Problem solved. 5kg lastvikt på en 75kg-krok.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Aha vi vill märka ord nu. Isåfall vill jag påpeka att det uttalandet fortfarande är sant utan undantag. Jag sa inte hur lätt släpvagn du måste använda. Att du inte hittar en så lätt vagn är inget undantag utan bara ditt problem.


:)
I åtminstone två fall med chevor som jag kollat upp har det uttryckligen stått i tilläggsinformationen (i en fackmannamässig formulering av besgubben) att endast cykelhållare är tillåten att belasta dragkroken. 😉

Hade gärna bifogat ett regnr men jag kommer tyvärr inte ihåg någon. Det var några år sedan jag var i marknaden för dessa bilar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är undantaget?

En EQE har en totalvikt på 2880kg.

Det ger totalvikter 620kg på B, 1370kg på b96 och 3500kg på be. Det är vad du har behörighet att dra enligt totalvikterna.

Eftersom 620kg är lägre än 750 får du alltid dra 750kg även på B.

Därefter ser man att Max släpvikt är 750kg vilket styr hur mycket man får lasta. Tex mitt 3000kg-släp får lastas 255kg bakom den bilen.

….så det är ju samma regler som vanligt.
Nu kanske jag missförstår dej, menar du att du får dra en 3 tons vagn bakom EQE:n med ett B kort så länge du bara lastar 255kg på vagnen? Det går inte då polisen inte väger vid B kort utan går på släpets totalvikt direkt, har du BE väger polisen vagnen för att konstatera överlast.

Är vagnen helt tom ska vagnens tjänstevikt gälla vid B kort och då kan du dra en 3 tons vagn så länge tjänstevikten inte överstiger tillåten släpvikt.
Jag har 2 bekanta som hävdar att dom blivit tvingade att lämna tom vagn vid poliskontroll så jag vet inte vad jag ska tro om den regeln numera =)
 
R R650 skrev:
Är vagnen helt tom ska vagnens tjänstevikt gälla vid B kort och då kan du dra en 3 tons vagn så länge tjänstevikten inte överstiger tillåten släpvikt.
Jag har 2 bekanta som hävdar att dom blivit tvingade att lämna tom vagn vid poliskontroll så jag vet inte vad jag ska tro om den regeln numera =)
Sedan verkar det som trafikpolisen inte alltid har full koll på regelverken.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R R650 skrev:
menar du att du får dra en 3 tons vagn bakom EQE:n med ett B kort så länge du bara lastar 255kg på vagnen?
Nej, för det krävs ett BE. Men @Robert-san01 sa att det var ett 750kg släp som gällde oavsett behörighet och det är ju inte riktigt sant.

R R650 skrev:
Det går inte då polisen inte väger vid B kort utan går på släpets totalvikt direkt, har du BE väger polisen vagnen för att konstatera överlast.
Det stämmer inte heller. För att avgöra om du får köra kombinationen släp+bil tittar polisen på totalvikten. För att avgöra om du lastat för mycket väger man. Det gäller oavsett behörighet.

R R650 skrev:
Är vagnen helt tom ska vagnens tjänstevikt gälla vid B kort och då kan du dra en 3 tons vagn så länge tjänstevikten inte överstiger tillåten släpvikt.
Detta stämmer inte vid B-kort. Släp med 3tons totalvikt blir olovlig körning på B-kort om du inte hittar en bil som har en totalvikt på 500kg OCH får dra din släpvagn tom (sett till max tillåten dragvikt).

Med ett B-kort kan du aldrig komma undan med att vagnen är tom och bara väger tex 500kg. Du har inte ens behörighet att köra ett tex 3000kg släp tomt. Det blir olovlig körning.

Du kan också ha scenariot där du får köra kombinationen men inte lasta fullt, och det gäller alla behörigheter.

Här har du ett sådant exempel.

