70 625 läst · 118 svar
71k läst
118 svar
Hur har vi byggt våra fristående bastuar?
Nu har jag påbörjat mitt bygge av vedeldad bastu med relax i "planktimmer" vid stugan. Planktimmer för att hålla ned kostnaden, jag räknar med att spara ca halva kostnaden på väggarna jämfört med att bygga isolerat med in- och utvändig panel.
Jag vill inte ha knuttimrat och inte köpa en byggsats utan har skruvat ihop hörnen istället, samt skruvat ihop varven med försänkt skruv inspirerat av den här tråden.
"Planktimret" blev i form av slätspont 45x120 som jag kom över till bra pris.
Jag byggde bärlina av lite kraftigare virke och fräste i en lös fjäder (planhyvlad 12x25) för att fästa i första varvet plank. Jag tänker mig att det blir lite tätare samt förhindrar väggen att slå sig mellan fästpunkterna.
(Vädret var bedrövligt så granriset har jag slängt ut för att försöka minska klafsande i gegga runt bygget)
Jag klöv de första planken på kortväggarna för att få lång- och kortväggar att gå omlott för att ytterligare hålla ihop varven med varandra.
Varje varv skruvades som sagt ihop med det under. Jag borrade hål ca 50 mm och skruvade ihop med 100mm träskruv. Jag gjorde en borrmall av en bit spontat virke för att kunna borra lite vid sidan om centrumlinjen så att en bit av fjädern blev kvar överallt. Skruvade ca c/c 60.
Sen var det "bara" att rulla på.
Utmaningen var att hålla väggen vertikal. Slätsponten saknar en knapp mm på ena sidan av fjädern, jag förmodar för att det ska bli en karaktäristisk springa mellan brädorna. Det gör att när jag tvingade ihop dem med skruvarna vill de gärna slå sig. Vid dörrhålen satte jag upp den 45x45 som tillsammans med plankväggen ska bilda dörregel. Det hjälpte till att hålla linjen för de lösa plankändarna.
Jag satte så småningom upp en tillfällig regel vid det stora fönstret också. I retrospekt skulle jag ha använt reglar I hörnen också, det hade underlättat att få det rakt. Men jag hade sett dem som tillfälliga eftersom jag inte vill ha reglar. Dock hade det blivit skruvhål då. Men det kanske hade gått med en tving, eller att jag skruvat den tillfälliga regeln på utsidan av hörnet (där knutbräda kommer att dölja skruvhålen).
Gavlarna och mellanväggens översta varv satte jag ihop tillfälligt vid sidan av och kapade till innan jag satte upp dem. Jag gjorde urtag i näst översta brädan på långsidan för att stötta takreglarna. Även lite urtag i taktegeln (förutom på gavlarna av estetiska skäl) för att den ska ligga kvar (skruvad också så klart).
Så småningom också tak som jag dragit åldersbesrändig plast över (även pressenning). Oklart om det kommer att vara tid/väder till att lägga takpapp innan vintern. Jag kan kanske börja lite invändigt men möjligt att bygget ligger mer eller mindre på is nu till vårkanten.
Jag vill inte ha knuttimrat och inte köpa en byggsats utan har skruvat ihop hörnen istället, samt skruvat ihop varven med försänkt skruv inspirerat av den här tråden.
"Planktimret" blev i form av slätspont 45x120 som jag kom över till bra pris.
Jag byggde bärlina av lite kraftigare virke och fräste i en lös fjäder (planhyvlad 12x25) för att fästa i första varvet plank. Jag tänker mig att det blir lite tätare samt förhindrar väggen att slå sig mellan fästpunkterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Vädret var bedrövligt så granriset har jag slängt ut för att försöka minska klafsande i gegga runt bygget)
Jag klöv de första planken på kortväggarna för att få lång- och kortväggar att gå omlott för att ytterligare hålla ihop varven med varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varje varv skruvades som sagt ihop med det under. Jag borrade hål ca 50 mm och skruvade ihop med 100mm träskruv. Jag gjorde en borrmall av en bit spontat virke för att kunna borra lite vid sidan om centrumlinjen så att en bit av fjädern blev kvar överallt. Skruvade ca c/c 60.
