inget grovt som behövde klyvas med vedklyv.

M Mikko58 skrev:
Det blir inte så snyggt, jag täcker veden med en pressening om det ska komma stora mängder regn. Det torkar ju så bra på våren. Dom där 3,4 dagarna att lada in veden är inget större problem.
Om man tycker ved,vedhantering,plåttak eller pressenningar är snyggt kan nog vara olika, liksom viljan att investera i hydraulklyv eller tak över vedhögen.

F fribygg skrev:
Om man tycker ved,vedhantering,plåttak eller pressenningar är snyggt kan nog vara olika, liksom viljan att investera i hydraulklyv eller tak över vedhögen.
Ja men menar du att när jag ska elda ska gå dit och hämta ved? Det är säkert 50m bort till vedbacken där du menar jag ska bygga ett plåttak och isåfall måste jag skotta snö på vintern för att ta mig dit. Nä då föredrar jag att lada ved 3, 4 dagar till vedboden som är vid källaringången.

galento
Norrtull Norrtull skrev:
Jag har nån gammal Jula-klyv, blå är den. Hur många ton, ingen aning. Långsam, absolut. Men den blir inte trött efter 1,5timmars arbete. Jag kan stå där med kubbar på 50-90cm av kvistig gran. Den bara tuggar på, visst händer det att den fastnar ibland, men har aldrig klarat det bättre med en yxa. Inte jag med mina ringa år av yxandes.
Samma här , har också en liknande som är välanvänd men lite långsam kanske.
Men har man brådis är det kanske bättre att ringa efter nån med vedmaskin efter
traktorn , att klyva med yxa skulle jag aldrig göra när det finns vedklyv och definitivt
inte stå på knäna och klyva vedkubbar 🙄

Har tillgång till en Faxeklyv också om man vill men att stå i vårsolen och klyva är
väl ganska ok.

Nu är det ju minusgrader och piggkedjorna sitter på traktorn så nu är det bara att ta
av snöbladet och få på wirekranen och åka ut i skogen 😎🙂

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Nu eldar vi pinnar
En hög med vedträn av olika storlekar och former i en grön plastback.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mach77777 och 7 till
  • Laddar…
galento
👍 Det blir varmt av småpinnar också , tar också tillvara på pinnar 😉😊
Skogsmark täckt av lätt snö med nedkapade trädstockar och motorsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Vad jag saknar såga och och skrota runt med ved. Har inte varit på gården nu på 3v😩
Har massor att ”måstegöra” som väntar.
Sen köra den gamla trötta vedklyven, hör när det knakar om mina vresiga grankubbar.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Toptipps från en som väntar, låt inte spisen rivas och säg till en murare att vi inte har bråttom 😂

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nu eldar vi pinnar
[bild]
Perfekt blandning av trädslag och dimensioner. Underlättar en mångsidig eldning

• Gilla
Niq
  • Laddar…
galento galento skrev:
👍 Det blir varmt av småpinnar också , tar också tillvara på pinnar 😉😊
[bild]
En korg ved är en korg ved oavsett storlek på vedklabbarna

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Toptipps från en som väntar, låt inte spisen rivas och säg till en murare att vi inte har bråttom 😂
Säg aldrig åt en hantverkare att ni inte har bråttom 😀

• Gilla
  • Haha
galento och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som har tips på en vettig budgetsåg?

Kommer ej längre överens med min motorsåg från Cocraft (Clas Ohlson?).
Den dör vid horisontellt läge hur mycket jag än plockat isär den och gör rent och minutiöst ställer in förgasaren..

Tittat på Jula som ju har Scheppach på rea.
Är Stiga ett vettigt motorsågsmärke?

Tips mottages

R
Skogspromenix Skogspromenix skrev:

Den dör vid horisontellt läge hur mycket jag än plockat isär den och gör rent och minutiöst ställer in förgasaren..

Tips mottages
Köp en begagnad Husqvarna eller Stihl, dessa hobbysågar har en tendens o strula.
Har haft 4st Husqvarna under 25års tid aldrig ett problem mer än slöa kedjor o tomma tankar😂

• Gilla
Mikko58 och 4 till
  • Laddar…
Stiga motorsågar är ommärkta McCulloch. Ett amerikanskt märke som man enligt folkhumorn får mest uträttat med genom att sätta på ett långt amerikanskt svärd och dra dem fram och tillbaka. Hållbarheten på allt det mekaniska är rent ut sagt usel.

Husqvarna och Stilhl och möjligtvis Dolmar är tyvärr de enda motorsågarna som håller någonting.

• Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:

Tips mottages
Jag lagade en billig såg med samma problem. Felet var att bränsleslangen var så styv att när man la sågen på sidan så blev det ett veck på den. Jag bytte till en bränsleslang och filter från Oregon så började den fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.