Vi använder partslink24, är dock inte gratis.
 
Nu behöver jag hjälp 🙂

Har en Kubota B7100 diesel
Startade igår för första gången sen i våras, efter lite gnugg så gick den igång och gick en kort stund, startade om och den gick en lite stund till för att sen lägga av.
Nu får jag fn inte igång den, fyllde diesel innan första starten.
Har öppnat skruvarna på filtret så det är fullt, kranen öppen.
Öppnat skruven för luftning men där kommer det inget, borde väg komma ganska så fort när filtret är fyllt?

Kan det vara bränslepumpen som gett upp?
Del av en motor med sladdar, slangar och en märkt platta som säger "MIKUNI KOGYO JAPAN". Använd, smutsig maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antar att det är membran i den, går det att köpa nytt eller är det pumpbyte som gäller?
 
C
nino nino skrev:
Kan det vara bränslepumpen som gett upp?
Ett inte alls osannolikt alternativ. Lossa utgående slang och kolla om det kommer något. Annars felsök bakåt.
En fullösning, temporär eller permanent, är att slänga dit en elektrisk bränslepump istället. Typ HEP-02A.
Delar brukar annars finnas, kolla med närmaste Kubota-serviceställe.
 
Storsockret
Tänkte jag skulle göra en vinkeladapter för 13 polig släpkontakt, men min google-fu är uppenbarligen inte med mig idag. Vad kan jag köpa för kablage och kontaktstift egentligen? Ska använda dessa delar:

https://www.biltema.se/bil---mc/las...13-polig-stickpropp-till-slapvagn--2000047859

https://www.biltema.se/bil---mc/las...r/13-polig-stickdosa-till-slapvagn-2000047860

Hittade bara kabel med 7 ledare hos biltema, antar att man egentligen kan använda typ vilka ledare som helst, men är osäker på stiften

edit*

Denna kanske är lämplig iaf
https://www.mekonomen.se/rkkb-13x1-5mm2-svart-promeister-10211009

edit2* :p

Man kör kanske alltså bara stödhylsor på och skruvar in i kontakterna sen?
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Ett inte alls osannolikt alternativ. Lossa utgående slang och kolla om det kommer något. Annars felsök bakåt.
En fullösning, temporär eller permanent, är att slänga dit en elektrisk bränslepump istället. Typ HEP-02A.
Delar brukar annars finnas, kolla med närmaste Kubota-serviceställe.
Lossade utgående från pumpen och det kommer inget.
Lossade locket och tryckte in membranet och ingen pumprörelse om jag har tryck på, men lägger jag fingret mot lite lätt så pumpar det lite..
Ja elpump vore kanske enklast
 
nino nino skrev:
Lossade utgående från pumpen och det kommer inget.
Lossade locket och tryckte in membranet och ingen pumprörelse om jag har tryck på, men lägger jag fingret mot lite lätt så pumpar det lite..
Ja elpump vore kanske enklast
Är där någon liten manuell pump som du behöver pumpa fram diesel med när du luftar❓
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är där någon liten manuell pump som du behöver pumpa fram diesel med när du luftar❓
Nej inte vad jag sett
 
Fick just besök av en släkting som inte fick loss hjulen vid bytet till vinterdäck. Fälgkors med förlängning hade böjts till en s-formad pryl.....

En av skruvarna fick jag slå på med en IR2135 i säkert en minut + väntan på att min 90liters kompressor fick hämta andan två gånger. Och då skruvade jag ändå upp trycket till 10bar istället för de angivna 6,2baren i föreslaget arbetstryck på pickan. Visst, lite handikappad av slangrullen var jag förstås, men ändå, det är ett satans oskick att dra fast hjulen på detta sätt.

Om jag minns rätt har denna picka ett lossningsmoment på cirka 1000Nm och detta lossnade inte direkt trots 150% högre arbetstryck....
 
  • Wow
hobbs
  • Laddar…
RoTe
Det är härligt när det gör ont i händerna av smällen när det lossar när man handjagar...
 
