F fsn skrev:
Fyllde svinets handskar med kullagerfett samma dag som jag slutade och limmade lÄset pÄ hans skÄp med superlim.
Sa du arbetsplatsmobbing? 😂
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
NU börjar jag ruttna ordentligt pÄ "drevet" mot AndersMalmgren.

Sluta gÄ pÄ person, acceptera att en del mÀnniskor inte Àr som ni. Var inte avundsjuka, ni har sÀkert ocksÄ ett bra liv, bara annorlunda.

Anders har ballar av stÄl, Àr fortfarande kvar hÀr pÄ forumet trots Äratal av skitsnack frÄn andra individer med svag sjÀlvkÀnsla, sjÀlv skulle jag lÀmnat för lÀnge sedan.

Acceptera att vÀrlden Àr full av mÀnniskor som inte lever i just din bubbla, de har andra bubblor att utvecklas i, glÀd er istÀllet för att ni kan berikas av andras Äsikt, ju lÀngre ifrÄn din Äsikt, desto mer vÀrdefullt Àr det.

SjÀlv har jag för lÀnge sedan valt att se det mest extrema som sÀgs, av bÄde Anders likvÀl som mÄnga andra, som ett utslag av humor, eller möjligtvis ett trollningsförsök, ... om ni följer min strategi sÄ kan jag lova att ni slipper högt blodtryck.

Jag har anmÀlt nÄgra inlÀgg nu, ni kan kanske skylla pÄ mig sen. :)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Gimp och 25 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Om man vÀljer att handla pÄ Coop behöver man 50 000 i kredit sÄ dyra som dom Àr
Jag fÄr bonus pÄ allt jag handlar med kortet, bensin, pÄ ICA, Willys,Hemköp, Lidl, hotell, flygresor,taxi,klÀder, Amazon,Biltema,Jula....
.ALLT!
 
Redigerat:
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag mÄste tyvÀrr sÀga att jag inte riktigt förstÄr, vart Àr det som postens vanliga brev och smÄ paket inte nÄr?

Jag fÄr mina mediciner levererade med PostNord frÄn deras centrallager. Varför skulle inte detta fungera i hela landet?

Mina förÀldrar fÄr ocksÄ sina mediciner levererade med posten rakt ned i brevlÄdan.

Det kan ju inte heller ha med prislappen att göra dÄ jag har mediciner som kostar tusentals kronor (om jag hade betalt allt sjÀlv). Jag har dessutom mediciner som Àr livsfarliga i en liten dos (tre tabletter istÀllet för en). Det verkar inte heller hindra att jag fÄr dem i postlÄdan. Och storleken pÄ försÀndelsen gör ju bara att de ibland hÀnger pÄ utsidan, trots att jag har en paketlÄda.

Det enda jag kan komma pÄ Àr att man möjligen inte levererar narkotiska preparat pÄ detta sÀtt, men lÀttare sÄdana har jag ocksÄ fÄtt hem i brevlÄdan. Men jag kan tÀnka mig att stöldbegÀrliga narkotiska preparat inte lÀmnas dÀr. Och sÄ fall för att inte göra stöld av mediciner ett intressant brott att begÄ.

Jag sÀger absolut inte emot dig, utan jag försöker förstÄ varför det inte skulle gÄ att fÄ medicinerna med den vanliga posten för vissa.
T.ex. att medicinen behöver en obruten kylkedja.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det beror pÄ. De kanske kan erbjuda andra förmÄner Àn just lön som kostar dem mindre Àn den faktiska lönekostnaden.

T.ex. 11000 före skatt och fritt boende med mat?

Men det Àr rÀtt meningslöst att diskutera hypotetiska fall utan helhet sÄ det tillför inget.
Statarsystemet, vÀlkommen tillbaka!

IstÀllet för lön i pengar, att handla mat för pÄ ICA, en delmÀngd av gÄrdagens bröd att Àta.

IstÀllet för pengar för att betala hyra, ingÄr boende i ena hörnet av stÀdskrubben...


Det finns fullt med exempel pÄ hur arbetsgivare utnyttjar individer och/eller grupper som har en svag stÀllning pÄ arbetsmarknaden.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vad har LO med de rasistiska Moderat arbetarna att göra?
Är Byggnads moderater nu??
 
S skogaliten skrev:
T.ex. att medicinen behöver en obruten kylkedja.
Naturligtvis, men det har inget med att PostNord inte kan leverera att göra.
 
S skogaliten skrev:
Statarsystemet, vÀlkommen tillbaka!
Haha, det var ju ocksÄ en tolkning.

Det kan ju ocksĂ„ vara sĂ„ att alla förekommande avsteg till kollektivavtal inte resulterar i det kapitalistiska utsugandet av ”proletĂ€rer” ;)

Företeelsen med betalt boende och ibland mat Àr ju inte alls ovanlig. Jag minns nÀr jag var elektriker och nÄgra kompisar fick erbjudande om jobb i Norge. Boende och viss mat ingick. Förutom en rÀtt bra lön. NÄgra Äkte och hade det rÀtt bra. Jag var sugen men valde att lÀsa vidare istÀllet.
Helt anekdotiskt förstÄs men företeelsen att Äka till Norge för att arbete Àr ju rÀtt vedertagen sÄ kanske Àr ok?

