Nej, men i detta fall ökar sannolikheten högst betydligt vill jag påstå.
 
R Robert-san01 skrev:
Och denna?

Totalvikt enligt Transportstyrelsen= 3025kg och får dra 750kg på B-kort.

[bild]
Ja du måste ju göra skillnad på totalvikt och lastvikt (bruttovikt).

Som @useless redan förklarat så får alla bilar dra ett släp med totalvikt 750kg men du får inte lasta det fullt bakom alla bilar.

"Max släpvagnsvikt" avser bruttovikt, dvs det släpvagn och last faktiskt väger om du ställer det på vågen. Ok?
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ja, det är att med B-kort får köra ett ekipage på totalt max 3500kg som inte stämmer. Ekipaget med EQS och släp får väga totalt 3775kg och köras på B-kort.
Den normala diskussionen kring släpvagnar handlar om släpvagnar som inte är lätta. Dvs, de väger mer än 750kg. Då bestäms den behörighet som krävs av 3500kg-regeln.

Vill du ha med alla villkor som gäller för detta så måste man förstås beakta att man alltid får dra ett lätt släp bakom en bil på B-behörighet, men kanske inte lasta det fullt. Det kan sammanfattas såhär (ingen har nog sagt något annat här heller):

Text som beskriver olika körkortsbehörigheter B, Utökat B, och BE, för olika typer av fordon och släpvagnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Robert-san01 skrev:
Och du menar att biltillverkarna är dem som bestämmer detta helt själv på eget bevåg?
Ja det bestämmer biltillverkaren själv. Du kan ta en annan bil med samma vikt som denni ditt exempel och se att den får dra 750 kg. Då blir det uppenbart att der är inte lagstiftningen som gör skillnaden utan tillverkaren.
R Robert-san01 skrev:
Du tror inte de följer gällande lagar och regler/standarder för den marknad de skall typa in bilen till?
Jo, de kan inte tillåta dig dra mer, men de kan definitivt sätta en lägre gräns.
R Robert-san01 skrev:
Du verkar inte ha en aning om hur saker blir godkända. 🤦
Du verkar sakna förståelse för att biltillverkare själva kan välja en lägre gräns om de vill skydda bilen.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det
K Kane skrev:
Var finns den infon?
Den finns ingenstans eftersom det är fel. Ett körkort före 96 ger dig INTE möjlighet att framföra en fordonskombination upp till 4250 kg. Då krävs utökad B(som oturligt nog ibland benämns B96) eller BE. Däremot får man köra ett fordon över 3500 kg om det är registrerat som PB2. Men det är en annan historia.
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Robert-san01 skrev:
Det kan det absolut vara. Inte så vanliga och jag misstänker att merparten av 750 släpen är obromsade.
Så ovanligt är det inte med bromsade släp. Ta ett valfritt gallersläp på macken så är de bromsade 750 kg-släp.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
L lob skrev:
Den finns ingenstans eftersom det är fel. Ett körkort före 96 ger dig INTE möjlighet att framföra en fordonskombination upp till 4250 kg. Då krävs utökad B(som oturligt nog ibland benämns B96) eller BE. Däremot får man köra ett fordon över 3500 kg om det är registrerat som PB2. Men det är en annan historia.
Det krävs inte utökat B körkort för att komma upp i 4250 kg.
Det konstaterades redan i inlägg 7 och 8.
Har du en personbil som väger 3500 kg så får du dra en lätt släp på 750 kg dvs 4250 på ett vanligt B körkort.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det krävs inte utökat B körkort för att komma upp i 4250 kg.
Det konstaterades redan i inlägg 7 och 8.
Har du en personbil som väger 3500 kg så får du dra en lätt släp på 750 kg dvs 4250 på ett vanligt B körkort.
Okej då. Med ett s.k lätt släp. Jag ville bara påpeka att man måste skilja på farfarsregeln och B96 som ibland sammanblandas vilket jag trodde hade gjorts här.
/LOB
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja du måste ju göra skillnad på totalvikt och lastvikt (bruttovikt).

Som @useless redan förklarat så får alla bilar dra ett släp med totalvikt 750kg men du får inte lasta det fullt bakom alla bilar.

"Max släpvagnsvikt" avser bruttovikt, dvs det släpvagn och last faktiskt väger om du ställer det på vågen. Ok?
Du får visst lasta ett 750 släp fullt även bilen väger 3500kg på B-kort om den är typad för det.

Det är just därför jag får dra 750kg bakom EQS och det blir totalt mer än 3500kg.

Skärmklipp från webbsida om svenska fordonsregler; diskuterar viktgränser för bil med släp och körkortsbehörigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så ovanligt är det inte med bromsade släp. Ta ett valfritt gallersläp på macken så är de bromsade 750 kg-släp.
Kollade lite snabbt och ex Circle K har både 750 och 1000kg.

Så det stämmer säkert att många av dem är 750 släp för att fler skall kunna hyra dem.
 
RoTe
R Robert-san01 skrev:
Du får visst lasta ett 750 släp fullt även bilen väger 3500kg på B-kort om den är typad för det.

Det är just därför jag får dra 750kg bakom EQS och det blir totalt mer än 3500kg.

[bild]
HERRE GUD nu får du sluta. Först jiddrar du om obromsat och lagar och skit och så blir du överbevisad av minst TRE OLIKA PERSONER för att sedan vända det till att MathiasS säger något han inte gör! Du är såna som får mig att avsky människor.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du får visst lasta ett 750 släp fullt även bilen väger 3500kg på B-kort om den är typad för det.
Ja om bilen har en max släpvagnsvikt som är 750kg eller mer.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Alltid lika kul att folk har så svårt att få in detta i skallen......

Jag orkar inte ens läsa halva tråden, vad är det denna gång som någon vägrar förstå?

Har ni börjat från grunden och rett ut så alla inblandade greppat vad de olika vikt-begreppen betyder?
Vad tror ni totalvikt betyder? Tjänstevikt? Bruttovikt?

Reglerna kring detta med att köra släp är precis hur enkla och logiska som helst, bara man är läskunnig och förstår det man läser.
 
  • Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Spelar ingen roll hur mycket man försöker när folk endera inte vill förstå eller vägrar medge att dom haft fel. Det är som att ha att göra med småbarn. Men dom brås väl på våra politiker antar jag.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du får visst lasta ett 750 släp fullt även bilen väger 3500kg på B-kort om den är typad för det.

Det är just därför jag får dra 750kg bakom EQS och det blir totalt mer än 3500kg.
Självklart får man det, B-behörigheten ger dig rätt att framföra ett fordon med max 3500kg totalvikt och ett tillkopplat lätt släp.
Detta klarar min 6åring av att utläsa i regelverket, inget är mer självklart.

Ingen nu existerande bil med så hög totalvikt att sammanlagda totalvikten för ekipaget med ett tillkopplat lätt släp överstiger 3500kg har en dragkapacitet under 750kg, så det har ingenting med saken att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.