Sen var det "bara" att rulla på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utmaningen var att hålla väggen vertikal. Slätsponten saknar en knapp mm på ena sidan av fjädern, jag förmodar för att det ska bli en karaktäristisk springa mellan brädorna. Det gör att när jag tvingade ihop dem med skruvarna vill de gärna slå sig. Vid dörrhålen satte jag upp den 45x45 som tillsammans med plankväggen ska bilda dörregel. Det hjälpte till att hålla linjen för de lösa plankändarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte så småningom upp en tillfällig regel vid det stora fönstret också. I retrospekt skulle jag ha använt reglar I hörnen också, det hade underlättat att få det rakt. Men jag hade sett dem som tillfälliga eftersom jag inte vill ha reglar. Dock hade det blivit skruvhål då. Men det kanske hade gått med en tving, eller att jag skruvat den tillfälliga regeln på utsidan av hörnet (där knutbräda kommer att dölja skruvhålen).
Gavlarna och mellanväggens översta varv satte jag ihop tillfälligt vid sidan av och kapade till innan jag satte upp dem. Jag gjorde urtag i näst översta brädan på långsidan för att stötta takreglarna. Även lite urtag i taktegeln (förutom på gavlarna av estetiska skäl) för att den ska ligga kvar (skruvad också så klart).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så småningom också tak som jag dragit åldersbesrändig plast över (även pressenning). Oklart om det kommer att vara tid/väder till att lägga takpapp innan vintern. Jag kan kanske börja lite invändigt men möjligt att bygget ligger mer eller mindre på is nu till vårkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Snyggt! Vad fick du ge för planktimret per meter? Jag tycker det är svårt att hitta när jag letar efter liknande.B beerfueled skrev:Nu har jag påbörjat mitt bygge av vedeldad bastu med relax i "planktimmer" vid stugan. Planktimmer för att hålla ned kostnaden, jag räknar med att spara ca halva kostnaden på väggarna jämfört med att bygga isolerat med in- och utvändig panel.
Jag vill inte ha knuttimrat och inte köpa en byggsats utan har skruvat ihop hörnen istället, samt skruvat ihop varven med försänkt skruv inspirerat av den här tråden.
"Planktimret" blev i form av slätspont 45x120 som jag kom över till bra pris.
Jag byggde bärlina av lite kraftigare virke och fräste i en lös fjäder (planhyvlad 12x25) för att fästa i första varvet plank. Jag tänker mig att det blir lite tätare samt förhindrar väggen att slå sig mellan fästpunkterna.
[bild]
(Vädret var bedrövligt så granriset har jag slängt ut för att försöka minska klafsande i gegga runt bygget)
Jag klöv de första planken på kortväggarna för att få lång- och kortväggar att gå omlott för att ytterligare hålla ihop varven med varandra.
[bild]
Varje varv skruvades som sagt ihop med det under. Jag borrade hål ca 50 mm och skruvade ihop med 100mm träskruv. Jag gjorde en borrmall av en bit spontat virke för att kunna borra lite vid sidan om centrumlinjen så att en bit av fjädern blev kvar överallt. Skruvade ca c/c 60.
Sen var det "bara" att rulla på.
[bild]
[bild]
Utmaningen var att hålla väggen vertikal. Slätsponten saknar en knapp mm på ena sidan av fjädern, jag förmodar för att det ska bli en karaktäristisk springa mellan brädorna. Det gör att när jag tvingade ihop dem med skruvarna vill de gärna slå sig. Vid dörrhålen satte jag upp den 45x45 som tillsammans med plankväggen ska bilda dörregel. Det hjälpte till att hålla linjen för de lösa plankändarna.