LikasÄ Àr ju boende ofta fixat vid sÀsongsarbete pÄ t.ex. skidanlÀggningar eller sommaröppna anlÀggningar m.m.
S skogaliten skrev:
IstÀllet för pengar för att betala hyra, ingÄr boende i ena hörnet av stÀdskrubben...
Boende i stÀdskrubb Àr inte att förakta. Kika bara pÄ hur framgÄngsrik Herr Potter blev ;)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
T.ex. att medicinen behöver en obruten kylkedja.
Jag fĂ„r leverans hem varje söndag som gĂ„tt i ”obruten kylkedja” sĂ„ det Ă€r inget konstigt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
S Styrman_jansson skrev:
Jag fĂ„r leverans hem varje söndag som gĂ„tt i ”obruten kylkedja” sĂ„ det Ă€r inget konstigt.
Jag fÄr ocksÄ hem medicin med kylbil med jÀmna mellanrum, det Àr inga som helst problem.
 
D
A ajn82 skrev:
Men det var vÀl Unionen som Àgde Klarna och skrev att de inte drev de frÄgorna i företag dÀr investerar i, hyckleriet Àr totalt i alla fackförbunden
"Ja skiter i att det Àr fejk det Àr förjÀvligt ÀndÄ"
 
F
Anna_H Anna_H skrev:
Hade muntliga pÄ bÄda mina senaste tjÀnster utan kollektivavtal. "SÄ lÀnge supporttelefonen Àr bemannad och ni gör ert jobb flexar ni hur ni vill, inom rimliga grÀnser. Och om det Àr smidigare att jobba hemma tex för att ni ska pÄ nÄgot lÀkarbesök eller vÀntar pÄ en hantverkare gÄr det sjÀlvklart bra, men kolla med varandra sÄ att inte alla rÄkar vara borta samtidigt."

Blev lite trixigt nÀr vi fick 20% permittering under Coviden, supporttelefonen skulle vara öppen 9-16.30 och de lade möten med obligatorisk nÀrvaro nÀstan varje dag mellan 8 och 9 för att vi pÄ supporten skulle kunna vara med, dÄ blev det en dryg halvtimme plus pÄ flexen varje dag. Vi försökte turas om att sluta tidigare, men det gÄr ju inte att lÀgga pÄ luren i örat pÄ folk.
Inget av det dÀr Àr sÄnt som regleras i nÄt kollektivavtal. Vi, och mÄnga stora företag har kollektivavtal. Flexen regleras inte i kollektivavtalet för tjÀnstemÀn.

Det du beskriver Àr inte det minsta mÀrkligt eller frikostigt skulle jag sÀga.

Tror du era flexregler hade sett annorlunda ut om ni hade haft kollektivavtal och i sÄdana fall, varför?
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Sa du arbetsplatsmobbing? 😂
Japp đŸ€”
 
D
F fsn skrev:
Varför behöver du göra det? Du har ju redan bestÀmt dig för att det Àr bajs att inte ha kollektivavtal och att inget annat fungerar.Jag har frÄgat dig flera gÄnger vad den reella skillnaden Àr pÄ tex Teslas avtal med deras anstÀllda och det kollektivavtal som Metall vill teckna. Svaren du gett Àr bara nonsens. Jag Àr rÀtt övertygad om att det inte spelar sÄ stor roll vad villkoren Àr. StÄr det att du skall kölhalas tvÄ gÄnger om dagen i kollektivavtalet sÄ Àr det ÀndÄ det bÀsta för det Àr trots allt ett kollektivavtal, du verkar helt ha hakat upp dig pÄ att det skall vara ett sÄnt, skit det samma om det sen Àr sÀmre.... En sund mÀnniska borde fundera pÄ vad som Àr bÀst och skita i vad avtalet heter.
Dina funderingar Àr sÄklart relevanta i diskussionen men förvÀntar du dig verkligen att nÄgon hÀr Àr sÄ pass centralt placerad i Teslas svenska bolag sÄ att hen kan redogöra för alla anstÀllningsavtal i detalj, och om denna nu fanns hÀr, tror du att det vore lÀmpligt att dela den informationen med oss?

Jag tror vi fÄr acceptera att vi inte kÀnner till nuvarande avtal eller i vilken omfatting Tesla har och kommer hÄlla vad som ingÄtts.

Allt handlar i stort om att nÄgra bolag vill skaffa sig konkurrensfördelar genom att inte spela pÄ samma villkor som de andra pÄ marknaden, dÀrför ser du heller inget stort stöd frÄn arbetsgivarsidan för sÄna hÀr aktioner, uppenbarligen anser sig arbetsgivarkollektivet vara mer betjÀnta av nuvarande modell.

I just Teslas fall handlar det sannolikt ocksÄ om oförstÄnd, okunskap och ovanpÄ det en vÀldigt envis och kontroversiell ledning.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Inget av det dÀr Àr sÄnt som regleras i nÄt kollektivavtal. Vi, och mÄnga stora företag har kollektivavtal och pÄ det finns mÀngder av annat som tex Flex.

Det du beskriver Àr inte det minsta mÀrkligt eller frikostigt skulle jag sÀga.
Nja, det beror pÄ vilken bransch man jobbar i. Jag har ett likande upplÀgg dÀr jag i princip fÄr "jobba hur mycket eller lite jag vill" bara verksamheten löper pÄ enligt plan. Ofta blir det att man arbetar lite mer Àn 40h i veckan men friheten Àr guld vÀrd tycker jag. Till skillnad frÄn min Sambo som Àr lÀrare dÀr hon knappt kan fÄ avlösning under en lektion för att ta samtal frÄn lÀkare...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.