Snubblade över en billig bildelsida, _JAG HAR INTE PROVAT BESTÄLLA- kollade bara priserna och en Brembo skiva var runt 40% billigare där än på Autodoc

www.ak24.se
 
nino nino skrev:
Lossade utgående från pumpen och det kommer inget.
Lossade locket och tryckte in membranet och ingen pumprörelse om jag har tryck på, men lägger jag fingret mot lite lätt så pumpar det lite..
Ja elpump vore kanske enklast
Provade med elpump och fick iaf igång den några gånger men den dör
Utgående från filtret, där borde det väl rinna lite grand? Tanken sitter högre och lossar jag koppen så kommer det rätt skapligt.
Kan det vara tätt, gegg av dieseln kanske i utgående?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fick just besök av en släkting som inte fick loss hjulen vid bytet till vinterdäck. Fälgkors med förlängning hade böjts till en s-formad pryl.....

En av skruvarna fick jag slå på med en IR2135 i säkert en minut + väntan på att min 90liters kompressor fick hämta andan två gånger. Och då skruvade jag ändå upp trycket till 10bar istället för de angivna 6,2baren i föreslaget arbetstryck på pickan. Visst, lite handikappad av slangrullen var jag förstås, men ändå, det är ett satans oskick att dra fast hjulen på detta sätt.

Om jag minns rätt har denna picka ett lossningsmoment på cirka 1000Nm och detta lossnade inte direkt trots 150% högre arbetstryck....
Var det dom glada hjulbytarna som håller till på stormarknadernas parkeringar som hade dragit åt hjulskruvarna med mutterknack utan momentbegränsning? Jag passerade en sådan idag för komplettering av matförrådet. De hade två köer som var uppskattningsvis 300-400 meter långa. Jag tycker synd om folk som står där en timme istället för att byta hjulen hemma på garageplan där man kan passa på att göra rent ordentligt i hjulhusen samt inspektera för eventuella skador.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fick just besök av en släkting som inte fick loss hjulen vid bytet till vinterdäck. Fälgkors med förlängning hade böjts till en s-formad pryl.....

En av skruvarna fick jag slå på med en IR2135 i säkert en minut + väntan på att min 90liters kompressor fick hämta andan två gånger. Och då skruvade jag ändå upp trycket till 10bar istället för de angivna 6,2baren i föreslaget arbetstryck på pickan. Visst, lite handikappad av slangrullen var jag förstås, men ändå, det är ett satans oskick att dra fast hjulen på detta sätt.

Om jag minns rätt har denna picka ett lossningsmoment på cirka 1000Nm och detta lossnade inte direkt trots 150% högre arbetstryck....
Har aldrig förstått mig på varför folk använder fälgkors, det känns som det absolut sämsta verktyget. Man kommer ju alldeles för långt ifrån hjulet för att ha något stabilitet om man behöver ta i.

En långhylsa med ett halvmeters skaft så kommer man långt, sitter det jävligt så ställer man sig på skaftet och gungar tills det lossnar. Går det ändå inte tar man fram förlängare i lämplig längd.
 
G
MathiasS MathiasS skrev:
Fick just besök av en släkting som inte fick loss hjulen vid bytet till vinterdäck. Fälgkors med förlängning hade böjts till en s-formad pryl.....

En av skruvarna fick jag slå på med en IR2135 i säkert en minut + väntan på att min 90liters kompressor fick hämta andan två gånger. Och då skruvade jag ändå upp trycket till 10bar istället för de angivna 6,2baren i föreslaget arbetstryck på pickan. Visst, lite handikappad av slangrullen var jag förstås, men ändå, det är ett satans oskick att dra fast hjulen på detta sätt.

Om jag minns rätt har denna picka ett lossningsmoment på cirka 1000Nm och detta lossnade inte direkt trots 150% högre arbetstryck....
Jag vägrar att lämna in för hjulbyte, på morsans bil fick jag byta alla pinnbultar i navet då verkstaden dragit gängpaj på de flesta, hjälpte en tjejkollega i våras, gängpaj på hälften av pinnbultarna och alla muttrar, på hennes bil har hjulen bara skiftats på verkstad. Sist jag bytte slita sommardäck till nya lämnade jag bara in hjulen, inte bilen. Förvisso litar jag till 100% på han som äger på just denna däckverkstad men ibland när det är högtryck tar han in medhjälpare.
 
Muttersmack+torra gängor+bråttom=gängpaj.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.