992 796 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Tömde växthuset och körde en vända skräp
Tog in stolar och parasoll från altanen, vred på bordet och gjorde en templösning för att få upp pizzaugnen på lite högre höjd
Och som jag säger varje år, nästa år blir det ny altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog in stolar och parasoll från altanen, vred på bordet och gjorde en templösning för att få upp pizzaugnen på lite högre höjd
Logga in
Skapa konto
Och som jag säger varje år, nästa år blir det ny altan.
Vår majs har inte ens börjat blomma än, men å andra sidan har jag inte planterat den heller. Förmodligen fåglar som flyttat popcorn som grannen planterade. Ståtliga plantor iallafall. Funderar på om man borde försöka föra över dem till kruka och ha dem inne i höst?kashieda skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 325 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 325 inlägg
Utemöblerna släpade min partner in förra veckan (lo and behold) när jag var på rymmen till sydligare nejder, men idag var det, faktiskt, ljuvligt väder i min lilla Stockholmsförort och möjligheten gavs att plocka in växter (pelargoner, hortensia och gerbera) för vinterförvaring i källaren, rensa "skröfs" ur växthuset (bilen fylld till återvinningscentralen öppnar imorgon) och kratta. Kratta eklöv. Enkelt när det är torrt, supertrist när det regnat. Men jag, vi, älskar ekarna på tomten och "gillar läget" även om vi muttrar.
Gräsmattan hade kanske gillat ännu en klippning men nu är klipparen vinterställd och snöslungan framdragen (nära till hands) så det får bero.
Tog hem den sista stora skörden också.
Smultronet såklart ett skämt - har inte orkat odla något på riktigt i år, så att det kommer tacksamma bär är plus.
Gräsmattan hade kanske gillat ännu en klippning men nu är klipparen vinterställd och snöslungan framdragen (nära till hands) så det får bero.
Tog hem den sista stora skörden också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Smultronet såklart ett skämt - har inte orkat odla något på riktigt i år, så att det kommer tacksamma bär är plus.
Planterade röd fläder i våras, har klarat sig fram till igår. Då hade rådjuren gått loss på dem. Åkte till blomsterhandeln på lunchen och köpte nät. Slängde ihop en provisorisk (kommer säkerligen bli permanent😅) lösning på lunchen. Eftersom dessa rådjur är knäppa passade jag även på att skydda nysatta björnbäret
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu efter 4 månader är de 16e kubiken borta!
Logga in
Skapa konto
Vissa vedträn är som klippt och skurna att ligga på ett visst ställe!
Logga in
Skapa konto
Ca 11 kbm välstaplad ved.
Logga in
Skapa konto
Barnen behövde komma ut. Samla 6 hinkar päron sen kan ni gå in. 10 minuter senare låg jackorna på golvet där inne igen.
Har tagit upp dahlior för vinterförvaring.
I år tänkte jag att jag skulle vara så där ordentlig och borsta av och packa knölarna i kartonger.
Men jag orkade bara vara lite ordentlig så det blev bara en kartong, resten blev som vanligt i nån korg eller kasse och en får vara kvar i sin korg över vintern. Går det så går det.
I år tänkte jag att jag skulle vara så där ordentlig och borsta av och packa knölarna i kartonger.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men jag orkade bara vara lite ordentlig så det blev bara en kartong, resten blev som vanligt i nån korg eller kasse och en får vara kvar i sin korg över vintern. Går det så går det.
Logga in
Skapa konto
Tagit höst och tömt växthuset så värmen kunde slås av (kommer ju inte vara minus på elen för evigt) grävt upp Dhaliaknölar och ställt in i källaren samt kanske grillat för sista gången i år.
Förberett för vintern här.
Krattat lite.
Tagit in utemöblerna.
Talgoxen knackade på som vanligt vid den här tiden, dags att sätta ut fågelmataren tyckte den! Nej de äter inte mitt kitt utan pickar på väggen/fodret.
Grävt bort det hönsen krafsat upp mot sitt hus, ca 2 dm djup. Våra nya hedemorahöns är duktiga på att krafsa (och lägger fortfarande många ägg)
Krattat lite.
Tagit in utemöblerna.
Talgoxen knackade på som vanligt vid den här tiden, dags att sätta ut fågelmataren tyckte den! Nej de äter inte mitt kitt utan pickar på väggen/fodret.
Grävt bort det hönsen krafsat upp mot sitt hus, ca 2 dm djup. Våra nya hedemorahöns är duktiga på att krafsa (och lägger fortfarande många ägg)
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 517 inlägg
Jag har tömt de sista krukorna, räffsat löv och allmänt höststädat. Fast egentligen var det igår.
Planen för idag är att sätta vitlöken.
Planen för idag är att sätta vitlöken.
Igår satte vi vår vitlök, 4 rader med 9 klyftor i varje. Kört ett par kärror jord ftån Den Stora Högen till diket vi lagt avloppsrören i. Hustrun lade om stenarna i muren och satte pärlhyacinterna vi fick i våras.
Nästa år ska vi vara tidigare med majsen och hålla igång sallad, annars har odlingarna gått riktigt bra i år.
Nästa år ska vi vara tidigare med majsen och hålla igång sallad, annars har odlingarna gått riktigt bra i år.
Renoverare
· Värmland
· 779 inlägg