[bild]
Jag satte så småningom upp en tillfällig regel vid det stora fönstret också. I retrospekt skulle jag ha använt reglar I hörnen också, det hade underlättat att få det rakt. Men jag hade sett dem som tillfälliga eftersom jag inte vill ha reglar. Dock hade det blivit skruvhål då. Men det kanske hade gått med en tving, eller att jag skruvat den tillfälliga regeln på utsidan av hörnet (där knutbräda kommer att dölja skruvhålen).
Gavlarna och mellanväggens översta varv satte jag ihop tillfälligt vid sidan av och kapade till innan jag satte upp dem. Jag gjorde urtag i näst översta brädan på långsidan för att stötta takreglarna. Även lite urtag i taktegeln (förutom på gavlarna av estetiska skäl) för att den ska ligga kvar (skruvad också så klart).
[bild]
[bild]
Så småningom också tak som jag dragit åldersbesrändig plast över (även pressenning). Oklart om det kommer att vara tid/väder till att lägga takpapp innan vintern. Jag kan kanske börja lite invändigt men möjligt att bygget ligger mer eller mindre på is nu till vårkanten.
[bild]
Som sagt kom jag över till bra pris, sista pallen av en utgående produkt, 45x120 slätspont från Valbo trä, via en lokal brädgård. Tror att firman tabbade sig också när de skrev offerten men de stod fast vid det. 28 kr/m betalade jag.joary639 skrev:
Var även i kontakt med Karl Hedin som har en produkt som heter industrigolv 45x145 som de ville ha 36 kr/m för. I tråden jag länkade till hade de använt något som benämndes stallgolv, gissar att det är samma typ av produkt. Där hade de fått bända lite, så jag gissar att det är en produkt av lite lägre kvalitet. Slätsponten var spikrak och med fin yta.
Även om det känns avlägset så kom det lite mildväder i november så jag fick på takpappen och vindskivor. Använde värmepistol på skarvarna i pappen och det gick ihop fint.B beerfueled skrev:Nu har jag påbörjat mitt bygge av vedeldad bastu med relax i "planktimmer" vid stugan. Planktimmer för att hålla ned kostnaden, jag räknar med att spara ca halva kostnaden på väggarna jämfört med att bygga isolerat med in- och utvändig panel.
Jag vill inte ha knuttimrat och inte köpa en byggsats utan har skruvat ihop hörnen istället, samt skruvat ihop varven med försänkt skruv inspirerat av den här tråden.
"Planktimret" blev i form av slätspont 45x120 som jag kom över till bra pris.
Jag byggde bärlina av lite kraftigare virke och fräste i en lös fjäder (planhyvlad 12x25) för att fästa i första varvet plank. Jag tänker mig att det blir lite tätare samt förhindrar väggen att slå sig mellan fästpunkterna.
[bild]
(Vädret var bedrövligt så granriset har jag slängt ut för att försöka minska klafsande i gegga runt bygget)
Jag klöv de första planken på kortväggarna för att få lång- och kortväggar att gå omlott för att ytterligare hålla ihop varven med varandra.
[bild]
Varje varv skruvades som sagt ihop med det under. Jag borrade hål ca 50 mm och skruvade ihop med 100mm träskruv. Jag gjorde en borrmall av en bit spontat virke för att kunna borra lite vid sidan om centrumlinjen så att en bit av fjädern blev kvar överallt. Skruvade ca c/c 60.
Sen var det "bara" att rulla på.
[bild]
[bild]
Utmaningen var att hålla väggen vertikal. Slätsponten saknar en knapp mm på ena sidan av fjädern, jag förmodar för att det ska bli en karaktäristisk springa mellan brädorna. Det gör att när jag tvingade ihop dem med skruvarna vill de gärna slå sig. Vid dörrhålen satte jag upp den 45x45 som tillsammans med plankväggen ska bilda dörregel. Det hjälpte till att hålla linjen för de lösa plankändarna.
