64 576 läst · 134 svar
65k läst
134 svar
Muntlig prisuppgift kranbil, fakturan mer än dubbelt upp
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
En lastbil med en 12 meterkran kan man få för 1350 kr/tim
Lastbil med 36 meters kran kostar 2800kr/tim
Lastbil med Sveriges största kran kostar 3500kr/ tim
Mobilkran kostar ca 2200 / tim och 5000 etableringskostnad
Har hyrt alla vid olika tillfällen för att lyfta plåt.till tak
Frågan är ju egentligen vad TS har hyrt.
Sedan är det ju inte kranfirman Som är hans leverantör utan borrfirman. , tycker.många missar detta i tråden.
Lastbil med 36 meters kran kostar 2800kr/tim
Lastbil med Sveriges största kran kostar 3500kr/ tim
Mobilkran kostar ca 2200 / tim och 5000 etableringskostnad
Har hyrt alla vid olika tillfällen för att lyfta plåt.till tak
Frågan är ju egentligen vad TS har hyrt.
Sedan är det ju inte kranfirman Som är hans leverantör utan borrfirman. , tycker.många missar detta i tråden.
Är inte TS problem att han fått en muntlig prisuppgift av kranbilsföraren, men att hans avtal inte är med kranbilsföraren utan med borraren. Och borraren är ett annat företag, som inte är bundet av vad kranbilsföraren säger. TS borde ha frågat borraren vad det kostar att lyfta in borren.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 618 inlägg
Två i rad som hävdar att det inte är TS som har avtal med kranbilsfirman, utan att denna är en underentreprenör till borrfirman.
Vad grundar ni det på? TS skriver ju tvärtom att borrfirman ”rekommenderat” lyftfirman och TS är sen den som fått och accepterat ett pris direkt av denna.
Det enda jag kan se som talar för att det är en underentreprenör är att borrfirman betalat fakturan, men det är ju (hot undantagna) inte TS problem.
Vad grundar ni det på? TS skriver ju tvärtom att borrfirman ”rekommenderat” lyftfirman och TS är sen den som fått och accepterat ett pris direkt av denna.
Det enda jag kan se som talar för att det är en underentreprenör är att borrfirman betalat fakturan, men det är ju (hot undantagna) inte TS problem.
Redigerat:
TS själv skriver att det är borrfirman som skött kontakten med lyftfirman i inlägg #7, och det tolkar jag som att TS uppdragit åt borrarna att beställa lyftet från underentreprenören lyftfirman:Nötegårdsgubben skrev:
J JockeHX skrev:
Skogsägare
· 18 618 inlägg
Tack, det hade jag missat. Jag läste nog främst först inlägget (se nedan) och där framstår det som tvärtom. Dock tycker jag inte att faktureringsordningen (som du också citerar TS om) i sig är ett bevis på vem som faktiskt beställt tjänsten.A adron skrev:
J JockeHX skrev:
Ja, det är par frågor som är bara antagen från vår sida:Nötegårdsgubben skrev:Två i rad som hävdar att det inte är TS som har avtal med kranbilsfirman, utan att denna är en underentreprenör till borrfirman.
1: Har borrfirman rekommenderat lyft tjänst som ska faktureras direkt till kund.
Då ska fakturan till kund direkt från lyftfirma och muntlig pris gäller.
2: Har borrfirman rekommenderat lyft tjänst som dom använder.
Då ska fakturan till borrfirman vilken lägger på sitt egen påslag innan den når kunden. Då spelar ingen roll vad lyftfirman säger vad tjänsten kostar från deras sida.
Det här är också antagen från mig, jag vet inte vad har pratats i samtalen mellan kund och borrfirman eller totalentreprenaden som installerar bergvärmen.
Men oavsett så hot ska inte förekomma, all kommunikation ska ske skriftligt men blir det muntligt så man ska kunna lita på det men tyvärr finns det skojare överallt, speciellt när man börjar jaga priserna.
Min tolkning utifrån det som skrivits är att borrarna tagit kontakt med lyftfirman och beställt att de skulle komma och ge anbud på tjänsten och sedan skicka en offert. Lyftfirman hänvisar ju till den offert de gett borraren. Sen har TS passat på att fråga lyftfirman direkt vad de tar för lyftet, men den uttalade prisuppgiften är ju inte nödvändigtvis samma som offerten de lämnat, och inte heller bindande eftersom TS inte har ett avtal enligt konsumentköplagen med lyftfirman. Utan det är vad borraren säger, att det är offerten från lyftfirman till borraren som gäller.Nötegårdsgubben skrev:
Om lyftfirman inte har satt samma pris i offerten som den muntliga prisuppgiften till TS är det ju inte bra, men kan knappast omfattas av konsumentköplagen?
Skogsägare
· 18 618 inlägg
Något av ett långskott, men jo, kanske. I så fall enligt 10 § konsumenttjänstlagen, där en konsument kan åberops fel om näringsidkaren, eller någon i tidigare led, lämnat felaktiga uppgifter av betydelse.A adron skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:Två i rad som hävdar att det inte är TS som har avtal med kranbilsfirman, utan att denna är en underentreprenör till borrfirman.
fakturan kom ju från Borrfirman, således är ju borrfirman hans beställare. Med ditt resonemang innebär det ju att du klagar hos Arla för att mjölken var så dyr i Matbutiken .Nötegårdsgubben skrev:Två i rad som hävdar att det inte är TS som har avtal med kranbilsfirman, utan att denna är en underentreprenör till borrfirman.
Skogsägare
· 18 618 inlägg
Nej, man kan inte bara fakturera utan underliggande avtal och din jämförelse är trams.pelle plåttak skrev:
@adron har dock uppmärksammat mig på vad jag missat vilket framgår av diskussionen ovan.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 351 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 351 inlägg
Problematiken hade aldrig uppstått om krangubben sagt att vi skickar offert istället för att nämna några siffror, särskilt då krangubben förmodligen inte visste vem han pratade med , han trodde säkert att det var borrfirman som frågade
Sen tycker jag och förmodligen många fler att det inte ska läggas på ,saltas, av borrfirman
Sen tycker jag och förmodligen många fler att det inte ska läggas på ,saltas, av borrfirman
Ja har själv lärt mig rejält hur viktigt det är med tydlighet och kommunikation i sin dialog med hantverkare, det är tyvärr upp till kunden att ta hela ansvaret för att slippa problem.hsd skrev:Problematiken hade aldrig uppstått om krangubben sagt att vi skickar offert istället för att nämna några siffror, särskilt då krangubben förmodligen inte visste vem han pratade med , han trodde säkert att det var borrfirman som frågade
Det spelar nästan mindre roll vem som har rätt, det värsta är allt det drar med sig.
Jag har svårt att se att det kan handla om uppgifter om varans pris till slutkund. Snarare uppgifter om varans prestanda eller andra egenskaper som är densamma hela vägen?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 18 618 inlägg
Det är ändamålsenligheten av tjänsten jag tänker på. Är priset det dubbla mot förväntat blir TS nytta enligt uppgift så liten att andra alternativ varit bättre.