En lastbil med en 12 meterkran kan man få för 1350 kr/tim
Lastbil med 36 meters kran kostar 2800kr/tim

Lastbil med Sveriges största kran kostar 3500kr/ tim

Mobilkran kostar ca 2200 / tim och 5000 etableringskostnad

Har hyrt alla vid olika tillfällen för att lyfta plåt.till tak

Frågan är ju egentligen vad TS har hyrt.
Sedan är det ju inte kranfirman Som är hans leverantör utan borrfirman. , tycker.många missar detta i tråden.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det föreligger ett sakfel
TS har inte hyrt kranbil , det är borraren som hyrt
Felet är att ts frågat krangubben, som sen inte visste hur lång tid arbetet tog.
 
Är inte TS problem att han fått en muntlig prisuppgift av kranbilsföraren, men att hans avtal inte är med kranbilsföraren utan med borraren. Och borraren är ett annat företag, som inte är bundet av vad kranbilsföraren säger. TS borde ha frågat borraren vad det kostar att lyfta in borren.
 
Två i rad som hävdar att det inte är TS som har avtal med kranbilsfirman, utan att denna är en underentreprenör till borrfirman.

Vad grundar ni det på? TS skriver ju tvärtom att borrfirman ”rekommenderat” lyftfirman och TS är sen den som fått och accepterat ett pris direkt av denna.

Det enda jag kan se som talar för att det är en underentreprenör är att borrfirman betalat fakturan, men det är ju (hot undantagna) inte TS problem.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det enda jag kan se som talar för att det är en underentreprenör är att borrfirman betalat fakturan, men det är ju (hot undantagna) inte TS problem.
TS själv skriver att det är borrfirman som skött kontakten med lyftfirman i inlägg #7, och det tolkar jag som att TS uppdragit åt borrarna att beställa lyftet från underentreprenören lyftfirman:
J JockeHX skrev:
Fakturan kommer från borrarna då de stod för kontakten, tyvärr betalade de den direkt enligt uppgift.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A adron skrev:
TS själv skriver att det är borrfirman som skött kontakten med lyftfirman i inlägg #7
Tack, det hade jag missat. Jag läste nog främst först inlägget (se nedan) och där framstår det som tvärtom. Dock tycker jag inte att faktureringsordningen (som du också citerar TS om) i sig är ett bevis på vem som faktiskt beställt tjänsten.

J JockeHX skrev:
Vid borrning av bergvärme rekommenderade borrfirman en kranbilsfirma för att lyfta in riggen.

Kranbilsföraren åkte förbi innan och jag frågade vad det skulle gå loss på ungefär. Ca 14.000kr + moms var svaret.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två i rad som hävdar att det inte är TS som har avtal med kranbilsfirman, utan att denna är en underentreprenör till borrfirman.

Vad grundar ni det på? TS skriver ju tvärtom att borrfirman ”rekommenderat” lyftfirman och TS är sen den som fått och accepterat ett pris direkt av denna.

Det enda jag kan se som talar för att det är en underentreprenör är att borrfirman betalat fakturan, men det är ju (hot undantagna) inte TS problem.
Ja, det är par frågor som är bara antagen från vår sida:

1: Har borrfirman rekommenderat lyft tjänst som ska faktureras direkt till kund.

Då ska fakturan till kund direkt från lyftfirma och muntlig pris gäller.

2: Har borrfirman rekommenderat lyft tjänst som dom använder.

Då ska fakturan till borrfirman vilken lägger på sitt egen påslag innan den når kunden. Då spelar ingen roll vad lyftfirman säger vad tjänsten kostar från deras sida.

Det här är också antagen från mig, jag vet inte vad har pratats i samtalen mellan kund och borrfirman eller totalentreprenaden som installerar bergvärmen.