[bild]
Jag satte så småningom upp en tillfällig regel vid det stora fönstret också. I retrospekt skulle jag ha använt reglar I hörnen också, det hade underlättat att få det rakt. Men jag hade sett dem som tillfälliga eftersom jag inte vill ha reglar. Dock hade det blivit skruvhål då. Men det kanske hade gått med en tving, eller att jag skruvat den tillfälliga regeln på utsidan av hörnet (där knutbräda kommer att dölja skruvhålen).
Gavlarna och mellanväggens översta varv satte jag ihop tillfälligt vid sidan av och kapade till innan jag satte upp dem. Jag gjorde urtag i näst översta brädan på långsidan för att stötta takreglarna. Även lite urtag i taktegeln (förutom på gavlarna av estetiska skäl) för att den ska ligga kvar (skruvad också så klart).
[bild]
[bild]
Så småningom också tak som jag dragit åldersbesrändig plast över (även pressenning). Oklart om det kommer att vara tid/väder till att lägga takpapp innan vintern. Jag kan kanske börja lite invändigt men möjligt att bygget ligger mer eller mindre på is nu till vårkanten.
[bild]
Sedan dess har även fönster kommit på plats. Lilla fönstret är ett vanligt öppningsbart. Stora fönstren är härdat isolerglas som jag monterat direkt i väggen. De står på glasklossar, invändigt sitter en list i planhyvlad furu och på utsidan glaslister i plast av typen Primo Fibercore som jag köpt tillsammans med glaset från interglas.se.
Jag lade också slätsponten som golv (skruvad dolt) och behandlade med Supi golvolja. Vi kommer att torrbasta så jag hoppas att golvet ska hålla. Annars bör man lägga trall med springor.
I bastudelen har jag byggt isolerat innertak. Tanken var att ta råspont men jag hittade inte tillräckligt fina bitar på brädgården så på just den delen "lyxade" jag till det med bastupanel. Och sen sågade jag direkt ett stort hål för skorstenen 🤣
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaminen Harvia M2 monterades med Harvias stålskorsten, bottenplatta och skyddsvägg (minskar skyddsavståndet till 50mm). Fick t.o.m. tag på sotaren snabbt och fick det hela godkänt. Kommunen var också snabba med slutbesked.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glasdörr ("Cello" från K-Rauta) mellan bastu och relax är också på plats, så nu saknas bara lavar, lite lister och så småningom lite belysning. Sen ska jag ta en öl och se på solnedgången och förhoppningsvis lite av stjärnhimlen här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta ned några av träden också!B beerfueled skrev:Även om det känns avlägset så kom det lite mildväder i november så jag fick på takpappen och vindskivor. Använde värmepistol på skarvarna i pappen och det gick ihop fint.
Sedan dess har även fönster kommit på plats. Lilla fönstret är ett vanligt öppningsbart. Stora fönstren är härdat isolerglas som jag monterat direkt i väggen. De står på glasklossar, invändigt sitter en list i planhyvlad furu och på utsidan glaslister i plast av typen Primo Fibercore som jag köpt tillsammans med glaset från interglas.se.
Jag lade också slätsponten som golv (skruvad dolt) och behandlade med Supi golvolja. Vi kommer att torrbasta så jag hoppas att golvet ska hålla. Annars bör man lägga trall med springor.
I bastudelen har jag byggt isolerat innertak. Tanken var att ta råspont men jag hittade inte tillräckligt fina bitar på brädgården så på just den delen "lyxade" jag till det med bastupanel. Och sen sågade jag direkt ett stort hål för skorstenen 🤣
[bild]
[bild]
Kaminen Harvia M2 monterades med Harvias stålskorsten, bottenplatta och skyddsvägg (minskar skyddsavståndet till 50mm). Fick t.o.m. tag på sotaren snabbt och fick det hela godkänt. Kommunen var också snabba med slutbesked.