En grå släpvagn parkerad på en våt gata bredvid en gul bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
R R650 skrev:
Är vagnen helt tom ska vagnens tjänstevikt gälla vid B kort och då kan du dra en 3 tons vagn så länge tjänstevikten inte överstiger tillåten släpvikt.
Jag har 2 bekanta som hävdar att dom blivit tvingade att lämna tom vagn vid poliskontroll så jag vet inte vad jag ska tro om den regeln numera =)
Det är en missuppfattning att man får dra ett tyngre släp bara för att det är tomt, så det är riktigt att de fått lämna släpet.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en missuppfattning att man får dra ett tyngre släp bara för att det är tomt, så det är riktigt att de fått lämna släpet.
Exakt så.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Då är tyvärr enda lösningen att skaffa utökat eller BE-kort om man vill köra dylika saker på släp.

Jag tror egentligen man ska vara glad för att man får dra släp med B-kort överhuvudtaget, utan att ha gjort teori och uppkörning med släp. Det är ju något av ett undantag från kravet på släp-kort för att man ska kunna köra småsläp till tippen :)
Ett besök på valfri tipp en lördag eller söndag på våren kan övertyga vem som helst att man nog egentligen inte skulle tillåta detta! 😉
Någont som generellt borde ha BE-krav är Husvagn.
Bara att se sig om från mitten av maj och betrakta alla vingelpettrar. Inför BE-krav på husvagn oavsett vikt så vi slipper detta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det stämmer inte heller. För att avgöra om du får köra kombinationen släp+bil tittar polisen på totalvikten. För att avgöra om du lastat för mycket väger man. Det gäller oavsett behörighet.
MathiasS MathiasS skrev:
Det stämmer inte heller. För att avgöra om du får köra kombinationen släp+bil tittar polisen på totalvikten. För att avgöra om du lastat för mycket väger man. Det gäller oavsett behörighet.
Utan och dra långbänk i detta, polisen väger normalt sett inte ekipaget vid B kort utan går direkt till instrumenten och konstaterar totalvikterna och bötfäller för olovlig körning. Möjligtvis att dom väger vid uppenbart överlass för att ta ut en överlastavgift med. Skulle dom börja väga alla husvagnar tex skulle väldigt många bli utan körkort pga överlass
 
R R650 skrev:
Utan och dra långbänk i detta, polisen väger normalt sett inte ekipaget vid B kort utan går direkt till instrumenten och konstaterar totalvikterna och bötfäller för olovlig körning.
Javisst, det är helt rimligt eftersom ingen annan information behövs än det som står i regbeviset.

Misstänker man att du har lastat för mycket så väger man. Det blir inte olovlig körning om du har lastat för mycket på ett ekipage du har behörighet för, det blir böter för överlast.
 
  • Gilla
Ockupanten och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är undantaget?

En EQE har en totalvikt på 2880kg.

Det ger totalvikter 620kg på B, 1370kg på b96 och 3500kg på be. Det är vad du har behörighet att dra enligt totalvikterna.

Eftersom 620kg är lägre än 750 får du alltid dra 750kg även på B.

Därefter ser man att Max släpvikt är 750kg vilket styr hur mycket man får lasta. Tex mitt 3000kg-släp får lastas 255kg bakom den bilen.

….så det är ju samma regler som vanligt.
Och denna?

Totalvikt enligt Transportstyrelsen= 3025kg och får dra 750kg på B-kort.

Skärmdump visar vikter och lastkapacitet för Mercedes-Benz EQS 450+ 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Alla får dra ett släp med max 750 kg totalvikt oavsett behörighet och bilens vikt. Sen kanske man inte får lasta det max beroende på bilmodell...
Nej. Det får inte alla.
Skärmavbild av bilinformation, Skoda Kamiq, tekniska specifikationer, vikt, släpvagnsvikt, lastkapacitet, tryck.
 
S Skopan skrev:
Är dess totalvikt mindre än (3500-750)?
Nej. 2880kg.
 
RoTe
R Robert-san01 skrev:
Nej. Det får inte alla.
[bild]
Ett 750 släp kan vara bromsat...
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ett 750 släp kan vara bromsat...
Det kan det absolut vara. Inte så vanliga och jag misstänker att merparten av 750 släpen är obromsade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.