Men oavsett så hot ska inte förekomma, all kommunikation ska ske skriftligt men blir det muntligt så man ska kunna lita på det men tyvärr finns det skojare överallt, speciellt när man börjar jaga priserna.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tack, det hade jag missat. Jag läste nog främst först inlägget (se nedan) och där framstår det som tvärtom. Dock tycker jag inte att faktureringsordningen (som du också citerar TS om) i sig är ett bevis på vem som faktiskt beställt tjänsten.
Min tolkning utifrån det som skrivits är att borrarna tagit kontakt med lyftfirman och beställt att de skulle komma och ge anbud på tjänsten och sedan skicka en offert. Lyftfirman hänvisar ju till den offert de gett borraren. Sen har TS passat på att fråga lyftfirman direkt vad de tar för lyftet, men den uttalade prisuppgiften är ju inte nödvändigtvis samma som offerten de lämnat, och inte heller bindande eftersom TS inte har ett avtal enligt konsumentköplagen med lyftfirman. Utan det är vad borraren säger, att det är offerten från lyftfirman till borraren som gäller.

Om lyftfirman inte har satt samma pris i offerten som den muntliga prisuppgiften till TS är det ju inte bra, men kan knappast omfattas av konsumentköplagen?
 
A adron skrev:
Om lyftfirman inte har satt samma pris i offerten som den muntliga prisuppgiften till TS är det ju inte bra, men kan knappast omfattas av konsumentköplagen?
Något av ett långskott, men jo, kanske. I så fall enligt 10 § konsumenttjänstlagen, där en konsument kan åberops fel om näringsidkaren, eller någon i tidigare led, lämnat felaktiga uppgifter av betydelse.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två i rad som hävdar att det inte är TS som har avtal med kranbilsfirman, utan att denna är en underentreprenör till borrfirman.

Vad grundar ni det på? TS skriver ju tvärtom att borrfirman ”rekommenderat” lyftfirman och TS är sen den som fått och accepterat ett pris direkt av denna.

Det enda jag kan se som talar för att det är en underentreprenör är att borrfirman betalat fakturan, men det är ju (hot undantagna) inte TS problem.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två i rad som hävdar att det inte är TS som har avtal med kranbilsfirman, utan att denna är en underentreprenör till borrfirman.

Vad grundar ni det på? TS skriver ju tvärtom att borrfirman ”rekommenderat” lyftfirman och TS är sen den som fått och accepterat ett pris direkt av denna.

Det enda jag kan se som talar för att det är en underentreprenör är att borrfirman betalat fakturan, men det är ju (hot undantagna) inte TS problem.
fakturan kom ju från Borrfirman, således är ju borrfirman hans beställare. Med ditt resonemang innebär det ju att du klagar hos Arla för att mjölken var så dyr i Matbutiken .
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
fakturan kom ju från Borrfirman, således är ju borrfirman hans beställare. Med ditt resonemang innebär det ju att du klagar hos Arla för att mjölken var så dyr i Matbutiken .
Nej, man kan inte bara fakturera utan underliggande avtal och din jämförelse är trams.

@adron har dock uppmärksammat mig på vad jag missat vilket framgår av diskussionen ovan.
 
hsd
Problematiken hade aldrig uppstått om krangubben sagt att vi skickar offert istället för att nämna några siffror, särskilt då krangubben förmodligen inte visste vem han pratade med , han trodde säkert att det var borrfirman som frågade
Sen tycker jag och förmodligen många fler att det inte ska läggas på ,saltas, av borrfirman
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Problematiken hade aldrig uppstått om krangubben sagt att vi skickar offert istället för att nämna några siffror, särskilt då krangubben förmodligen inte visste vem han pratade med , han trodde säkert att det var borrfirman som frågade
Sen tycker jag och förmodligen många fler att det inte ska läggas på ,saltas, av borrfirman
Ja har själv lärt mig rejält hur viktigt det är med tydlighet och kommunikation i sin dialog med hantverkare, det är tyvärr upp till kunden att ta hela ansvaret för att slippa problem.
Det spelar nästan mindre roll vem som har rätt, det värsta är allt det drar med sig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Något av ett långskott, men jo, kanske. I så fall enligt 10 § konsumenttjänstlagen, där en konsument kan åberops fel om näringsidkaren, eller någon i tidigare led, lämnat felaktiga uppgifter av betydelse.
Jag har svårt att se att det kan handla om uppgifter om varans pris till slutkund. Snarare uppgifter om varans prestanda eller andra egenskaper som är densamma hela vägen?
 
Det är ändamålsenligheten av tjänsten jag tänker på. Är priset det dubbla mot förväntat blir TS nytta enligt uppgift så liten att andra alternativ varit bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.