[bild]
[bild]
Glasdörr ("Cello" från K-Rauta) mellan bastu och relax är också på plats, så nu saknas bara lavar, lite lister och så småningom lite belysning. Sen ska jag ta en öl och se på solnedgången och förhoppningsvis lite av stjärnhimlen här:
[bild]
Kul att du kommit så långt nu. Ser riktigt fin ut!B beerfueled skrev:Även om det känns avlägset så kom det lite mildväder i november så jag fick på takpappen och vindskivor. Använde värmepistol på skarvarna i pappen och det gick ihop fint.
Sedan dess har även fönster kommit på plats. Lilla fönstret är ett vanligt öppningsbart. Stora fönstren är härdat isolerglas som jag monterat direkt i väggen. De står på glasklossar, invändigt sitter en list i planhyvlad furu och på utsidan glaslister i plast av typen Primo Fibercore som jag köpt tillsammans med glaset från interglas.se.
Jag lade också slätsponten som golv (skruvad dolt) och behandlade med Supi golvolja. Vi kommer att torrbasta så jag hoppas att golvet ska hålla. Annars bör man lägga trall med springor.
I bastudelen har jag byggt isolerat innertak. Tanken var att ta råspont men jag hittade inte tillräckligt fina bitar på brädgården så på just den delen "lyxade" jag till det med bastupanel. Och sen sågade jag direkt ett stort hål för skorstenen 🤣
[bild]
[bild]
Kaminen Harvia M2 monterades med Harvias stålskorsten, bottenplatta och skyddsvägg (minskar skyddsavståndet till 50mm). Fick t.o.m. tag på sotaren snabbt och fick det hela godkänt. Kommunen var också snabba med slutbesked.
[bild]
[bild]
Glasdörr ("Cello" från K-Rauta) mellan bastu och relax är också på plats, så nu saknas bara lavar, lite lister och så småningom lite belysning. Sen ska jag ta en öl och se på solnedgången och förhoppningsvis lite av stjärnhimlen här:
[bild]
Jag håller själv på i planeringsfasen. Men nu börjar det hända lite... Ska nog beställa en stomme till ett attefallshus och sedan bygga bastun i den.
Väldigt snyggt och samma storlek som vi tänkt oss med elagregat och glesgolv. Är det några saker du kan rekommendera att tänka på? Hur har du gjort med frånluften?J JoMaV skrev:Är äntligen klar med bastubygget. Blev en mindre stuga 2x2 meter. Isolerad vägg och tak men utan folie. Lavvalet föll på värmebehandlad asp. Mycket ångest kring det valet men det blev jäkligt bra. Blev ännu finare efter en strykning paraffinolja.
Väggpanelen var också föremål för viss ångest. Bastun ligger vid en stuga på en strand så ville att det skulle bli lite rough känsla. Provade att vaxa själv men det blev inte lika snyggt som färdigvaxad granpanel.
Golvet är kärnfurutrall med springor. Blev fint och känns rejält. Kanske behöver det oljas framöver?
Bara hoppas att bastudörren håller för regn och snö.
9kw aggregat som förhoppningsvis ska fungera även i vinter.
Till våren blir det altan runt om.
Nu blir det bad och bastu fram till isen lägger sig.[bild]
[bild]
[media]
Inga lärdomar direkt tilluften sker via springorna sen satte jag frånluftdon längst upp över laven, vissa sätter ju längre ned för att få jämnare värme.N Nilklas skrev:
Kanske skulle jag gjort den 10 cm kortare på höjden. Har 2.20 i takhöjd och det är lite onödigt högt.
Då är frågan: vilken höjd är lavarna på?J JoMaV skrev:
2.20 är ju helt perfekt, blir klaustrofofiskt i en låg bastu om man är lite högre av växt.
Med 220 i takhöjd så bör övre laven vara på ca 110cm.
I en fristående bastu är just det at man inte sitter nede vid golvet et poäng då det ofta är relativt stor skillnad i temp- specielt om det är "öppet" golv.
Jag håller med ang takhöjden, bara en fördel att det är stor temp skillnad mellan uppe o nere på golvet, då kan folk bestämma själva hur varmt dom vill ha det. Jag har badat i finsk bastu med nästa 3m takhöjd och det var toppen, varmt o gott i taket och svalt o skönt vid golvet, helt perfekt. Sen är det bekvämare att tvätta sig nere vid golvet om det inte är för varmt, men det är ju inte alla som gör ..D drsakke skrev:Då är frågan: vilken höjd är lavarna på?
2.20 är ju helt perfekt, blir klaustrofofiskt i en låg bastu om man är lite högre av växt.
Med 220 i takhöjd så bör övre laven vara på ca 110cm.
I en fristående bastu är just det at man inte sitter nede vid golvet et poäng då det ofta är relativt stor skillnad i temp- specielt om det är "öppet" golv.
Ang höjd på lavarna anser jag att man ska mäta från taket och ner till övre laven så att den längsta bastaren har ca 10cm mellan huvud och tak när hen sitter klokt. Jag har varit i bastu där det varit 80-90cm mellan huvud o tak och då missar man ju värmen till stor del.
Ursäkta att jag tränger mig på, men jag tycker det är viktigt. Blir så tråkigt att behöva bygga om lycka till!
Ja, man mäter ner från tak -brukar rekommendera 100-120cm. I sverige verkar det vara en vana att lägga översta lav på ca 70-80cm - man sitter ofta lågt i förhållande til romhöjden. Då måste man oftast använda onödvänndigt mycket effekt för att badtemperaturen skulle vara ok där man sitter.murak skrev:Jag håller med ang takhöjden, bara en fördel att det är stor temp skillnad mellan uppe o nere på golvet, då kan folk bestämma själva hur varmt dom vill ha det. Jag har badat i finsk bastu med nästa 3m takhöjd och det var toppen, varmt o gott i taket och svalt o skönt vid golvet, helt perfekt. Sen är det bekvämare att tvätta sig nere vid golvet om det inte är för varmt, men det är ju inte alla som gör ..
Ang höjd på lavarna anser jag att man ska mäta från taket och ner till övre laven så att den längsta bastaren har ca 10cm mellan huvud och tak när hen sitter klokt. Jag har varit i bastu där det varit 80-90cm mellan huvud o tak och då missar man ju värmen till stor del.
Ursäkta att jag tränger mig på, men jag tycker det är viktigt. Blir så tråkigt att behöva bygga om lycka till!
Aggregat är egentligen för varm då och så blir ångan väldigt "skarp" när man kastar bad.
Jag var tvungen att mäta min bastu. Takhöjd 210 cm. Nedre lave på 50 cm och övre på 100 cm från golv. Det ger 110 cm mellan övre lave och tak. Jag tycker dessa mått fungerar mycket bra.D drsakke skrev:
Jag har inte riktigt samma takhöjd utan fick kompromissa lite. Avstånd från tak till lav är 103 cm och avståndet mellan lavarna är 45 cm.Alfredo skrev:
För mig har detta fungerat bra och är inget man tänker på.
Hade jag haft några cm till hade jag kanske lagt 2-3cm på avståndet till tak och någon cm på avstånd från golv till första lav.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ska det vara uppbyggt kring duschbrunnen på trägolv?
Badrum -
Grannen byggt 4-5 meter hög altan med besvärande insyn, kommunen godkänner
Bygglov -
Fristående vedeldad bastu med hemmabyggt "timmerplank"
Bastu -
Avloppet och vaten servitut - våra granne har byggt 2 nya full badrumer o en köket utan byglovv på
Bygglov -
Klassisk spis eller inbyggt som det "ska" vara idag?
Kök